• Vi spelar NES tillsammans | 041: Mega Man IV

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Tiebreak! Vilket spel vill du spela i omgång 41?

Super Turrican
7
47%
Mega Man IV
8
53%
 #839710  by Ufouria
 
Du har rätt i att det ser ut som Tron när man får robotens vapen. Har inte tänkt på det förrän du säger det.

Jag har spelat klart men säger inget mer nu förrän ni andra har spelat. Måste dock säga att förutom musiken på Skulle Mans och Bright Mans banor så gillar jag denna musiken.
 #839777  by Lirod
 
Jag klarade av Pharaoh Man och Ring Man i bädden precis. Den första banan var trevlig med kvicksand men plötsligt hittade jag B-tanken (ballongen tror jag) och så var jag vid robotbossen, huxflux! Hur fungerar B-funktionen? Det var dock superskönt att låsa fast Pharaoh Man och bara skjuta sönder honom med Flash Stopper.

Ring Mans banan imponerade i början med sin ljusa grafik och musik, men det förändrades när man hade tagit sig upp för alla stegar och bakgrunden ändrades till nattsvart. Älskade dock flodhästen som står på plattformen som man måste förstöra, fienden som sköt iväg alla ringarna var också trevlig. Dog dock två gånger på Ring Man, jag gillade inte alls hur snabbt ringen flög tillbaka. Men nu är han hur som helst ett minne blott!

Förresten, i början av spelet nämns det att alla industrirobotar blivit onda. Vad för typ av industrirobot var Pharaoh Man?

:-k :MM
 #839795  by Lirod
 
Dust Man:s banan avklarad, dog tyvärr tre gånger. Två gånger vid pressarna samt en gång på dammroboten! Tänkte först att det här blir superenkelt men när han stod närmare mig och sköt så hittade jag inte den visuella ledtråden för när skotten skulle komma men det löste sig till slut. Jag gillar också att gick att peppra sönder Jumbig innan de hinner hoppa fram till en, så var enkelt hade det aldrig varit i tidigare Mega Man-spel.

Skull Man klarades av direkt och det måste vara en av de enklare Mega Man-banorna (det gäller robotmästaren också)? Förresten så fortsatte jag stegen rakt upp efter halva banan, var det en alternativ väg? Hittade till slut en E-tank i alla fall.

:MM
 #839799  by Ufouria
 
Jag har också gått rakt upp båda gångerna (är inne på andra varvet nu). Vågade inte chansa att gå miste om en E-tank. Inte för att de direkt behövs men det är ju som att plocka diamanter i W&W eller Bubble Heads i Fallout :D Dessutom plippar det ju till så härligt. Det ljudet borde man ha som signal när man får tex SMS :D

Jag tycker inte Skull Man är den enklaste men banan är kanske den enklaste. Toad Man, Dust Man, Pharao Man (om man har time stopper, annars är han snabb som en kobra) är enklare. Därefter kommer nog Skull Man.

Edit: Har spelat klart det andra varvet nu och det får räcka för denna gång. Gillar MM 5 bättre. Det går mer smooth och är mysigare på något sätt. Det som stör mig lite i fyran är att det hänger sig lite när man ska ladda bustern. Ibland måste man trycka om för att få den att ladda. Aldrig tänkt på att det är så i t ex MM 5 men det kanske är så där med. Märkte iaf inte av det sist. Musiken i MM IV är även lite skrikig/pipig även om jag gillar musiken på vissa banor skarpt. Tycker musiken på Dr Cossaks (eller vad han nu heter) är bra, men inte MM2 bra. Mycket av MM IV känns förövrigt taget (och aningens omgjort) från MM2. Säger inte mer än så.
 #839804  by Lirod
 
Jag har också tänkt på det där med att ladda upp nya Mega Buster:n. Jag minns inte alls det där i Mega Man 5 (som också känns mjukare och snyggare).
 #839916  by Nightstalker
 
Är det inte galet med framedrop i detta spelet? Jag kör på NES. Den banan där man rider på grodor som hoppar på taggar är ju tortyr för min stackars NES :/ plus att grodorna hoppar olika långt och ibland fastnar man på fel groda...
Jag ville minnas att jag gillade MM4 men det går ju i runt 5 fps, för fan :nogood:
 #839918  by Lirod
 
Tog mig an Dive Man i sängen precis. Relativt enkel bana, med väldigt få fiender. Jag gillade robotvalarna samt att jag hittade någon extragrej (Wire). Jag hade riktig tur mot robotmästaren, trots att jag använde Skull Barrier. Använde förresten en E-tank på banan då jag fick en av en sån där röd liten robot som lämnar över hjälpmedel ibland. Nu återstår endast Drill Man av robotmästarna.
 #839924  by Ufouria
 
:good:
Det var någon bana där det underlättar att använda Skull Mans vapen på själva banan för att inte bli helt frustrerande arg.

