• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#647357  by billyohgren

Hejsan!

Jag köpte ett tyskt NES häromdagen med märkningen NESE-001 som tydligen ska vara regionsfritt. Säljaren sa även att det skulle varit en testmaskin.

Stämmer verkligen detta? Eller har det kapats ben på cic-chippet?
 #647361  by smid

Det har ryktats om regionsfria NES från fabrik men ingen har kommit med konkreta bevis, snarare "min granne kunde spela Megaman 6"... Som sedan visade sig vara moddade carts.
 #647497  by oolong

Någon som har koll på nes spel som såldes inplastat, då menar jag enbart kassett och dammskydd inte kartongen.
Hur var den inplastningen förseglad?
 #647524  by segasonic

Plastpåsen var inte förseglad, bara invikt.
 #647565  by Quvipp

Oj pinsamt för greger. Dock säger han
Köptes för 7-8 år sen när jag på chans frågade hos en lokal leksaksaffär om de hade några gamla spel kvar på lager.

Så antigen ljuger han eller så var det så. Han kan ju inte köpt det i tron om att de var nytt på tradera typ

#647570  by JBH

Varför skulle tejpbiten innebära att Greger ljuger?

Han eller dem han köpte spelet av kan väl bara satt den där för att hålla plastpåsen invikt.
 #647575  by JBH

](*,)

Det troligare scenariot är ju att Greger satt en bit tejp där för att, som sagt, hålla plastpåsen invikt.

Sen förstår jag inte riktigt vad du fortsätter att tjafsa om. Svaret är nej. Det ingår inte tejp i nya NES spel.
Plastpåsen är bara invikt och inte förseglad på något vis.
 #647576  by Sonefors

Ja men varför skulle butiken inte kunnat göra det? Jag vet många butiker som hade kartongerna ute i hyllor samt spelen bakom kassan i en låda. Att då sätta en liten tejpbit för att göra det enklare att bläddra bland spelen var nog inte ovanligt. Hur som helst så är frågan besvarad.
 #648547  by Vippe

Har säkert svarats på förr här.. men de instansade siffrorna på vissa carts.. whatup? :P
 #648986  by Ufouria

Det står SCN på baksidan eller omärkt på de svensksålda. Tyska kassetter (gäller även ALLA SS-spel) har FRG-märkning på baksidan. Finns inga omärkta (på baksidan) tyska kassetter.
 #649071  by aerobert

Tidiga ss-kartonger från exempelvis tyskland går väl inte urskilja från de svenska? De har väl också engelska på baksidan och eec på flärparna?

Sen finns ju även BB SS från europa som har en helt annan pixlig design.
 #649115  by Ufouria

Ja det finns tyska SS-kartonger som är identiska med de tidiga svensksålda. Dock är de få då de tyska antingen har EEC på flärparna (vilket saknas på de tidiga svensksålda, med ett par undantag) och/eller har streckkod på baksidan vilket inte heller de tidiga svensksålda hade.
 #649305  by Quvipp

Skulle vara skoj att köpa lite japanska spel. Har dock ingen famicom men har sett converters som gör att du kan spela japanska spel i din svenska nes. Någon som vet var jag kan köpa en sådan?
 #649307  by Ufouria

Fast det går inte. Jag har haft över en handfulla sådana converters och det funkar inte att spela famicom spel på en omoddad svensk konsol. Så förutom convertern behövs antingen en NTSC eller en moddad svensk konsol. Då funkar det dock finfint (iaf på en NTSC konsol)! :good:
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 111

Instagram #sndb.se