• Vi spelar NES tillsammans | 043: Little Nemo: The Dream Master

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel vill du spela i omgång 43?

Little Nemo: The Dream Master
10
48%
Shadow Warriors
2
10%
RoboWarrior
9
43%
 #843151  by Ufouria
 
Ashaman wrote: 16 Sep 2018, 09:21
rakapparat wrote: 16 Sep 2018, 02:42 Valfusk! ;)

Nemo it is! Kör hårt, det här har jag klarat innan!
Men klarar du det igen? ;) du äääälskar ju sista väggen upp kommer jag ihåg :D
Tänker ni på näst sista banan (tror jag det är) där man i groduniform ska försöka ta sig upp till "utgången" högst upp och till höger. De är eldflammor och flygande idioter som gör det bökigt. Tappade typ räkningen efter 100:e gången jag försökte den etappen första gången.

Synd att jag inte har en kassett så jag kan inte vara med denna gång. Men kan bli intressant att höra hur ni som röstade på Nemo tycker att spelet är :)
 #843154  by Ashaman
 
Det är just den, men det är en del i sista banan, tror jag. Jag tror sista banan är enormt lång, med bl.a. en miniboss. Man får ju vid game over iaf börja om innan minibossen...

Edit: det är ett sjukt drygt område, man får ju plöja det ex antal gånger för att köra igenom det :)
 #843192  by Ashaman
 
Jorå... det är ett svårt och utmanande spel, men absolut inte omöjligt. Jag tycker inte heller att utmaningen är dålig, inte pga kontrollen eller så.. Däremot som du säger mysigt med fin grafik, musik och bra kontroll. Absolut ett spel man bör ha spelat igenom. Ska försöka hinna sitta lite i veckan! :)
 #843194  by Ufouria
 
Kan vara NES:ens vackraste spel!

Ja det svåra i Nemo är bl a att man oftast inte kan "smyga" eller glida fram lite snyggt. Även om kontrollen är bra så är den usel på samma gång. Oftast är det djurens fel, ffa grodans men de andra djuren är väl också ganska stötvis styrda.
 #843207  by Sonefors
 
Yay! Eftersom jag har röstat på det vinnande alternativet och dessutom äger spelet så måste jag ju vara med.

Hinner dock inte förrän tidigast mot slutet av veckan. Ska försöka skriva ned mina framgångar och tankar. Ser inte fram emot sista banan!
 #843908  by Lirod
 
Underbart att se! Martin och jag kom till sista banan igår, ska fortsätta snart igen. Blir ett klipp som vanligt.

Kan väl säga att Nemo är ett spel som borde vara bättre än vad det faktiskt är!
 #843985  by snotcrow
 
Otroligt skönt att efter 3-4 timmar äntligen klara av Nemo med rakapparat och ashaman.

Ett spel som är helt okej fram till sista banan. Väl där blir det plötsligt ett toppspel på NES med stor förändring i gameplay samt galet bra musik. Dock ganska svårt.
 #844047  by rakapparat
 
Lille Nemo är helt klart charmigt och vackert, men det är något som saknas för att göra det där lilla extra så det blir ett riktigt bra spel.
Lite underligt att dom valde att dom valde att ge en trollstaven på bara sista banan. Lite tidigare så hade det känts mer givande.
Dock är det absolut inte tråkigt eller dåligt. Men jag får känslan om dom putsat det lite mer, kanske det hade blivit en av de bästa till NES.
 #844243  by SCHNEIER
 
Har gjort något ynka försök. Fastnar inte riktigt för det. Tycker det är lite trist att springa runt och leta nycklar. Vill bara ta mig till slutet av bana och sen köra nästa, inte gå tillbaka och leta.
 #844597  by Lirod
 
Martin och jag klarade till slut Little Nemo: The Dream Master, men vilken pärs sista banan var! Några reflektioner:

Banorna mitt i spelet är de bästa, typ från bana 3 till 6 eller 7, den andra banan är inte rolig. Bossarna som dyker upp på den sista banan är ganska trista med i stort sett samma upplägg på varje. Det gäller den sista bossen också tyvärr.

