• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #852283  by TreO
 
Men den skramlar inte så mkt utan mer att kortet inte sitter tillräckligt hårt om du förstår :? Synd om nått är trasigt eftersom det är dyraste spelet jag äger :hateps3:
 #852287  by DarkLink
 
Jag hade skaffat en gamebit och öppnat det och kollat om det är något som går att fixa, sen är det inte fel att ha möjligheten att kunna öppna och göra rent spelen heller :yes: En bra investering om du frågar mig :good:
 #852302  by Sonefors
 
Ja, när det handlar om så lite som en 50-lapp (max) är det absolut värt att köpa. Personligen gillar jag mejslarna så hade lagt mina slantar på en sån. Den gummerade jag har är kung! Köpt för sisådär 5-6 år sedan, vet inte om de går att få tag på idag.
 #852315  by Andreas No 1
 
Mejslar är bäst, finns gott om dem på Ebay.co.uk/Ebay.de/Ebay.es. Om du kan hitta en mejsel som är magnetiskt så satsa på det. Jag hade en sån (köpt av Quartex) som var väldigt bra, vet inte var den är bara...
 #852639  by Andreas No 1
 
Kollade med Mr Q, tyvärr har han dem inte längre och kan inte heller på tag på nya då återförsäljaren inte längre saluför dem.
 #854181  by Filurkatten
 
Gick igenom min sammling och putsade mina spel, kom till athletic world, versionen utan regionskod, och såg att den hade de vanliga skruvarna med bara en skåra.
Brukar den ha dessa skruvar eller har någon varit framme och bytt baksida?
 #855306  by Roaziel
 
Jag hade tänkt beställa en Top Loader från USA, men jag funderar på om det går att byta ut elsladden (eller är det en AC adapter till Top Loader?) mot en svensk strömsladd? Det finns ett betydligt billigare alternativ om man beställer utan den amerikanska sladden så då sparar jag pengar om jag ändå inte behöver det. Eller måste jag ha den och köra via strömomvandlare? Nån som vet?
 #855309  by AndiOne
 
Nej du behöver inte ha amerikansk AC adapter.
Ja är ganska säker på att ja kör med min vanliga Svenska med blå kontakt.
Men de står ju på top loadern va den vill bli matad med, men har för mig iaf att de bara är 9V AC den vill ha =)

Du behöver iaf inte ha en amerikansk med strömomvandlare!
 #855313  by Roaziel
 
Blå kontakt? Hmm, vad är det för kontakt?
 #855326  by Roaziel
 
Aha. min pal nes har nog en sån. har aldrig tänkt på om den är blå. Av nån anledning mins jag att det är svart :P
 #855336  by Garnetandzidane
 
Verkar finnas både och. Har en svart med märkning NES-PAL-002, och en blå med märkning NES-002EU. Den med svart köptes i en spelhandel på 90-talet, så den är ju iaf svensksåld :)
 #855375  by Ufouria
 
Den med blå kontakt kom till den svensksålda FRG utgåvan av SNES. Den ingick väl bl i bundlen med yoshi på kartongen men inte in den gula (SMW?) utgåvan.
 #857128  by Tenchio
 
Bestämde mig för att öppna upp min Gimmick-prototyp då alla potentiella köpare krävde det. Tänkte höra om någon vet vad de två små kablarna har för funktion? Det fanns inga sådana på den/de andra prototyperna jag sett bilder på (annars ser jag ingen skillnad).
Image
 #857135  by Filurkatten
 
Skulle misstänka att en kabel sätter chippet så att det inte går att skriva till och en så att den är i läs läge.
Sedan ser det ut att vara ett stort chip (capacitet) så kan ha med det att göra.
Sist så använde väl nintendo maskrom i slutprodukt och denna pcb ser ut att vara en gjord för det. eeprom och maskrom kan ha olika pinout.

Något av dessa skulle jag gissa. :)
Sök upp datablad på chippet och kolla pinout och jämför med på en som används i vanlig kassett.

http://bootgod.dyndns.org:7777/profile.php?id=2105
https://wiki.nesdev.com/w/index.php/Mask_ROM_pinout
https://wiki.nesdev.com/w/index.php/Sunsoft_FME-7
 #857137  by Lindholm
 
fast är eprom inte eeprom ;)

Sätt någon (ej genomskinlig) tejpbit över fönsterna om om du har kortet utanför skalet en längre tid så inte lite data försvinner från dem (dock osannolikt, att de raderas om de inte ligger ute i solen en längre tid, men alltid bättre att minimera risker)
 #860659  by SuperGamer
 
Min NES visar numera bilden korrekt när kassetten inte är nedtryckt. Trycker jag ned kassetten blir det något fel på bilden, även om jag gör det när konsolen är på. Är det någon vits med att någonsin trycka ned kassetten?
 #860682  by Filurkatten
 
@SuperGamer
Det skall inte vara några problem om bilden är bra, men har du gjort något med connectorn?
Du trycker ned kassetten för att alla kontaktytor skall nudda pinsen men om man t.ex kokar och böjer upp pinsen på connectorn kan de ge kontakt även när kassetten ej är nedtryckt.
 #862835  by Overwalk
 
Tja.

Har sett en del nes spel som har guldetikett på baksidan(skötselråden) ?

På bla warrios woods.

Är detta något ägaren har satt dit i efterhand (ersättning) eller vad är historien med dessa spel /etiketter?

:-k
 #862836  by Lirod
 
@Overwalk: Det finns fler spel med "guldetikett" på baksidan så det behöver inte vara något konstigt. Det brukar väl vara så med spel som har sparmöjligheter via batteri?
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 111

Instagram #sndb.se