• Fråga Dr. Mario G&W-, GB-, GBC- och GBA-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #620273  by Smart Cat
 
Jag har sett 2 exemplar av UKV F-1 Race och de har precis den kombinationen du beskriver + en liten folder på svenska
Kassetten har varit EUR i de fallen.

När det gäller DKL så kan jag tyvärr inte säkert hjälpa dig.
De versioner jag sett har bara haft NUKV på kartongflärparna och inte NUKV-1
NUKV har haft SCN på manulen och EUR på kassetten
 #620311  by joadoa
 
Ett väldans tack ändå!
 #621263  by Smart Cat
 
AppleOfAdam wrote:En liten fråga angående Kirby's Dream Land 2.

Enligt nåt gammalt nummer av Club Nintendo (i samband med recension av Kirby 64 tror jag) stod det att KDL2 inte släpptes i Sverige. Med tanke på det exemplar ICHI sålde i januari med svenskt A4 verkar ju det inte vara helt sant.

Handlar det om fulimport av leksaksmagasinet och att det bara är att Bergsala inte distribuerade?

Hur många GPS-exemplar kan det finnas i omlopp? Det släpptes ju trots allt som Nintendo Classics-utgåva så det måste ju ha sålt X antal. Kan det vara att merparten är tråkiga NOE?
Släpptes KDL2 som Nintendo Classics-utgåva?
Det vill jag gärna se bild på isf.
 #628634  by chogoling
 
Jag hatar att krångla och ville lösa det här snabbt men jag har blivit ombedd att låta nesdb hjälpa till att lösa det här.

Jag köpte Pokemon Blue och Harvest Moon, kompletta av kgoster här på forumet. Jag är övertygad om att Harvest moon är en fake, en thailändsk kopia. Kgoster accepterade bildbevisen som jag skickade till honom och han erbjöd kompensation som jag accepterade.

En månad och två påminnelser senare har han ångrat sig och vill att jag lägger upp bevis här på nesdb så att ni får avgöra.

Så, här är konstigheterna som jag hittar på rak arm (bilder längre ned, har fler bilder om så behövs):

1. Det fanns en lapp på baksidan av kassetten som dolde skruven. Det står något på thailändska och sedan "Don't Open WARRANTY VOID".
2. När jag skrapade bort lappen hittade jag en skruv som jag aldrig sett på en äkta Game Boy-kassett.
3. Förpackningen är extremt "plastig".
4. Kassetten är större än alla mina andra GB-kassetter. Är tvungen att banka i den i mitt Game Boy Color
5. Nintendo Game Boy-texten på kassetten är i större storlek och saknar en prick över i:et. Y:et i Game Boy går in i TM-loggan.
6. Motivet på klistermärket på kassetten är en exakt kopia från själva boxen. När jag googlar, ser jag ingen bild på en kassett som ser exakt likadan ut (kolla positionen på hästens huvud). Svårt att förklara, men kan bifoga bilder på det när jag fått mitt flyttlass.

Bifogar de tre bilderna jag skickade (och hoppade skulle räcka) till kgoster.

Om någon kan bekräfta att det här är en fake eller att jag bara inbillar mig så kanske det här äntligen kan lösas. Om det inte är tillräckligt bevis får jag posta resten av bilderna om några veckor, eftersom jag är mitt inne i en flytt och har både spelet och datorn med bilderna nerpackade på annan ort.

Bilderna är en jämförelse med min Bomber Man Pocket-kassett.
Attachments:
3bakomlappen.JPG
3bakomlappen.JPG (1.74 MiB) Viewed 20010 times
2baksida.JPG
2baksida.JPG (1.64 MiB) Viewed 20010 times
1framsida.JPG
1framsida.JPG (1.63 MiB) Viewed 20010 times
 #628636  by JBH
 
Har du bilder på kartongen och manualen också kanske?

Gör det lättare att avgöra.
 #628638  by JBH
 
Tänkte också det, tycker bara att det är lättare att avgöra på kartongen då jag lättare ser ifall en sådan är falsk än en kassett.

Du ska helt klart ha kompensation :yes:
 #628642  by AndiOne
 
Ja den där klisterlappen har ja bara sett på Thailänska kopior!
En annan finess med dem är ju att batteriminnet brukar funka en vecka typ.
 #628645  by chogoling
 
Tack för snabba svar. Har bilder på kartongen också, men har som sagt varken tillgång till spelet eller datorn med bilderna för tillfället pga flytt. Förhoppningsvis räcker det här.

Tack igen!