Nightstalker: Spelar du på äkta vara (PAL NES) eller emulator?
 #839928  by Lirod
 
Då var Drill Man ett avslutat kapitel! Det är säkert hans bana du tänker på, Ufouria. Det ramlade stenblock hela tiden som förstörde och tog livet av mig flera gånger. Förresten, jag har hittar Balloon och Wire, finns det en tredje extragrej som jag missat?

:MM
Attachments:
7BCE0FF7-8195-4E04-9551-2A2B2B883353.jpeg
7BCE0FF7-8195-4E04-9551-2A2B2B883353.jpeg (3.19 MiB) Viewed 7567 times
 #839951  by Ufouria
 
Lirod: Just ja, även på Drill Mans bana använde jag Skull Mans vapen, dog dock ett par gånger i den gången på första varvet innan jag insåg att jag kunde skydda mig. Det var något jobbigt hopp på slutet där av partiet med stenblocken som ramlar ner. Skull Mans vapen är även användbar på banan där det kommer upp idioter ur hålen. Svårt att tajma in hoppen så skölden är perfekt för då kan man bara hoppa utan att försöka tajma in.

Wiren använde jag inte en enda gång. Ballongerna bara en gång för att komma åt en E-tank på en Cossack-bana.
 #839999  by Lirod
 
Klarade precis första Cossack-banan som avslutade med Mothraya (busenkel med Ring Mans vapen). Dog dock ett par gånger på grund av de där jäklarna som kommer upp ur avgrunderna. Kul med snön och det hala underlaget.

:MM
 #840001  by Ufouria
 
Och grym musik. Jäklarna från avgrunden kan man även där ta med Skull Mans sköld. Men jag tycker de var snällare på Cossaks bana än på en av robotmästarnas där det nästan inte fanns tillfälle att hoppa.
 #840016  by segasonic
 
Lirod wrote: 08 Jul 2018, 23:46 Tog mig an Dive Man i sängen precis.
:DOG
 #840052  by Lirod
 
Andra och tredje Cossack-banan är avklarad. Square Machine var lite klurig på den andra banan medan Cockroach Twins som avslutade den tredje banan var enkla med Drill-vapnet. Det blev dock spännande då jag kom in med låg energi och inte ville slösa en E-tank. Dog ett par gånger på båda banorna.

:arg:
 #840053  by Ufouria
 
Jag tycker den stora Met:sen är jobbigast av bossarna. Man vill ju inte slösa en E-tank där fast det är lika bra så slipper man spela om och försöka igen och hoppas på bättre tur.
 #840076  by Lirod
 
Sista Cossack-banan avklarade och Kalinka är räddad! Det var en riktigt ”snäll” banan med två E-tankar och annat bra för Mega Man-själen. Cossack Catcher var inte särskilt svår med Dust Crusher heller, klarade av honom på första försöket.

:MM
 #840077  by Nightstalker
 
Jösses va ni spelar, jag ligger efter ^^
Tog precis Pharao, ring och dust man men nu är det dags att lägga sig så att man inte är en livsfara på vägen imorgon :MM
 #840083  by Lirod
 
Första Wily-banan är avklarad! Först och främst, vilken enkel sektion med försvinnande block jämfört med de två första spelen i Mega Man-serien. Annars var det kul att få hoppa omkring under vatten med spikar överallt, precis som i andra spelet. Metall Daddy (grymt namn) var enkel, Ring Boomerang, Dust Crusher samt Mega Bustern användes för att ta kål på honom.

:MM
 #840085  by Ufouria
 
I vattnet kan man passa på att använda Rush Marine. Inte för att den är användbar men det känns rätt att använda den eftersom man har fått den. Förstår inte hur de tänkte med Rush Marine när det i princip inte finns några vattenbanor.
 #840111  by Lirod
 
Det har du rätt i, vilket onödigt tillägg!

Klarade precis andra Wily-banan och måste säga att de verkligen är i lagom längd. Gillade banan generellt, kul att få chansa om olika vägar och trevliga fiender. Tako Trash var enkel med dog onödigt en gång och fick börja om från början.
 #840125  by Lirod
 
Den tredje Wily-banan avklarade till slut, och vilket helsike! Allt gick ganska med under returmötet med Robotmästarn, använde endast en E-tank (tänkte att det inte gör något då man fick en gratis i början av banan. Men sen kommer Skull Ship och Wily Machine No. 4, vilket helvete det blev till slut. Brände alla mina E-tank:ar och trodde att allt var över när jag i sista stund sänkte den jäkeln som flydde. Sista banan (antar jag) står på tur!

:MM
 #840127  by Ufouria
 
Då blir det Mega Man 2 Deja Vu nu då.

Brände också energitankar på de Willy bossarna som kom direkt efter de 8 bossarna första varvet. Andra gången jag spelade hittade jag en safe spot på första Wily formen (det gick att stå där utan att ta skada) och andra formen fick jag in mönstret på hoppen över eldbollarna (det var lite som att dansa med Yellow Devil).

Instagram #sndb.se