• Fråga Dr. Mario G&W-, GB-, GBC- och GBA-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #633699  by Smart Cat
 
Vilka jobbiga frågor du ställer, kartongen med Classics spelen står långt in men iaf.
De två exemplar jag har av SML2 har UKV på flärparna, SCN på manualerna och tyska på baksidan av kartongerna.
Vem har sagt att samlandet ska vara lätt?
:D
 #633706  by Ufouria
 
Tack! :D
Riktigt skum kombo! (UKV, SCN, Tyskt) Då var det inte ett ihopplock jag såg då.

Edit: & dessutom EUR på kassetten. Vilken röra! :lol:
 #633709  by Smart Cat
 
Om inte alla tre är hopplock så klart.
Men det hade ju varit ett lustigt hopplock med UKV på flärp och tyska på kartong...
 #633917  by i<3zelda
 
En fråga angående gameboy spel, fann ett pokemon gul på loppis som när man sätter igång det från fram gameboy start skärmen sen kommer som ett streck vågrätt sol blinkar till så händer inget, ad är felet?
 #633932  by lab23
 
Öppna och inspektera kortet.
1. Ser allt ok ut? Rengör kontakterna och testa igen.
2. Fungerar inte det kan det vara batteriet som bråkar, byt ut till ett nytt och testa igen.
4. Eller så kan det vara trassel med gamla dåliga lödpunkter. Dra fram flux, tenn och lödkolv och arbeta dig igenom benen på de stora chippen.
Ovanstående förutsätter så klart att andra spel fungerar som vanligt med enheten :)

Edit: Rengör kontaKterna och inte kontaNterna.
 #634555  by Ufouria
 
Någon som vet hur många Game Boy spel som Bergsala var tvungna att importera för att det skulle vara värt att få SCN kod? Samma som för NES eller?

Finns det någon lista, likt den för NES, på hur många GB spel som såldes i Sverige?
 #634587  by Smart Cat
 
Alla ställer samma fråga:
Nej, det finns ingen 100% lista
Fjosefson har en som är ganska bra + Bergsalalistorna är också ganska bra men ingen av dem är kompletta.
 #634596  by Ufouria
 
Vilket är roligare :)

Då finns det med största sannolikhet inte heller någon lista på hur många exemplar av varje spel som såldes/importerades av Bergsala eller skeppades ut till Svenska butiker.
 #634616  by Smart Cat
 
Troligtvis inte. Det kan ju vara så att de sitter och håller på med en lista liknande den som kom för några år för NES-spelen.
Man kan ju alltid hoppas. Det skulle vara intressant.
 #635038  by JBH
 
Någon som vet ifall man kan köpa plastpåsar till Game Boy kassetter någonstans? (behöver inte var original, men några som är väldigt lika originalpåsen)
 #635907  by lopingg
 
Jag har ett par frågetecken som jag hoppas kunna få uträttade...

1. Daffy Duck: The Marvin Missions, jag har av någon anledning för mig att det existerar i NUKV. Kan någon bekräfta detta?

2. Jungle Strike och Micro Machines till Gameboy såg jag att Katten äger. Är dessa SCN?

3. Tintin: Le Temple Du Soleil (prisoners of the sun), är det någon som har sett denna i svensk utgåva med tanke på att Tintin i Tibet finns.

4. Lucky Luke till GB/GBC, också en SCN-fråga. De här Infogramestitlarna är ju så otroligt inkonsekventa och vad jag förstår var det inte Bergsala som importerade dessa. Har aldrig sett i SCN, men möjligheten kvarstår ju. The Smurfs, Asterix (även på box eller endast manual?) och Tintin i Tibet finns ju bevisligen i SCN och Smurfarna Jorden Runt i UKV(?) med svensk titelklisterlapp på boxen.

5. Det pratades om en svensk utgåva av Battletoads & Double Dragon för ett tag sedan där även boxen skulle vara beprydd med det svenska språket. Blev detta någonsin bekräftat eller lämnades frågan hängandes i luften?


Tack för info! :D
 #636324  by Omega Supreme
 
Super Mario Land
Super Mario Land 2
Wario Land: Super Mario Land 3
Wario Land II
Wario Land 3
Wario Land 4

Skulle man kunna säga att följande spel är en serie? Fattas det något spel? Är Wario Land 2-4 bra?
 #636336  by Ufouria
 
lopingg: Longsons ex av Daffy och Jungle Strike var iaf UKV. Fast de spelen kanske såldes i Sverige även i andra versioner/utgåvor.

