• Varför gillar folk PAL nes?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #558119  by aerobert
 
SMB är väl ett sånt där fall där optimeringen till PAL blivit fel? Spelet går i rätt hastighet men musiken har snabbats upp samtidigt och går därmed för fort?

Jag upplevde NTSC-nes för första gången på retrospelsmässan för ett par år sedan och tyckte att det såg snyggt ut och flöt på trevligt. Men oavsett vad man väljer så är ju PAL "rätt" eftersom det var det man växte upp med. Jag ids inte samla och köpa NTSC trots att ebay och annat gör det lättillgängligt idag.

I "värsta" fall kanske jag bara köper ett NTSC-nes och ett powerpak, så får det räcka med det.
 #558409  by smid
 
Säker på att du tänker rätt nu? Musiken i SMB går extremt långsamt, blev förvånad när jag inte spelat PAL på länge.
 #560430  by DoNotWant
 
Da Bear wrote:
Sanna wrote:Måste vara PAL konsolen som är långsam då NTSC spelen fortfarande går långsamt om man spelar dem i en moddad PAL konsol.
Den är långsammare. PAL 50hz, NTSC 60hz.
Det här är ju några månader gammalt, men eftersom inget vettigt svar finns så hoppar jag in här ändå. :P
Hertz har inte med hur snabbt spelet går, det är hur många uppdateringar som kan hända samtidigt på skärmen utan att det börjar
lagga. Anledningen till att många spel är långsammare är att dem är programmerade för amerikanska nintendon som har en 1.79MHz 2A03 CPU, medans PAL nintendon har en 1.66MHz 2A07 CPU.
 #560432  by Lindholm
 
icke... Om ett spel är gjorts för att uppdateras 60 gånger per sekund, men uppdateras endast 50 gånger per sekund så blir det långsammare... Hertz är antalet uppdateringar per sekund, har inte något med laggande att göra...
 #560470  by DoNotWant
 
Oj, det ska ju givetvis vara tvärtom. :)
Ursäkta den (förhoppningsvis) tillfälliga demensen. :P
Last edited by Sonefors on 16 Sep 2012, 14:38, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget tack.
 #560554  by aerobert
 
Det kan ju tilläggas att, som ni säkerligen vet, att ljudprocessor och huvudprocessor är samma chip i NES vilket jag förmodar är förklaringen till att hastigheten på ljud och musik spökar.

Instagram #sndb.se