• Vi spelar NES tillsammans | 045: Double Dragon

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel vill du spela i omgång 45?

Robin Hood: Prince of Thieves
2
13%
Tom & Jerry
6
38%
Double Dragon
8
50%
 #847173  by Ashaman
 
Jag tror att det är nån typ av mönster där väggen om man står och väntar ska gå på nedersta stenen och sen på näst översta, därefter är det översta, så går man då efter att näst översta slagit ut så kommer man förbi. Det känns dock inte som att det är helt pålitligt, för det är inte alltid man klarar det ändå. Det är egentligen det och sen karategubbarna som kommer direkt efter väggen som är svårt på sista banan... (enligt mig :))
 #847176  by WERY
 
Ashaman wrote: 06 Dec 2018, 01:39 För er som tänkt spela så är inte det här ett spel man springer igenom på nån timme eller tre
Det tar normalt sett mellan 20 och 30 minuter att klara spelet. Man sparar tid genom att kasta ut fienden för stup. Man tappar dock tid när man möter Willy och Jimmy, eftersom man då måste spela försiktigare om man inte vill ha stryk. Det är lätt hänt att så blir fallet. Bästa sättet att besegra Willy är att hålla honom mot väggen och sparka ner honom i omgångar. Då får han inte in några träffar.
 #847180  by WERY
 
Double Dragon 2: The Revenge är det allra bästa på NES. Anledningarna till det är att just det spelet är roligast att spela av de tre(både som en spelare och som co-op), det har den bästa handlingen, den bästa musiken och den bästa bandesignen. Det blir mer att spela eftersom det är nio banor medan ettan har fyra stycken och trean har fem. Tvåan är även ett sånt actionspel som symboliserar formatet. Det finns även ett nostalgivärde i spelet då jag spelade det som barn.

Ettan saknar även co-op och i trean rör dom sig och slåss mycket stelare än i dom första två spelen. Jag gillar alla tre men det finns många saker med ettan(co-op) och trean(mer som tvåan och med fler banor) som kunde ha gjorts mycket bättre.
 #847181  by Ashaman
 
WERY wrote: 08 Dec 2018, 18:32
Ashaman wrote: 06 Dec 2018, 01:39 För er som tänkt spela så är inte det här ett spel man springer igenom på nån timme eller tre
Det tar normalt sett mellan 20 och 30 minuter att klara spelet. Man sparar tid genom att kasta ut fienden för stup. Man tappar dock tid när man möter Willy och Jimmy, eftersom man då måste spela försiktigare om man inte vill ha stryk. Det är lätt hänt att så blir fallet. Bästa sättet att besegra Willy är att hålla honom mot väggen och sparka ner honom i omgångar. Då får han inte in några träffar.
Jag tror det tog mig ungefär 20-25 minuter på en genomspelning. Det jag menar är att det tar lång tid att lära sig spelet. F2 kör man igenom på en sittning iom att man inte kan få game over. I början av DD är det så jäkla mycket frustration, när man börjar lära sig spelet. Jag tyckte iaf att det var svårt och med en stel jäkla kontroll....
 #847184  by WERY
 
Jo, spelet är svårt naturligtvis. Även för mig som har varvat det flera gånger. Av de tre på NES, är faktiskt ettan det allra svåraste. Trean är lättast, då den kan spelas på ren taktik.
 #847496  by Lirod
 
Senare idag kommer Ludu på besök, dels för att få sina julklappar men också för att ta sig an Double Dragon tillsammans med mig. Vi kommer också att testa arkadversionen till spelet.

:good:
 #847652  by Omega Supreme
 
Nu har jag också spelat Double Dragon!
Jag blev lite förvånad faktiskt. Jag är uppvuxen på Double Dragon till Amiga 500. När jag googlar lite så ser jag spontant att det påminner desto mer om arkadversionen än NES-versionen. Letade upp ett klipp på youtube med Amiga 500 versionen. Ett spel som har åldrats sådär får man säga. När man har ihjäl folk i spelet ger dom verkligen ifrån sig ett bisarrt skrik, och ljudet när den store muskelknutten slår är obetalbart :D

Jag kan ändå inte låta bli att undra vad mina föräldrar kan tänkas ha tyckt när jag spelade det här spelet som 9-10-åring? Eller är det bara jag som är känslig? :)

NES-versionen i alla fall.
Jag gillar ändå det här! Det är ändå Double Dragon som har presenterat den här genren för mig och även om man inte har spelat NES-versionen tidigare så känner man igen sig direkt. Lätt att ta till sig. Segheten i spelmekaniken sitter i ryggmärgen ändå! Den här versionen är bättre än Amiga 500-versionen. Bra musik. Jag trodde det här skulle vara riktigt dåligt för jag har hört en del negativa saker om spelet. Men detta får tummen upp från mig! :)
Lätt värt 20 papp ;)

Jag har tagit mig hela vägen till slutet på nivå 3 men blivit uppkäkad av de där två muskelknuttarna. Kommer säkert köra lite mer i veckan för att få till rätta knycken lite oftare ;)

Hade varit kul att köra 2 spelare.

