• Bästa äventyrsspelet till Nes?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #744533  by Mega_Man
 
Vilket tycker ni är det bästa äventyrsspelet till Nes?

Själv tycker jag Deja Vu, Shadowgate och Crystalis är mina 3 favoriter
 #744755  by Robotwo
 
Definitivt Startropics i min bok iaf ^^
Bara lyssna på den där svängiga slingan
 #744769  by Ufouria
 
Ufouria :birdo:
För det räknas väl som äventyr? Tycker det är svårt att klassa spelen i genre (heter det så?), ffa äventyrsspel och skillnaden mellan action och plattformsspel. Actionspel skulle jag klassa typ Mega Man, Shadow Warriors, Shatterhand och liknande spel där man skjuter eller slår, och bland plattformsspelen lägger jag typ Super Mario Bros, Kirbys Adventure och andra "gulligare" spel men egentligen kan ju Super Mario oxå klassas som action, iaf när man är "Blom-Mario" och kastar eldbollar.
 #744780  by xJoe
 
Alla NES-spel var äventyr när man var liten :-)

Det största var ju helt klart Zelda, men det känner ju alla redan till, så för att rekommendera ett spel som kanske många missat så tar jag Willow! Jag har inte spelat det sedan jag var liten, men då var det grymt. Och det påminner en hel del om Zelda.
Last edited by xJoe on 26 Feb 2015, 22:50, edited 1 time in total.
 #744782  by Cleareyes
 
äventyr som genre hör mer datorerna till tänker då på textäventyr, textäventyr med grafik, peka-och-klicka-äventyr.
 #744820  by 0LD5K00L
 
Äh folk kommer ha delade meningar om vad som platsar i vilken genre ändå. En del säger action-äventyr, plattform-äventyr osv.

Klart man också kan se första Final Fantasy som ett äventyrsspel! :)

Snackar vi äventyr som att leta runt, utforska, rita egna kartor och sånt så skulle jag säga Rygar eller Battle of Olympus!

Instagram #sndb.se