• Vi spelar Nes tillsammans | 017 Gun.Smoke

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

17:e omgångens spel

DuckTales 2
4
22%
Gun.Smoke
10
56%
Chip'n Dale - Rescue Rangers
4
22%
 #586813  by Vippe
 
Ja då har jag också klarat Gun.Smoke.. orkade bara spela genom ett varv då jag fick så fasligt ont i mina händer av trycka så mkt så snabbt haha =)

Jag ägde inte spelet som grabb men spelade det hos kompisar med jämna mellanrum men kom aldrig längre än bana 3.. Nu klarade jag spelet på första försöket och dog bara 2 ggr.. likväl så är jag sämre på typ alla andra spel jag spelar nu jämfört med barn! :)

Riktigt kul spel iaf.. musiken är fantastisk, ska ta mig an att varva det 3 ggr senare under veckan

Edit: Och för att lägga mig i diskussionen om den svåraste banan så måste jag säga att bana 3 var den svåraste för mig. Enda banan där jag dog liv på.
Last edited by segasonic on 07 Jan 2013, 18:10, edited 1 time in total. Reason: Dubbelpost.
 #586823  by gg3gg3
 
Märkligt. Man undrar nästan om vi har samma version på spel. Bana 4 går inte ens att jämföra med de tre tidigare anser jag. Den är stört mycket svårare
 #587287  by Andreas No 1
 
Tre varv? Jaså, då får man väl klara det då. ;) Har bara klarat ett varv, visste inte att man skulle klara tre st. Vad är skillnaderna i slutet?
Använder dock sällan specialvapen på bossar, känns fegt ärligt talat (särskilt med Mag Num). Häst är dock aldrig fel, eller Machine Gun. Svåraste banan är nog ninjabanan, särskilt om man väntar att skjuta ihjäl de gröna korkade banditerna som kommer bakifrån fyra-fem st. Har blivit frustrerad många gånger där.
 #587397  by Vippe
 
Klarade andra varvet idag.. orkar bara ett varv om dagen sen får jag för ont i mina fingrar ;D

Märkte ingen större skillnad i svårighet på de 3 första nivåerna.. denna gången klarade jag utan att dö på bana 3. Däremot blev bana 4-6 betydligt svårare! Runda 3 imorrn då...
 #587506  by Ashaman
 
Spelet är en riktig tumhatare... Minns inte något spel som man får så ont i tummarna av som GS..
Nog för att man ofta hade ont i tummarna som barn, men det är ju löjligt med detta :)
 #587530  by Ashaman
 
Jag hade inte ont alls efter tre varv senast, man lär sig väl.. Gången innan dock fick jag ont :P
 #587593  by Vippe
 
Andreas: Ja jag kan bara tala för mig själv.. men jag skjuter fruktansvärt snabbt! ;)

Sonefors: Men så feber-yrade väl du när du spelade genom också? ;) Inte så konstigt du inte kände ngn smärta... :D

Sen måste ni komma ihåg att jag inte har spelat tv-spel aktivt på 15-20 år så då tar det ett tag att vänja sig vid finlirarkontroller som den till NESen ;)
 #587763  by Tronin
 
Yey! Första varvet avklarat. Det känns mycket bra att ha klarat spelet för första gången. Visserligen känner jag igen banorna som kommer efter ninjorna, så antagligen har jag klarat spelet på emulator en gång i tiden (men det räknas inte för att 1) det var på emulator och 2) jag sparade efter varje bana och laddade om om jag dog). Men det känns helt klart som en barndomsrevansch :good:

Jag har svårt att välja vilken bana som är svårast, men svårighetsgraden ökar helt klart vid bana tre. Den boss jag hade mest problem med var den på bana två. Andra och ett eventuellt tredje varv ska spelas senare. Nu låter jag spelet stå pausat ett tag.

Edit:
Det är intressant att Nintendo som är kända för sin censurering gick med på att släppa ett spel där man dödar indianer när man 5 år senare censurerar indianbanan i portningen av Sunset Riders.
 #587906  by MilleN
 
Jag får faktiskt mest ont i vänstertummen när jag spelar, håller den snett och trycker lite för hårt :)

Gun.Smoke sålde jag tyvärr min cart för ett tag sedan (letar lite smått efter CIB istället) men när jag spelade det tyckte jag det var förbaaaaannat svårt även om jag är skillad på att väja för alla skott :) Efter att ha spelat XX antal gånger kom jag på att man kunde byyyyta vapen :DOG Då blev det lite lättare hehe..
 #587912  by Tronin
 
Det blev aldrig tre varv för mig igår. Tappade fokus på näst sista banan. Men en sak är säker och det är att svårighetsgraden inte ändras, vilket kanske är tur. Tredje varvet är lika lätt/svårt som det första. Tappar man inte fokus springer man igenom spelet ganska snabbt.
 #587916  by Vippe
 
Sådär! Nu har jag klarat 3 varv! Synd att de plockade bort de andra nivåerna jämfört med arkadversionen, hade varit kul att spela dom också.

