• Vi spelar NES tillsammans | 044: The Flintstones: Suprise at Dinosaur Peak!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel vill du spela i omgång 44?

Super Mario Bros.
4
29%
Jurassic Park
3
21%
The Flintstones: Surprise at Dinosaur Peak!
7
50%
 #844450  by rakapparat
 
Omröstningen avslutad, vinnare Flinta 2!
Ingen tävling då spelet saknar high score. Vi spelar bara denna ovanliga titel. Själv saknar jag original så det får bli Everdrive.

Nemo som var förra spelet fick inte så mycket kärlek. Dags för omröstning i omgång 44 av VSNT!

Allt är enkelt. Jag slumpar fram tre spel som inte spelats i tidigare omgångar. Ni röstar för vilket ni vi spela, det som vinner kör vi tillsammans! Dela med er av er upplevelse på vilket sätt ni vill här på forumet.

Omgång 44 spel till röstning är:
ImageSuper Mario Bros.
ImageJurassic Park
ImageThe Flintstones: Surprise at Dinosaur Peak!
 #844456  by rakapparat
 
:good: Provade det lite snabbt innan för att kolla gameplay och om det fanns high score, riktigt snyggt grafiskt!

Det blir inget med samarbetet som du nämnde för en tid sen? Isåfall kanske jag börjar planera på något för SNES och GB som blir lite annorlunda än VSNT, har några idéer.
 #844460  by Ashaman
 
F2 har jag spelat igenom förr, dock bara en gång. SMB har jag klarat några gånger ( :O). Jag har däremot aldrig kört JP... jag vet inte riktigt... F2 eller JP.. får suga på karamellen :)
 #844462  by blutt
 
Min röst föll på herr Flinta! Ska försöka närvara denna omgång. Du får tjata på mig om jag segar 😊
 #844876  by rakapparat
 
Och där föll mamma eldspottande dinosaur!
Image
Helt klart en habil plattformare. Gör lite som förra spelet Nemo där svårighetskurvan går spikrakt uppåt på sista banan. Men efter ett tag börjar muskelminnet göra sitt jobb och jag klarade spelet.
Bossarna är helt klart för enkla dock.
 #845820  by Lirod
 
Martin och jag klarade som sagt spelet igår och här följer ett par reflektioner:

Det är ett medelmåttigt plattformsspel som snabbt visar sig ganska fantasilöst. Jag upplevde början av spelet som kul och intressant men efter ett par banor märker man att det inte utvecklas till något mer. Det blir i och för sig svårare (och konstigare), plötsligt är man exempelvis på en bana där man tycks ta sig mellan gigantiska kaffekoppar, som om man krympt! Det kändes som att man var tillbaka hemma hos Nemo istället för i Bedrock!

Tacksamt med eviga continues dock, speciellt i slutet. Bossarna är också extremt repetitiva, det lilla extra (i detta fall ganska mycket) saknas för att göra spelet riktigt bra. Det är kanske orättvist att jämföra med ett av de bästa plattformsspelen någonsin, Super Mario Bros. 3, men skillnaderna är (så klart) enorma.

Grafikmässigt är det färgglatt och trevligt, men precis som med Nemo suktar jag efter den mer levande SNES-grafiken i The Flintstones: The Treasure of Sierra Madrock. Spelets sprites lyckas dock fånga känslan av Fred och Barney på ett bra sätt. Ljudmässigt är det under alla kritik, entonigt och tråkigt. Spelbarheten fungerar ändå ganska bra, när man vant sig med kontrollen. Att spela Nemo och sitta på/i apan är mycket klumpigare.

Summa summarum: Ett helt okey plattformsspel om man gillar genren eller familjen Flinta. Priset på kassetten är dock inte försvarbar om man "bara" vill spela det.

Image
 #845877  by Ufouria
 
Ja kul med recensionen! Alla plattformsspel är överlag ganska mediokra (men Flinta 2 tycker jag ändå är bra [över genomsnittet] för att vara ett plattformsspel) jmf med mer actionliknande spel så som Shatterhand för att nämna en goding.

Ett riktigt mediokert spel däremot är Flintstones: The Treasure of Sierra Madrock till SNES. Det är fint grafikmässigt men det är långt och varje bana är lika tråkig som den tidigare. Det hade kunnat vara okej kanske om det varit några enstaka världar bara så man inte hinner ledsna.
 #845897  by Ashaman
 
Jag spelade också igenom det här spelet idag. Jag håller med i Lirods och Rakis bedömningar. Störde mig på sista banan att den risiga spelmekaniken var det man föll mest över... Det var ju enkelt fram till stenen, men sen bökar barneys mekanik och även spikarna tycker jag var knepiga... men.. Ptja. Helt ok.

Gällande kaffekoppsbanan fick jag mer känsla av Chip n Dale än Nemo :)

Tjopp
 #845904  by Ufouria
 
Samma i Flintstones till GB. Det var lätt och trevligt fram till 6:e banan där blev det drygt. Jag dog sedan på slutbossen och orkade aldrig spela om det igen. Kan hända att jag fick slut på continues och därför inte orkade spela om. Det var annars ett bra plattformsspel.
 #846101  by Ashaman
 
Jag spelade igenom ettan igår också.. bara för en jämförelse. Likt spel, väldigt likt.

De skillnader jag tänkte på var: Fred känns klumpigare och långsammare när han ska upp för en kant.

Kortare banor, det blir inte som sista banan i F2, där man får nöta sig fram litegrann..

Klart enklare ”bonusbanor” och man spelar enbart basket. Man får dessutom behålla dibosaurierna trots game over.

Skönt att slippa Barney och hans klumpiga kontroll.

Personligen gillar jag ettan bättre, men det är nog av rent nostalgiska skäl. Spelen är såpass lika varandra och jag tror det är jämnt skägg om man inte har nostalgiska minnen till något av dem. Men en till habil plattformare...

Tjo!
 #846142  by Martin
 
Och här kommer videon med klipp från livestreamen plus uppsummering. Vi kollar in klubbtidningen och Super Power där Flinta 2 recenserats. Lite bonus i form av Sega-inslag.
 #846146  by Ashaman
 
rakapparat wrote: 16 Nov 2018, 17:48 Vad gjorde dinosaurierna i 2an? Måste missat det totalt?
Sätt mig på pottkanten bara.

Jag använde inte vad man nu fick för att vinna matcherna i tvåan... men jag antar att det var dinosaurier där också.

I ettan kan du i vart fann trycka start, så kommer Gazoo fram så får man välja jump, fly eller dive. Alla tar mynt att använda.

Och det är bara jump som är en dino, resten är nån dräkt...

Instagram #sndb.se