Tintin: Le Temple Du Soleil har jag bara sett som fransk utgåva.
 #637344  by Ufouria
 
De där genomskinliga GBC spelen, kom inte de med något "dammskydd"? De går inte ner i de äkta GBC innerkartongerna iaf och de få genomskinliga GBC spel jag har haft har kommit utan dammskydd/plastbox.

Förövrigt undrar jag vem det var som uppfann de värdelösa innerkartongerna till GB och SNES spel. Kan nog räkna de jag har sett i nyskick på fem fingrar. "Väggarna" eller bottengrejen går ju sönder/ger vika så fort man rör lite på kartongen. Totalt värdelösa! :x

Edit: DMG står för övrigt för Dot Matrix Game. Skriver det här så att jag själv ska veta nästa gång jag undrar.

Denna är bra!
http://maru-chang.com/hard/gb/english.htm
 #637349  by Smart Cat
 
Du hittar MGB lite längre ner men det har du väl förstås redan sett
;)
 #637440  by lopingg
 
Sanna, de transparenta GBC-kassetterna (d.v.s. de som kräver en GBC för att fungera) kom inte med plastfodral, utan låg istället i såna gulliga små plastpåsar precis som GBA-kassetter. :)
 #637493  by Ufouria
 
Jaha, tackar för det! Visste inte ens att de krävde en GBC för att fungera (men fungerar de inte ens på GBA?). De två senaste transparenta GBC-kassetterna som jag fått hem har kommit i gulliga plastpåsar :) Det ena spelet såg nytt ut så det har jag inte "vågat" testa det.

Edit: Varför finns det förövrigt två olika omslag till Star Wars? Är detta olika spel? Vad konstiga de ser ut på det översta :lol:

Image

Image
 #637530  by Smart Cat
 
Welcome to the GB-jungle...


Ja, den som gjorde det första omslaget fick bakläxa...
:DOG
 #637608  by Ufouria
 
:lol:

Det märkliga är att båda omslagen har jag sett i UKV versionen så det är inte så att t ex SCN utgåvan har ett omslag och UKV versionen ett annat.

Såg ett sjukt skumt Star Wars för någon månad sedan. Kartongen hade samma omslag som den undre. Den hade även en försegling (klisterlapp) vid locket. Det konstiga var att det inte fanns någon text öht på ena "lång/kort"-sidan. Den var helt lila. Såg ut som en pirat men förutom den sidan såg den 100% äkta ut.
 #637619  by Smart Cat
 
Båda omslagen finns som SCN också.

Ja, det var märkligt.
E-bay?
 #637634  by Ufouria
 
Ja det exemplaret låg på ebay. Synd att jag inte sparade ner bilder.
 #639224  by lopingg
 
Åhå, intressant trivia om Star wars. Den första bilden är det exemplar jag äger.
Känner igen det där med olika omslag i samma region. Dragon Warrior Monsters till GBC är ett kul exempel. Detta var på den tiden som "Dragon Quest" fortfarande var känt som "Dragon Warrior" utanför Japan, men av någon anledning är den tyska utgåvan beprydd med "quest" istället och jag förmodar att det även gäller det grafiska in-game. :)

(Och ja, som nyss besvarat så är transparenta GBC-spel kompatibla även med GBA. Menade att dessa spel inte fungerar på en vanlig Casablanca-Gameboy. ;) )

Image

Image
 #639343  by Smart Cat
 
Tokvev: Nja, jag har inga exakta data om det.
Har för få spel som är kompletta med reklam och medlemsansökningskort för att jag ska kunna säga var gränsen går
 #643086  by Lytt
 
Lyckades hitta på min gamla Game Boy Color långt nere i garderoben och blev genast sugen på att spela tillhörande Zelda - Links Awakening. Men fan, skärmen är ju katastrofalt mörk och allmänt jobbig. Mycket värre än jag mindes det. Någon som vet ifall det blir ljusare bild om man kör med Game Boyen inkopplad i väggen? Har nämligen bara batterier nu och tappat bort kabeln.

Isf investerar jag nog i en sådan.
 #643090  by Ufouria
 
Skaffa en Super Game Boy (eller en sådan man kan sätta på en GameCube) och spela GB/GBC spelen på en SNES/GC istället.

Spela på originalkonsolen är skit. Kanske går bra om man har en moddad med bättre ljus men tror ändå inte det blir så bra som på en SNES.
 #643094  by Lytt
 
Aha okej, jo det lät ju faktiskt intressant. Framförallt till GC. Ska kolla upp det!

Och ja, om någon råkar sitta på en "game boy player" för mycket här inne så är jag intresserad!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 19

Instagram #sndb.se