• Att köpa en Famicom

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #761334  by RobinUffe
 
Nu ska jag faktiskt ta och köpa mig en Famicom då jag kommit fram till att det finns en hel del härliga titlar till den som aldrig nådde hela vägen till oss.

Tänkte klicka hem en på Ebay men undrar vad som är ett rimligt pris för en enhet?
Finns det något annat jag ska tänka på?

Kommer efter köp att skicka den på moddning (i Sverige).

Edit: Eller ska man satsa på en Retron 5?

Peace!
 #761335  by Farbror Barbro
 
Första Famicom har bara RF-utgång och skickar ut signalen i NTSC. Jag har aldrig stött på en CRT i Sverige som kan hantera både bild och ljud ur den. Det finns en enkel modifikation som ger kompositutgång, men om man är duktig med lödkolven går det förstås också att lägga till en RGB-utgång som ger myyycket bättre bild än något annat alternativ. Valet är förstås ditt. :)
 #761336  by aerobert
 
Tänk på att både twin famicom och vanlig famicom har fasta handkontrollsladdar vilket gör de värdelösa såvida du inte har allt uppsatt på samma bord.
 #761341  by pyton
 
Köp ett famicom med av, köp en sega master system afapter och börja spela, jag tror till och med vanliga nes kontroller passar den modellen.
Attachments:
image.jpg
image.jpg (112.36 KiB) Viewed 10065 times
 #761345  by Lurx
 
Jag har en famicom som jag har av moddat som funkar klockrent!
Kan sälja den för 500kr

Om du vill ha längre sladdar till kontrollerna ca 2,5m så får du allt för 600kr + frakt
 #761357  by 0LD5K00L
 
Nätadaptern till ett europeiskt Master System fungerar också till Famicom.

Edit: Nackdelen med AV Famicom är ju att det inte alls är lika kultigt som det första! Det går att koppla in externa kontroller på sådana också, Hudsons och Horis handkontroller till exempel är jättebra. Om man vill går det till och med att tillverka en egen adapter för vanliga NES-kontroller.
 #761375  by aerobert
 
Jaha, det är strömadapter han pratar om. Jag var bra förvirrad en stund. :)
 #761404  by Elrinth
 
Jag har snickrat om en Fourscore för att fungera med en famicom med hjälp av neogeo förlängningssladd. Inte allt för svårt faktiskt. På så sätt kan man använda vanliga NES-handkontroller på sin Famicom. Värt att notera är att vissa spel, t.ex. Zelda 2 tillåter spelaren INTE att använda handkontroller via ext-porten för att styra. Den enda lösningen är att man modifierar sladden som går till p1 och p2 på nes-moderkortet.
Därmed kan AV Famicomen vara värd att tänka på. Det är egentligen den enda officiella famicomen som tillåter externa handkontroller. japanspel brukar sälja famicoms till rätt bra priser faktiskt mot vad man kan få via ebay.

En universaladapter ifrån clas ohlson eller kjell & co kan driva vilken typ av famicom som helst, det gäller bara att man är noggrann att kontrollera volt och poläriteten innan man kopplar in. Använd för guds skull inte någon ac adapter du har liggandes hemma :) Jag lyckades bränna mitt AV Famicom på så vis, men rengjorde och bytte ut två komponenter så var den good to go igen senare.

Retron 5 verkar schysst ifall du inte bryr dig om att det är emulerat. Värt att notera är att retron 5 ej stödjer famicom disk system och troligtvis aldrig kommer bli 100% kompatibel med alla spel. Du kan ju ta det steget längre och skaffa en raspberry pi 2 och göra en emustation av det och ladda ner alla rommar och köra så. Eller varför inte bara använda din nuvarande dator då nes-emulation i dagsläget i princip är felfri där jag rekommenderar fceux över alla andra emulatorer.
 #761419  by RobinUffe
 
Tack för alla fina tips!
Under kvällen hörde en vän av sig till mig och erbjöd mig ett Famicom - ibland har man tur!

Ska bli så sjukt kul att köpa hem massa konstiga spel från Ebay nu. :D
 #769312  by atman
 
Elrinth wrote:Jag har snickrat om en Fourscore för att fungera med en famicom med hjälp av neogeo förlängningssladd. Inte allt för svårt faktiskt. På så sätt kan man använda vanliga NES-handkontroller på sin Famicom. Värt att notera är att vissa spel, t.ex. Zelda 2 tillåter spelaren INTE att använda handkontroller via ext-porten för att styra. Den enda lösningen är att man modifierar sladden som går till p1 och p2 på nes-moderkortet.
Därmed kan AV Famicomen vara värd att tänka på. Det är egentligen den enda officiella famicomen som tillåter externa handkontroller. japanspel brukar sälja famicoms till rätt bra priser faktiskt mot vad man kan få via ebay.

Har ganska lika setup som du, kör dock en original famicom med ett NESRGB-kort i.
Kör också en modifierad Fourscore till ext-porten på famicomen. Dock körde jag easy-mode och bara kopplade in så spelare 1 och 2 fungerar utan turbofunktionaliteten på fourscore.
Har du kopplat in den på samma vis som jag? DVS tagit bort kretskortet i fourscore? Annars är jag sugen på ett kopplingschema. Sett ett youtube-klipp där den används och turbon fungerar på fourscoren.
 #769316  by Stiltzkin
 
pyton wrote:Köp ett famicom med av, köp en sega master system afapter och börja spela, jag tror till och med vanliga nes kontroller passar den modellen.
skriver under på detta :good:
 #769368  by Elrinth
 
atman wrote:
Elrinth wrote:Jag har snickrat om en Fourscore för att fungera med en famicom med hjälp av neogeo förlängningssladd. Inte allt för svårt faktiskt. På så sätt kan man använda vanliga NES-handkontroller på sin Famicom. Värt att notera är att vissa spel, t.ex. Zelda 2 tillåter spelaren INTE att använda handkontroller via ext-porten för att styra. Den enda lösningen är att man modifierar sladden som går till p1 och p2 på nes-moderkortet.
Därmed kan AV Famicomen vara värd att tänka på. Det är egentligen den enda officiella famicomen som tillåter externa handkontroller. japanspel brukar sälja famicoms till rätt bra priser faktiskt mot vad man kan få via ebay.

Har ganska lika setup som du, kör dock en original famicom med ett NESRGB-kort i.
Kör också en modifierad Fourscore till ext-porten på famicomen. Dock körde jag easy-mode och bara kopplade in så spelare 1 och 2 fungerar utan turbofunktionaliteten på fourscore.
Har du kopplat in den på samma vis som jag? DVS tagit bort kretskortet i fourscore? Annars är jag sugen på ett kopplingschema. Sett ett youtube-klipp där den används och turbon fungerar på fourscoren.
Kretskortet ligger kvar i min. Ett schema finns för 4 kontroller men jag har inte gjort efter det. I vilket fall som helst rekommenderar jag fortfarande att man modifierar de officiella kablarna som sitter fast så de får en kontakt på sig i slutet så man kan använda vilken handkontroll man vill.

Instagram #sndb.se