• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#672381  by Pinge

Var med i mitt ex jag sålde till kralleman, var en "vanlig" smallbox utgåva. Minns inte om det var den första. Löjligt ovanlig lapp iaf
 #672617  by 1up

Funderat mycket på hur jag skall fortsätta samlandet, och tänkte skaffa alla ljuspistols (zapper) spel först, är det någon som kan namnen på alla dessa,

Har med funderat på om familycom har någon pistol, ser den då likadan ut ?
Har nästan alla ljuspistoler till samtliga konsoler, men om det är någon som har en till sega md så säg till för min är så sliten :-(
Last edited by KarlChristianLund on 12 Feb 2014, 12:42, edited 1 time in total. Reason: Tråd flyttad
 #672663  by 3gengamern

Det japanska zappern ser mer ut som en riktig revolver istället för en futuristisk laserpistol.

I Sverige är det:
Bayou Billy
Duck Hunt
Gumshoe
Hogan's Alley
To the Earth
Trick Shooting
Wild Gunman

Tror det ska vara alla.
 #672674  by segasonic

Track & Field II också väl?
Vill minnas att man kan skjuta lerduvor med zappern där.
 #673476  by many

Hej! Det här har säkert retts ut nån gång nånstans men jag ids inte leta. Mittenbeteckningen i spelkoder (NES-XX-REGION, ex NES-SM-SCN för SMB), är den unik per spel oavsett region? Alltså, oavsett vad spelet hette i en annan region (Ninja Gaiden vs Shadow Warriors), har spelet samma mittenbeteckning?

Märkte precis att jag hittat svaret, Ninja Gaiden har NG medan Shadow Warriors har 66. Av nån skum jefla anledning.

Så svaret är nej. Suck. Hur ska man då veta vilka spel som "hör ihop" med varandra?
 #673485  by Ufouria

Då kommer följdfrågan.. finns det något system hur de gav spelen olika mittenbeteckningar? T ex varför just 66 för SW och 88 för Turtles, medan andra spel fick bokstäver? Ser inget mönster alls. Gör ni?
 #673488  by Pinge

Spelen som fick annan titel i europa??

Shadow Warriors - Ninja Gaiden
Hero Turtles - Ninja Turtles

Blue Shadow (27) - Shadow Of The Ninja (JL)
 #673493  by Pinge

Kiwi Kraze (2K) - Newzealand story (38)
Contra (CT) - Probotector (77)

ädit:
Ghosts N Goblins och Ghost N Goblins har dock båda GG :)
 #673497  by many

Tack för input! Då kan vi slå fast att det egentligen inte finns nåt sätt att veta att SW och NG (osv) hör ihop bara genom att titta på namn och/eller koder. Varför jag frågar är systemet jag bygger nu, och det här är ett av problemen. Kan tänkas att man då har en abstrakt implementation av ett spel som sen har utgåvor under sig som i sin tur kan ha olika namn och koder...auhm.
 #673674  by SuperGamer

Nintendos spel har nästan alltid samma titelkoder i hela världen, även i svarta serien. Olika titelkoder är det i spel som Super Mario Bros 2, som också är helt olika spel, eller Metroid, som är olika format. Annars är det DK, DD, JR, IC och så vidare även i Japan. Det får alltså ses som normen, och tredjepartsspelens skillnader (som 66, NG och NY) som avvikelser. Fast avvikelserna är väldigt många.
 #673842  by Kevros

Hej
Har en fråga ang. svarta serien,är alla svensksålda spel i den serien märkta med SCN ?
 #673846  by MilleN

Nej vissa (någon annan kan säkert svara ner exakt vilka) var omärkta både på kassett och flärpar, manualerna däremot var alltid scn-märkta.
 #674025  by Kevros

Tusen tack Sonefors :good:
Last edited by Sonefors on 16 Feb 2014, 23:25, edited 1 time in total. Reason: NP! Citera inte senaste inlägget bara.
 #677871  by Rickard Ingvarsson

Tja!
Jag har en fråga om LOLO (1).
Har hittat ett LOLO ut i det vilda på ett forum nere i europa.
Flärparna på boxen är invikta och det går så klart inte se vad det står, men jag tycker mig se ett "E".
Kassetten har EEC på framsidan.

Så min fråga, är SCN versionen den enda som kom med EEC på framsidan till LOLO?
NOE versionen har väl NOE/DAS märkning och boxen NOE på flärparna.

Om någon vet så uppskattar jag ett snabbt svar, köp sugen! :)
 #677889  by Ufouria

Det är väl bara att fråga säljaren vad det är för regionskod på samtliga delar. Det är inte särskilt ovanligt att hitta SCN spel utanför Norden :)
 #677893  by Rickard Ingvarsson

Hehe, ja sorry, men det är ett ett bra pris (om det är en EEC/SCN utgåva) och jag vill gärna ha spelet.
Håller med dig Sanna, känns så ologiskt att hitta ett SCN spel utanför norden, och framförallt ett LOLO som kom i så stor upplaga i övriga EU.
Därför jag är så sugen på att vetat om någon har kunskapen om det kom någon annan EEC version än SCNen.

Frågade säljaren efter fler bilder igår, men han har inte svarat än.

Känns som hela världen snurrar runt detta nu, haha, uppdaterar mailen var 10e min för att se om han svarat :)
 #678041  by Lirod

Den franska utgåvan av Adventures of Lolo kom med en EEC-box som är identisk med den som släpptes i Finland (SCN-versionen).
 #680233  by many

Jag har ett tyskt big box KI. Vet att det finns spanskt också. Ingen aning vilket språk det är i spelet, tror inte de översatte så tidigt. Inte så värst mycket text i det liret heller kanske.
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 111

Instagram #sndb.se