Väldigt kul spel än idag! Får se när jag återkommer till det nästa gång, kanske klara det utan att använda hästar då =)
 #587923  by Tronin
 
Var tvungen att kika på gameplay för att se vilka banor du tänkte på. Orkade inte kolla särskilt länge. Fan vad ljudet i arkadversionen är värdelöst!
 #587937  by poppe
 
Nu är Gun.Smoke avklarat! (ett varv dock) Min tumme klarade inte mer. Vilken lycka det är att hitta wanted-planscher på banorna så man slipper grinda så mycket. Överlag ett mycket roligt spel.
 #587941  by Ufouria
 
Bara jag som tycker sista banan är svårast? Tycker det är svårt att se skotten där mot den svart-vita marken plus att det är rätt tajt på sina ställen. Var dock ett tag sedan jag spelade och kanske tycker någon annan bana är mindre lätt nu.
 #587991  by Ashaman
 
Sanna, frustrationsnivån är hög på sista banan iom det du nämner, men jag dör inte alls lika mycket där som på fjärde!
 #588330  by poppe
 
Så här tycker jag om spelet....

-----

Gun.Smoke
Gun.Smoke är vertikalscrollande shooter förlagt i westernmiljö. Spelet baseras ursprungligen på ett arkadspel. Den tillsynes omotiverade punkten i namnet är för att spelet inte ska förväxlas med den amerikanska tv-serien med annars identiskt namn.

Handlingen utspelar sig i vilda western 1849. Banditer har intagit staden Hicksville och dödat stadens sheriff. Som spelare kontrollerar man prisjägaren Billy Bob som tagit på sig uppgiften att befria staden och rädda de skräckslagna nybyggarna.

Banorna är sex till antalet och loopas i all evighet tills man köper en wanted-poster av stadens försäljare (eller har tur och hittar en). Hela upplägget att man måste köpa en wanted-poster för att möta banans slutfiende känns lite ologiskt speciellt när belöningen är mindre än vad själva affischen kostar, men det har väl att göra att utvecklarna Capcom vill förlänga spelet.

Spelets bossar är de klassiska stereotyperna som man förväntas möta i ett westernspel förutom ett undantag. Den fjärde banans slutboss är en ninja, något som borde kännas helt fel, men nu är det ju ett tvspel och då kan man komma undan med det mesta.

Banorna är fyllda med skjutglada banditer så man får inte en lugn stund. Med b-knappen skjuter man till vänster och med a-knappen till höger. För att skjuta rakt fram används båda knapparna, något som inte är svårt med vuxentummar, men jag minns att det var lite jobbigare som barn. Men spelet är fortfarande en mardröm för tummarna på samma sätt som Track & Field-spelen.

På klassiskt arkadmanér betyder en fjuttig liten träff från fiendernas skott en säker död, om vår hjälte inte sitter i sadel på en häst. De stackars hästarna har nämligen samma funktion som sköldar i andra spel och tål tre träffar.

Grafiken i Gun.Smoke sticker inte ut direkt, men gör ändå jobbet, till större delen är det variationer av sand så det finns inte så mycket att hänga upp den på. Spelets musik är desto bättre, och då framförallt första banan som har fångat westenkänslan perfekt.

Sammanfattningsvis är Gun.Smoke är ett utmanande spel som sätter spelarens tummar på prov. Trots utmaningen blir spelet lätt repetitivt i längden men är ändå ett självklart spel i samlingen.
 #588371  by Stonkish
 
Mitt trick i Gun Smoke är att gå igenom första banan ett antal ggr och köpa alla vapen och bunkra pengar. Inte förens på bana 4 det börjar bli riktigt kämpigt då det är trångt och fienderna gärna dyker upp i par bakom dig samt framifrån samtidigt. Men har klarat Gun Smoke 2 ggr tidigare.
 #588372  by segasonic
 
Kanontext, poppe!
 #588983  by Andreas No 1
 
Mkt bra Poppe! :) Ett formaliafel bara, karaktären heter Billie Bob, men det är ju av mindre betydelse. Och det är ju inte för att undvika förväxling med den välkända tv-serien, utan för att undvika stämning från CBS för varumärkesintrång osv. ;)
 #589053  by poppe
 
Tack för berömmet och för korr. :good:

Edit: Hittar dock inga uppgifter där hjälten har den stavningen.

Instagram #sndb.se