• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #61905  by Dan_the_ironman
 
Jag har läst om det som Bono pratar på, vet dock inte vart eller om det var en trovärdig källa >_>

 #61909  by Bonomaul
 
Jag hörde ju bara ett dumt rykte, jag menade inte att det skulle vara sanning (eller för den delen att jag trodde det själv).

 #62030  by Gsmhacker
 
rogerxy wrote:Det konstigaste av allt är ändå, måste jag vidhålla, att Goonies 1 bara släpptes i Japan. Ett spel baserad på en amerikansk film!

Förstår inte riktigt heller vad Bono menar, det har ju släppts massor med uppföljare i Sverige

Det va ju bara för att man sparkade ner fienderna istället för att i lama 2:an jojja ner dom

 #62031  by Gsmhacker
 
Bonomaul wrote:Jag hörde ju bara ett dumt rykte, jag menade inte att det skulle vara sanning (eller för den delen att jag trodde det själv).
smb1 , 2 , 3 :wink:

 #62054  by *Andreas*
 
Mega Man 1-5...

 #62063  by Ufouria
 
...Mega Man 6

Turtles 3 var nog för våldsamt eller så var det helt enkelt för dåligt för att Bergsala skulle ta in det. Det senare alt. tror jag på.

 #62069  by J. Lilja
 
rogerxy wrote:Det konstigaste av allt är ändå, måste jag vidhålla, att Goonies 1 bara släpptes i Japan. Ett spel baserad på en amerikansk film!
Ey! Jag har Goonies, dock till MSX. :)

 #62077  by Bonomaul
 
Sanna wrote:Turtles 3 var nog för våldsamt eller så var det helt enkelt för dåligt för att Bergsala skulle ta in det. Det senare alt. tror jag på.
Det är ju inte dåligt! Framförallt inte om man jämför med all annan skit de tog in.. Lion King t ex.

 #62079  by Ufouria
 
Då var det säkert för våldsamt. Har aldrig spelat det så jag vet varken om det är dåligt (antar att det är ungefär som 2:an, dvs enformigt i längden) eller våldsamt.

Shadow Warriors 3 tog de aldrig in. Tydligen sålde 1:an så dåligt (enligt NM).

 #62134  by Pålle1
 
Läste i ett nummer av Nintendomagasinet (kommer inte ihåg vilket nu) men där var en kille som fick glasögon på sin dinosaur i Bobble Bubble med jämna mellanrum, experterna i NM visste inte vad det berodde på och hade aldrig fått det. Någon som vet nånting om detta?

 #62151  by nes_nerd_no_1
 
Han som fick glasögon på sina dinosaurier har hallucinerat!
Så många ggr jag har spelat & varvat Bubble Bobble så borde jag iaf ha fått glasögonen en av alla ggr...

 #62205  by Gsmhacker
 
nes versionen om man gör rätt spela 114 banor sitället för bara 100 som i andra versioner

 #62225  by nes_nerd_no_1
 
Gsmhacker wrote:nes versionen om man gör rätt spela 114 banor sitället för bara 100 som i andra versioner
Vänta lite... förklara närmre tack!
Menar du helt enkelt att det finns 114 banor i BB till NES jämfört till andra systemverisioner, eller menar du att glasögonen dyker upp om man spelar alla 114 banor?

 #62241  by MachRider
 
pinge80 wrote:..... är det bekräftat att någon bergsala enhet är regiosfri?? har nån här på forumet en som är det?? (som inte e moddad)

och det finns en hel del faktafel i NM.... kanske är läge att starta en tråd om det :)
Ang. regionsfria konsoller.
Min basenhet har serienr PE-008976 och den är inte regionsfri. Enheten är köpt dec. 1986 i Umeå. Polaren hade en enhet köpt runt april 87 och den var konstigt nog regionsfri. Han har dock inte kvar den så vi kan kolla serienr, revisionsnr och liknande. Mysteriet växer. (Men uppenbarligen finns det åtminstone en liten serie där Nintendo bytt några komponenter och där regionsskyddet saknades eller inte fungerade. (Varför kan man bara spekulera kring)

En intressant notis: den norska frågan tidigare i tråden besvarades med "konsoller sålda 1986" medan det svenska svaret var "detta skydd finns inte på de första konsollerna som såldes runt 1987" (tagit ur minnet då jag inte har tidningen där jag sitter just nu, men är rätt så säker på det där med 87, vilket innebär att om min teori är korrekt så är NM åtminstone inte helt fel ute...)