EDIT: Kan ju naturligtvis vara så att kartongen kan vara äkta medan spelet är fake, men fick samma "plastkänsla" över alltihop. Om kgoster inte är nöjd kan vi vänta tills jag har tillgång till bilder på kartongen och manualen också. Minns iaf att jag i princip kunde dra av plasten från kartongen och att den var mycket glansigare än övriga i min samling; manualen hade väldigt suddig/svag text.
 #628665  by Robotwo
 
Thailänsk klisterlapp, Philips skruv... Definitivt pirat :B
Enda sättet det skulle vara mer uppenbart vore ifall ettiketten var utskriven på en tjock bit kartong som satt fast med dubbelhäftande på en kassett utan "GameBoy" gjutningen :)
 #631652  by Ufouria
 
Fråga ang. Pokemon Red, Yellow och Blue. Hur ser jag att de är svensksålda och inte t ex engelsk utgåva? De tyska går att se för på den står det t ex Gelbe version på.
 #631660  by poppe
 
Kan tyvärr inte svara på det då jag inte är hemma och har tillgång till mina spel. Katten kanske har koll?
 #631696  by Ludu
 
Jag är inte helt bombis, men rätt säker på att den svensksålda kartongen har engelsk och fransk text på baksidan och typ "imported to scandinavia by Bergsala" på ovansidan. Jag kan kika på mina exemplar imorgon på lunchen :)
 #632092  by Smart Cat
 
Ja, fast det står tillsammans med alla andra importörer så kartongen är säkert samma i hela Europa.
Kartongen har ju den kryptiska koden: NHAU (tror att det är de enda kartongerna till GB som har det men ej säker)
Det är först på manualen man kan se att den är svensksåld, kod på framsidan är NSWF (för Svenska och Finska)
 #632234  by Ufouria
 
Tänkte fråga om det fanns en lista med GB spel som funkar på en Super Game Boy. Hittade dock en själv:

List_of_Super_Game_Boy_games

Generellt så funkar inte de tidigare titlarna som Super Mario Land, Tennis, Alleyway, Blades of Steel, Chase HQ etc. Däremot funkar Adv. of Lolo (GPS) trots att det står att endast UKV versionen ska funka. Så listen är inte 100% pålitlig.
 #632341  by AndiOne
 
Men listan är ju bara för:
his is a list of Game Boy and Game Boy Color games that make use of the enhancements, color palettes, or other features of the Super Game Boy,
Bert vs The Juggernauts tex är inte med i listan och de funkar finfint på min Super GameBoy
 #632351  by Ufouria
 
Fast listan stämmer ändå väldigt bra med spelen som öht fungerar. De som jag har testat och som inte fungerar finns inte heller med på listan. Så den är ganska korrekt med avseende på spel som funkar.
Some games (mostly Takara fighting games, but a few others) have special two player modes using two SNES controllers on Super Game Boy. A few of the SGB Bomberman games (such as Wario Blast) allow for four players using an SNES four-player adapter and four controllers.
Coolt! Det måste vi testa vid någon spelträff ;)
 #632485  by Segafreaks
 
Är denna tråd för frågor om Game Boy Advance också? :D

EDIT:

Jag frågar så får jag se om nån flyttar denna till nån annan tråd.

Vill fråga om spelet Boulder Dash EX är ovanligt?

Har letat men hittar inte direkt om att det skulle vara en ovanligt spel.

Detta handlar om EUR versionen

Tacksam för hjälp :good:
 #632518  by segasonic
 
Gameboy Advance är också Gameboy (och får postas här) :yes:
 #632542  by Ufouria
 
Boulder Dash EX till GBA verkar ganska ovanligt men inte dyrt. Låg ett bland avslutade på tyska ebay för 8,70 euro.
 #632582  by Ufouria
 
Najs! :good: Värdet blir nog inte så högt ändå för så vitt jag vet så är det ingen svensk som samlar på GBA. Undrar hur många ex som såldes så där med svenskt A4:a? Måste ju ha varit ett stort gäng för att det ska vara värt besväret att översätta manualen till svenska. Gäller även Game Boy spel som kom med liknande folder. Måste väl finnas minst 1k för att det skulle vara värt extra tid och pengar att trycka upp en svensk manual.
 #633575  by Ufouria
 
Ska det verkligen vara tysk text på baksidan av kartongen på Super Mario Land 2 Classic utgåvan? Såg ett sådant exemplar med SCN manual.

På Super MArio Land 1 Classic är det engelsk text på den svensksålda utgåvan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19

Instagram #sndb.se