Det här Mode B känns som ett elakt skämt? Extra seg spelmekanik och riktigt skitsvårt eller!? :D
 #847776  by Ludu
 
Som redan nämnts tidigare i tråden åkte jag över till Lirod för att lira lite Dubbeldrake.

Vi kunde tillsammans avrunda varvet vi startat tillsammans med Poppe men vi höll inte tillbaka med våra save states mot slutet :$ :lol: Då tvåspelarläget är av den konstiga Super Mario Bros 1-varianten där den enes framsteg inte påverkar den andres valde vi istället att passa kontrollen mellan varandra med jämna mellanrum efter ett par fuskfria försök.

Jag scrollade tillbaka i Senast avklarade och kunde se att jag själv tog mig igenom PAL-versionen under våren 2014 med slutsatsen att jag är riktigt kass på det här spelet :lol: Fyra års ringrost gjorde inte saken lättare och så här i efterhand har jag svårt att se mig klara Double Dragon på NES helt utan någon typ av fusk. Att däremot börja och se hur långt jag kommer är en annan femma för det är trots allt väldigt charmigt! Det skulle bara finnas mer än tre ynka liv för att göra det lite mer hanterbart.

Som bonus testade jag versionen till Master System som jag nyligen införskaffat. Där får man minsann obegränsade continues... fram till sista banan :? Där får jag känslan av att det inte går att attackera någon utan att ta skada själv så sista sträckan slukade mina liv oerhört snabbt. Jag ska ge det ett nytt försök senare och se om jag kan utveckla någon bättre strategi :yes:
 #847791  by Ufouria
 
Esch, blev tvungen att spela jag med. Fick ett ryck och kopplade in NES konsolen. Gick skitdåligt! Fick GO redan på mission 3. Trodde jag hade klarat den banan efter att jag slagit ner de två biffarna som kom ut från bergsväggen men banan fortsatte efter det och så dog jag tror jag. Skickades iaf tillbaks till början av den banan och då var det inte roligt längre. Har man bara två liv!?

Edit: Just ja, blev ju nedslagen i vattnet på 3:e banan precis när jag hoppat över glappet på bron (så man har tre liv). Då behövde jag minsann inte börja om från början av banan.
 #848169  by Lirod
 
Precis som Ludu skriver så tog vi oss an Double Dragon tillsammans med poppe för någon vecka sedan. Det är ju en klassisk spelserie, hur många gånger hörde man inte någon prata om "Double Dragon" på skolgården. Det kan ju vara en av de coolaste speltitlarna till Nintendos konsoler.

Vi lirade spelet via Nintendo Switch Online-tjänst, vilket betyder att vi tog oss an NTSC-versionen i "rätt"hastighet. Men vad hjälpte det? De första banorna är enkla och trevliga samtidigt som man lär sig spelmekaniken (exempelvis att spelets hjärtan inte betyder liv utan istället kraft). Vi var som tur är medvetna om att gå in i hålen som de två Abobo-lirarna lämnar... vilken speldesign (så är det inte i arkad-versionen)!

Väl inne i grottan fortsätter spelet med fallande taggar som exploderar samt plattformsmoment (ursäkta)!?! Tänk er om Final Fight hade plötsligt hade haft plattformsdelar mitt i en bana med Cody och Haggar... Efter ett slag av grotthoppande möter man en grön Abobo (typ Hulken) och efter det blir det lite mer labyrint för att till sist ta en till slutet där en maskingevärsskjutande lirare hoppar ut och efter honom får man klå upp sin tvillingbror.

Någonstans där plattformandet tog vid började vi använda "save states", enbart för att få se de sista banorna (och slutet). Ingen av oss kände riktigt att vi hade ambitionen eller motivationen att nöta så pass att vi skulle klarar det utan fusk. Hur som helst ska det bli kul att få testa de andra spelen i serien till NES, som jag antar är mycket bättre? En annan sak man kan tänka på är att spelet släpptes av Bergsala i Sverige tre dagar före Donkey Kong Country, vilket hade ni helst spelat julen 1994? Och i hur många NES-spel ser man förresten en muskelknutte slå ned en tjej i öppningsscenen?

:lol:

Vi tog oss också an arkadversionen av Double Dragon, som är släppt till Switch. Mycket slowdowns vilket påverkade spelbarheten enormt, men mycket lite plattformande och inga Abobo-hål att gå in igenom. På grund av oändliga continues tog vi oss snabbt igenom spelet där man till slut får spela mot varandra för att vinna flickans gunst. Kan dock säga att man ser hennes trosor hela tiden i arkadversionen, oväntat mycket!

Image
 #848188  by Ufouria
 
:good:
Ja tvåan och trean är bättre. Trean är lättast. Tvåan har en del svåra hopp som ledar till omedelbar död. Det borde man nog spela med savesats för att slippa spela om spelet från scratch igen.
 #848608  by WERY
 
Jag spelar endast på orignalkassetterna på den ursprungliga enheten. Känns bäst så när man ändå har grejerna i sin samling.

Lirod; Ni fick mer än 50 000 på Double Dragon!

Instagram #sndb.se