• Universal PPU - Utbytbar bildprocessor till NES (RGB)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #620074  by Victor
 
Hittade en sida som jag tror många här skulle tappa hakan av att läsa igenom.
http://universalppu.com/

Kort förklarat:
En snubbe försöker återskapa bildprocessorn som sitter i NES-konsolen och göra ett likadant chip som ska kunna ge ut en bättre videosignal som b.la RGB.
När han är klar med projektet kan man köpa detta chip från hans sida, löda bort den gamla bildprocessorn och sätta dit detta nya chip på samma plats i sitt NES.
Resultatet blir att man kan få ut en bild från sitt NES som ser knivskarp ut.

Detta kräver att man på något sätt får montera ett nytt uttag där bak på sitt NES och dra trådar därifrån till den nya bildprocessorn... typ?
Många har redan moddade NES idag då man tagit bildprocessorn från vissa VS. Playchoice PCB:er, men söker man efter den bildprocessorn (RP2C02) så ligger dom runt $200 på Ebay.

Målet med snubbens chip är att erbjuda det till en billigare peng och i större mängd.
Eftersom min favoritkonsol är NES så kommer jag hänga på låset tills han börjar sälja. \:D/
 #620076  by aerobert
 
Fast ärligt talat, behövs det verkligen för NES? Använder man kompositkablar med en bra tv är bilden jäkligt fin. Och kör man NTSC är det ett ännu större lyft.

När vi kommer upp till SNES som har så mycket mer färger så kan jag förstå att man vill ha nåt annat. Men jag fixade ihop en egen RGB-kabel och jag tycker bilden redan där lyfte sig ordentligt. Enda ändringen utöver det är att installera ett SuperCIC för hundraprocentig pixelmappning och 60hz. Då snackar vi bild. Lab23 demonstrerade detta för mig på RSM och det var riktigt imponerande.
 #620098  by Kreese
 
All utveckling av ny hårdvara mm. är självklart intressant! Om man lyckas med detta så är det ett givet köp.

Stort tack för tipset!!

Om man drar ut det till VGA måste det ju bli sjukt bra bild. :good:
 #620099  by aerobert
 
Jasså, är det så stor skillnad på platt-tv MacGyver? Hur upplevs bilden nu i "normalläge"? Vad exakt är det som blir bättre? Jag tänker kanske färgblödningar. Jag har själv upplevt att bilden känns konstig när jag tidigare körde NES/SNES på LCD-skärm. Ungefär samma känsla nu när jag kör Wii Virtual Console på LCD.

EDIT: Kollade den här ganska dassiga videon på en NTSC NES med 2C02 och FPGA och noterade först och främst att det inte några som helst grafikblinkningar eller "tears" i spelen längre. Är det PPU'ns förtjänst eller att det snarare är 60Hz?
http://www.youtube.com/watch?v=uctedoSaXcU
Last edited by aerobert on 23 May 2013, 13:03, edited 1 time in total.
 #620109  by Victor
 
Kreese: Denna produkt kanske skulle vara något för dig också? :)
viewtopic.php?f=21&t=16719

aerobert:
Ungefär såhär upplever jag komposit vs RGB på en platt-TV:
ImageImage
Mer info om bilderna här: http://www.chrismcovell.com/gotRGB/rgb_compare.html

Composite-bilden upplever jag ser ut såhär på en platt-TV, RGB-bilden ser lite för bra ut här.
Kan vara så att just min platt-TV har några år på nacken som skapar så dålig bild.
Använder du en tjock-TV så tror jag inte lika märkbar skillnad med komposit eller RGB.
Rätta mig om jag har fel!
 #620111  by AndiOne
 
Ju mindre tv dessuto mindre märkbar skillnad.
Ju högre upplösning på panelen desstomer skalas bilden upp.
Har du en 1080p tv så kommer NES bilden skalas upp till 1080.
För oss som spelar på Proj vore ju såklart VGA utgång att föredra.
En proj är oxå mer förlåtande då den visar den upplösningen den matas med.
Får den 1080p visar den 1080p, får den 576i så visar den 576i etc
 #620123  by Hudson
 
Sanna wrote:
Tronin wrote:Då använder man istället en kabel från AlmostOriginal.
+1
Dessutom betydligt smidigare än att hålla på och byta ut delar inne i konsolen :)
Så sant! Är mycket nöjd med min Almost-kabel ;)
 #620127  by Victor
 
Vi har nog alla skitit ner oss lite första gången vi såg hur fin bilden var med emulator.