Jag är 100% säker på att polarens konsoll var regionsfri då jag har två kassetter från england som inte fungerar på min enhet men fungerade på hans. (Och detta var alltså sent 80-tal - långt före jag eller någon i min bekantskapskrets hörde talas om "regioner" och "moddar" överhuvudtaget. Vi kunde bara inte begripa varför spelen inte fungerade hemma hos mig men fungerade hos honom...Det enda man hade lite koll på då var PAL och NTSC och då inbillade man sig att då england har PAL borde ju spel därifrån fungera...)

 #62277  by Gsmhacker
 
nes_nerd_no_1 wrote:
Gsmhacker wrote:nes versionen om man gör rätt spela 114 banor sitället för bara 100 som i andra versioner
Vänta lite... förklara närmre tack!
Menar du helt enkelt att det finns 114 banor i BB till NES jämfört till andra systemverisioner, eller menar du att glasögonen dyker upp om man spelar alla 114 banor?
Beroende på vilken system du spelar på är det olika antal nivåer. De flesta spelen såsom arkadspelet, PC-versionen, Gameboy-versionen har 100 nivåer, medan Nintendo 8-bitars version är lite annorlunda och har 100 eller 113 nivåer beroende på hur du spelat.

vad som händer efter 113 vetr jag inte , så det är bara att sätta igång och spela

 #62320  by Pinge
 
efter alla banor så klarar man spelet.....var över 10 år sen jag gjorde det...
e typ a och b banor (svåra som katten tyckte jag förr) efter dörren på värld 99......

e samma boss som bana 100 efter dessa banor.....


kanske ngn som e sugen att spela igenom alla banor på spelträffen (2player)?!

 #62334  by nes_nerd_no_1
 
Jo jo, men frågan återstår: går det att få dessa glasögon? :koopa:

 #62338  by Pinge
 
NEJNEJNEJ!!
Det går inte att få glasögon....och om någon lyckas med detta och kan BEVISA det för mig så kommer min BB pirat fds hamna i bortskänkes tråden o detta mina vänner är ett löfte

 #62339  by nes_nerd_no_1
 
Du kan räkna in mitt kompletta SCN Bubble Bobble i den dealen oxå! ;)

 #62445  by Gsmhacker
 
Image

 #62461  by nes_nerd_no_1
 
Hahahaha!!! WTF??? Image
Stor humor min käre telefonhackare, stor humor! :D

 #63413  by Ufouria
 
Bonomaul wrote:
Sanna wrote:Turtles 3 var nog för våldsamt eller så var det helt enkelt för dåligt för att Bergsala skulle ta in det. Det senare alt. tror jag på.
Det är ju inte dåligt! Framförallt inte om man jämför med all annan skit de tog in.. Lion King t ex.
Nintendomagasinet nr 6 1994:

Fråga: Hur är Turtles III och varför kommer det inte till Sverige?

Svar: Turtles III är upplagt på samma sätt som tvåan och är ungefär lika tjatigt. Att inte Bergsala släppt det i Sverige beror på att det inte är tillräkligt bra.

Men som sagt, Bergsala gjorde flera misstag; släppte en hel del skitspel och missade många bra spel.

 #63425  by Bonomaul
 
Undrar hur många exemplar av Turtles II som såldes då. Lär ju ha varit en ekonomisk fullträff iaf, och det hade antagligen trean också varit så det är lite konstigt att de om inte annat släppte det utav den anledningen.

Var det mycket klagomål på Turtles II förresten? Som jag minns det så var det ett omtyckt spel. Det är först på senare år som jag hört lite negativa kommentarer om det, men till dags dato ännu inte någon som sågat det totalt.

 #63437  by Ufouria
 
¨Det fick inget bra omdöme i NM (nr 11-12 1991). Underhållning betyg 2.5/5.
Att spela ensam blir väldigt trist och enformigt efter bara ett kort tag. Det är heller inget spel för pacifister.
Har aldrig sett Turtles II på någon 10 i top lista bland NM läsare.

 #63446  by Bonomaul
 
Men det måste ju ändå ha sålt mängder med tanke på att "alla" har spelat det, samt att marknaden är full med kassetter.

 #63449  by rogerxy
 
Självklart såldes mängder. Det rådde ju mer eller mindre Turtles-hysteri i Sverige ett tag, då tror jag inte så många brydde sej vad Nintendo Magasinet sa

 #63558  by Pålle1
 
Synd att inte Bergsala har uppgifter på hur många spel dom sålde, dels totalt och dels av varje spel

 #63566  by Tawny
 
ja :(

men dem borde ha det tycker man.. det borde synas i bokföringen...

 #63572  by Bonomaul
 
Fast den är säkert slängd vid det här laget. Är väl 10 år man måste spara den, eller hur är det?
Någon slags uppgift borde ju dock finnas kvar någonstans på något sätt tycker man.

 #63582  by Tawny
 
jo..
vi har ingen journalist på forumet som kan sånt här med att rota i arkiv?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Instagram #sndb.se