Jag hade gärna sett att spelet var lite enklare (eller bättre producerat?), ta exempelvis DuckTales och Chip'n Dale: Rescue Rangers som är mycket enklare och således trevligare spel att ta sig an än idag. Nemo behöver man istället vara beredd på "trial and error"-nötande för att klara, vilket i och för sig kan ha sin charm. Det känns dock fel för mig när det kommer till "barnspel" som detta.

En annan tanke är att jag gärna sett detta i 16-bitar, tänk färgerna och spelupplägget i The Magical Quest Starring Mickey Mouse, mumma! Hur som helst är det riktigt kul att äntligen ha spelat detta, speciellt tillsammans med Martin, allt blir ju så mycket roligare när man spelare tillsammans med någon.

:good:
 #844602  by Lirod
 
Vi trodde inte att vi skulle klara det men filmade med Martins kamera i alla fall så det kommer i klippet! Hade redan strömmat i över två timmar, det var riktigt svettigt!
 #844612  by Martin
 
Nemo är nog spelet vi spenderat mest tid på hittills i "Vi spelar NES tillsammans", vilket nog beror på en del tekniskt strul och omstarter. Instämmer i att det är som bäst i mitten, gillade tåget. Lite för svårt, på gränsen till frustrerande.

Klippte ner över 4 timmar film till 20 minuter, kanske lite för lång men hade inte tid att trimma ner ännu mer. Inkluderar NES-hjälpen från Japon som kom förbi med ett nytt NES och lånade ut Nemo när vi inte fick svensköversättningen att funka.
 #844614  by Ufouria
 
Har inte kikad igenom videon ännu men kan hålla med om att det är ett spel man inte sätter sig ner närsomhelst för att spela igenom (vilket är anledningen till att jag inte sparat ett spelex/lös kassett). Det är bra men svårt vilket gör att man inte spelar det om och om igen. Finns ju många sådana NES spel som man förmodligen inte kommer att spela om någonsin igen.
 #844669  by Ashaman
 
Jag har inte heller funnit tiden att kolla igenom ert klipp tyvärr.

Jag tror jag kört igenom Nemo tre eller fyra gånger vid det här laget. Jag hade spelet när jag var liten och det påverkar nog mina känslor till spelet. Det sentimentala värdet ska inte underskattas! ;)

Jag tycker att det är välgjort, både grafiken och musiken är bra. Kontrollen gillar jag också. Han kan dock vara lite trög ibland.

Upplägget är ju hur mysigt som helst, man spelar ett barns drömmar. Vem kan inte sätta sig in i att man drömmer att man blir vän med olika djur och får deras egenskaper, om en trollsk skog eller ännu hellre en leksaksaffär där man åker på ett leksakståg! Sen kan ju även den härligaste dröm förvandlas till en mardröm...

Jag kan hålla med i tidigare kritik att det kunde varit mer action tidigare i spelet än sista banan, man valde dock bort det för lite mer av en pusselapproach. Jag tycker det är ganska lyckat och ganska innovativt sätt att pussla, att leta efter nycklar.

Det är ett rätt svårt spel med tanke på att det uppenbart är ett barnspel. När jag var liten kom jag inte förbi vattenbanan, men det beror bara på stt jag inte fattade att man skulle in i ”grottan”. Jag kom till dörrn, men saknade alltid en nyckel. Det kan jag väl tycka var en miss i designen.

Jag mindes inte att spelet var vidare svårt förutom sista banan. Men när jag körde det med rakis och snot upplevde jag det som lite knöligt från huset/staden. Nu gick det i några öl den kvällen också iof, men ändå.

På sista banan ökar svårigheten rejält. Bossarna är väl inga jättebekymmer, men det är myyycket trial and error. Dock får man ju ett gäng extraliv på vägen. Jag måste dock nämna grafiken på den sista sträckan innan sista bossen, där man ser den växa fram i bakgrunden... wow!

Nej, jag är mer positiv än ni andra, men det var en av de största revanscherna jag fått i ett spel när jag klarade det här första gången..

Bra spel! Jag ger :good: :)

Instagram #sndb.se