Det skulle ju inte vara fel och sitta nerskiten och spela med gott samvete, nu när man kör på the real thang så att säga ;)
 #620132  by aerobert
 
Nu förstår jag problematiken mer när man kör platt-tv. Det var väl nog därför som jag skaffade en CRT från början för ett par år sedan. :-k LCD dög helt enkelt inte för NES/SNES och upscalers kostade skjortan. I dag får jag förövrigt hem en 34" Sony Trinitron 4:3. Ett 90-kilosmonster. :o Är lite orolig att jag tagit mig vatten över huvudet här med storleken, men vi får väl se. :)

Tack för detta MacGyver, ska följa utvecklingen kring U-PPU med stort intresse.
 #620170  by Lindholm
 
Tronin wrote:Då använder man istället en kabel från AlmostOriginal. Bättre bild får du inte.
jo med väl fungerande RGB ;)

Hoppas detta projektet slutförst och att PPUerna kommer säljas till vettigt pris
 #620297  by Da Bear
 
Jag hoppas han får ihop det till ett vettigt pris. Då ska jag slå till på en (Flera? :P ) PPU(er) :)
 #620589  by lab23
 
Tufft! Om det inte är samma kille så finns det ytterligare ett projekt:

http://forums.arcade-museum.com/showthread.php?t=251095

Ännu ett projekt är hdmi nes från killen som har retrousb.com:

http://www.nintendoage.com/forum/messag ... adid=92557

Visst blir det skillnad på rgb och komposit. Men innan de här projekten kom i dager skulle jag ändå våga säga att en bra uppskalare är en bättre investering än att slakta ett sällsynt arkadbräde för tusentals kronor och ändå få en palett som inte är 100%.

Bilderna macgyver länkade till visar så klart en massiv skillnad, men de är också missvisande i den mån att de inte är korrekt linjedubblerade.
Med en vettig processor, t.ex. Micomsofts och med scanlines så blir en kompositsignal från ett nes ganska hygglig. En videoprocessor kan man ju också använda till alla andra enheter som kör 240p och även till laserdiscar och 480i dvds om man är inne på det. Många säljer sina xrgb3:or för att skaffa frame meisters, så man kan komma relativt billigt undan om man hänger runt på lite forum.

Vill man ändå spela nes på tjocktv:n finns det externa kamfilter som gör underverk med nes'ets kompositvideo. Köpte min på ebay för några hundra, en Kramer FC-10D.

Införskaffades efter att ha sett den här sidan:

http://amoddinghomecompanion.blogspot.s ... esome.html
Edit: aerobert - Inväntar recension på trinitron-skärmen! Den har säkert en lättåtkomlig servicemeny också om bilden är trist vid leverans.

Edit 2: Länkar fixade
Last edited by lab23 on 25 May 2013, 16:21, edited 3 times in total.
 #620667  by aerobert
 
Här kommer en utlovad (dålig bild) på 34-tummaren när den står på plats. NES och SNES med som referens. Bilden är fantastisk med Trinitron-bildrör, men jag måste lista ut hur man avmagnetiserar högtalarna för färgerna är förvrängda åt skogen. Och som vanligt skickar min scartswitch ut en 16:9-signal som default så man måste justera om. Den förra 28-tummaren gjorde det smidigare med egen knapp direkt på fjärren istället för i menyn, och dessutom kunde den dra ut PAL till NTSC-storlek med en "zoom"-funktion. Verkar också som vänster högtalare inte är med i stereo- läget, men bägge funkar fint i "B-mode". Kluven just nu. :/

