• Vi spelar Nes tillsammans | 013 Rescue - The Embassy Mission

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Trettonde omgångens spel

Rescue - The Embassy Mission
5
42%
Aladdin
3
25%
Gumshoe
4
33%
 #567302  by Robotwo
 
Tycker inte att det är något dåligt spel alls.
Ganska rolig variation mellan lägen och intressant hur t.ex musiken blir tystare när man gömmer sig :)

Bara synd som sagt att det är 10 minuter långt :B
 #567400  by Ufouria
 
Så nu har jag oxå spelat ett par rundor. Märkligt spel som påminner lite om Spy vs Spy som jag inte heller gillar (Kemco). Vad var poängen när man skulle skjuta de man såg i fönstret? Det steget kunde man ju skippa helt och gå direkt till steget där man springer omkring i ett hus och skjuter gröna gubbar. Spelade inte heller någon roll om man råkade bli skjuten där man springer och gömmer sig.
 #567811  by Robotwo
 
Kan man inte bara få ha sin musik på datan då? c:
Blir lättare än att vara helt beroende utav en internet uppkoppling.

Samt att spotify har mestadels musik man hittar på radion ändå.
Väldigt dåligt med techno, trance och industrial där t.ex ;)
Last edited by Robotwo on 14 Oct 2012, 17:36, edited 1 time in total.
 #567987  by poppe
 
Här är mina intryck från spelet.

-----

Rescue -The Embassy Mission
"Det är nu 11 dygn sedan de politiska fanatikerna ockuperade ambassaden och tog ambassadören och hans medhjälpare som gisslan. Du har väntat tålmodigt medan myndigheternas förhandlare fortsatt sina gagnlösa försök att åstadkomma en fredlig lösning. Men nu ligger bollen hos Dig och Dina kommandosoldater, det är ni som måste befria gisslan!" Så står det i spelets instruktionsbok, och visst är det en härlig bakgrundsstory som kunde vara hämtad ur någon actionvåffla från tidigt 90-tal.

Själva fritagningen i spelet är uppdelad i tre faser. Först gäller det på sneak' em up-mannér att smyga sig nära ambassaden med prickskyttarna utan att upptäckas av terroristernas sökarljus. Upptäcks man så dör man nästan direkt, så det är säkrast ta skydd och rulla alternativt krypa så fort kusten är klar. Själva smygarmomentet känns både spännande och ganska trovärdigt, mycket tack vare den stämningsfulla musiken som dessutom blir något dovare när jag tar skydd bakom en mur eller liknande med mina soldater.

När prickskyttarna har intagit sina positioner kommer en helikopter och släpper ner tre soldater på ambassadens tak.
Men innan soldaterna kan säkra ambassaden och frita gisslan gäller det för krypskyttarnas att rensa alla synliga terrorister. Med styrkorset söker man av våning för våning med kikarsiktet, och när en människokontur visar sig i fönstret så gäller det att vara snabb på avtryckaren. Självklart lider skyttarna av det karakteristiska parkinsonskaket som man är van vid från alla tvspel som innehåller krypskyttemonent.

När krypskyttarna har gjort sitt kan grabbarna på taket repellera sig ner, och slutligen ta sig in i ambassaden. Innan jag fick in rätt tajming så tyckte jag att repklättrandet var spelets svåraste parti. För om man inte trycker på upp och ner i rätt takt på styrkorset så faller soldaten som en talanglös vante mot en säker död. Väl inne i byggnaden blir spelet en primitivt förstapersonsskjutare där det gäller att skjuta alla terrorister och undvika att skjuta gisslan. Något som går snabbt om man håller koll på kartan där man kan se i vilka rum fienderna befinner sig i.

Alla tre spelmoment är både avancerade för sin tid och imponerar teknisk på många sätt. Problemet är bara att en genomspelning tar ungefär tio minuter när man väl fått kläm på repklättrandet. Och trots olika svårighetsgrader är omspelningvärdet i princip noll då det är samma uppdrag som upprepas gång på gång med mer eller mindre terrorister i ambassaden.

Instagram #sndb.se