Förövrigt vägde den definitivt inga 90 kilo, men däremot närmare 50 och så klart utan bärhandtag, och med rundade hörn. :lol:

Image
 #620669  by Da Bear
 
Sony Triniton är överskattat. Mina erfarenheter är att Panasonics dyrare apparater är mycket bättre, men som vanligt är det tycke och smak som gäller :)
Men ändå kul att spela på en stor tjock-tv :D
 #620721  by lab23
 
Dabear: Det kan aldrig bli tycke och smak i fråga om videoperfektion, antingen är det perfekt eller så nöjer man sig med mindre ;)

Min bästa är en 14" sony pvm, har aldrig lyckats hitta någon 20" bvm i Sverige under de tre år jag letat.
Sen går det ganska raskt utför för jag får bara bära hem "snygga" bang olufsen-skärmar för frun. En blandning av Blaupunkt och Philips i chassit och även om det är respektive tillverkares bästa rör så är de i ungefär samma kvalitet som Sonys konsumentstandard.

Trinitron anses vara det lättaste att skaffa sig för att de håller en jämnt hög kvalitet på sina konsumentrör. De blir ju däremot aldrig lika bra som proffsskärmarna i BVM-serien, eller ens PVM-serien.

Blev grymt nyfiken på Panasonicskärmarna, har letat runt ett tag nu och det verkar som att Panasonic var Sonys största konkurrent när det gällde lyxrör. Många sena modeller slår tydligen lätt Trinitron.
Har du en egen att visa upp?
Ska börja hålla ögonen öppna för dem!

Aerobert: Mycket fin! Tar den 60hz ntsc / PAL60 också?
Vad är det för scartswitch du kör med? Det går kanske att fokusera på den i stället för tv:n för att låsa till 4:3.

Om man är insnöad på crt är det här en ganska kul blogg att bläddra igenom:
http://scarthunter.blogspot.co.uk/
 #620729  by aerobert
 
Har också fått höra att Panasonics övre modeller slår trinitron på fingrarna. Men Sonys modeller var väl bättre marknadsförda och därför är de också betydligt lättare att hitta. En bra Panasonic är inte lika lätt ordnat.

Om jag inte får pli på den här tv'n så kommer jag köpa en till äldre B&O till spelrummet. MX7000 eller MX8000 (eller kanske tom gå ner till storlek till MX4000). I vardagsrummet står en Beovision 1. Tycker den slår allt som säljs i dag på fingrarna vad gäller design. Vet inte specen på Sony-tv'n men den heter KV-S3433E och jag hittar knappt nån dokumentation på den. Lyckades hitta hur man går in i servicemenyn men det hjälper inte så mycket när jag inte kan parametrarna utöver de vanliga H/V size etc.

Jag kör en ganska dassig HAMA switch för hemkonsumentbruk, den switchar RGB på alla ingångar iaf och var väl mest därför jag köpte den. Kommer inte ihåg modellnamnet, men inställningsmöjligheterna på fjärren är obefintliga. Det är bara välja in/utgång som finns på den.
 #621213  by nesfreak
 
Har själv bara Sony trinitron CRTs, men börjar bli trött på att alltid lyckas plocka upp smått defekta sånna. Kanske ska börja titta på panasonic, vilka modeller är det som gäller?
 #621227  by aerobert
 
Vet inte riktigt. Panasonic marknadsförde ett bildrör kring 2000 som hette Quintrix men vet nästan inget om den. Huruvida det endast var 16:9-modeller etc. En vän nämner något som på 90-talet i Pana-sammanhang kallas Prism samt GOAA. Hittar inget om GOAA dock.

Vi kör en CRT-tråd här: viewtopic.php?t=17753

Instagram #sndb.se