• Vi spelar NES tillsammans | 047: The Legend of Zelda

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel vill du spela i omgång 47?

Super Mario Bros. 3
3
16%
George Forman's KO Boxing
6
32%
The Legend of Zelda
10
53%
 #852187  by Sonefors
 
Progress!

Andra varvet. Fem grottor avklarade. Har stenkoll på vart tre av de fyra resterande är. 11 hjärtan. Vita svärdet.

Det är betydligt svårare med andra varvet, inte bara det att man saknar kunskapen, det är fler och svårare fiender samt mer komplicerade grottor. Har dött totalt fem ggr (1+4). Gruvar mig för nian... ](*,)
 #852252  by SCHNEIER
 
Hur går det, framme vid slutet ännu på andra varvet? :)

Känner också att varv två kan bli en utmaning - det måste ha varit minst 20 år sedan jag spelade det varvet. Minst.
 #852291  by Sonefors
 
Så där ja, level 6-8 på andra varvet avklarade! Det är ett jäkla springande fram och tillbaka, varenda grotta är ju en jäkla labyrint! Har märkt att det droppas färre bomber från fienderna också :roll: Fick gå igenom tre grottor igen för att hitta ett hjärta som jag tydligen hade glömt också.

Bara nian kvar!
Image
 #852346  by Ashaman
 
Jag körde lite i början på veckan. Klarade första borgen och samlade ihop massa ruppar och handlade med, sen kom glitchgremlin och sabbade. Jag hade inte sparat så jag får börja om.
 #852416  by Ashaman
 
Kört en del idag!

Spelade igebom första borgen, hittade inte andra, men körde igenom tredje och hittade fjärde. Då plockade jag fram min karta för att spela andra borgen :)

Min karta är välkläddad med tips och tricks av tidigare ägare, så jag har inte använt den sen.

Jag har nu klarat sex borgar, har 10 hjärtan. Vilka items jag saknar vette katten, men jag har enligt bild.

Det är först i sjätte borgen jag tyckte spelet började bli meckigt. De jävla trollkarlsjävlarna... :arg:

Nu har jag svårt att hitta sjunde borgen (jag har dock hittat åttonde)... jag har försökt leta lite efter ”mannen vid graven” uppe i nordvästra hörnet dock utan framgång :-k

Jag har också utan framgång försökt bearbeta tipset att det finns en hemlighet där det saknas älva. Jag förstår vilken platsen är men hittar inte hemligheten ändå trots försök att bränna buskar etc.

Nåt litet tips mottages gärna ;)

Edit: glömde bilden :)
Image
 #852417  by Sonefors
 
Testa att använda en annan item på den platsen :-w

Jag blev precis klar med andra varvet så nu har jag gjort allt jag kan göra förutom att klara det utan att dö (vilket aldrig kommer att hända). Tog iofs inte röda ringen på första varvet heller men det var väl skitsamma.

Riktigt grymt spel! Mindes mer än vad jag trodde på andra varvet även om jag inte skulle kunna namnge/förklara platserna förrän man är där. Man vet liksom, t ex level 8. Den är riktigt lurig att hitta idag om man inte känner till den sen tidigare. Där kommer många gå bet om man inte får ett tips. Level 9 är nog det enda jag tycker är enklare med andra varvet än första, men det kan ha att göra med att man blir bättre och bättre på spelet också.

Topp-3 till NES åtminstone. Lätt!
Image
 #852427  by Ashaman
 
Tack Sone!

Och bra jobbat!

Jag ska försöka skriva lite mer om det när jag kört klart första varvet. Får se om jag ger mig an det andra också...

Edit:
Det var ju egentligen inte så svårt att hitta sjuan. Där fick man ju en ledtråd.. däremot att hitta vad jag ska CE herr ”grumble grumble” (mat?) har jag större problem med :)

Hittade nionde borgen och ett extra hjärta när jag sprang runt och letade mat iaf... :good:

Edit2: sådär, ett litet tips gjorde att jag hittade till slut. Trodde att affärerna var ”förbrukade” när man handlat där :) nu är sjuan klar. Den var lite klurig, men roligaste borgen hittills :)
 #852512  by SCHNEIER
 
Grymt jobbat! Har inte kört på ett tag nu. Får spela lite igen.

Om jag inte missminner mig är det väl en borg på andra varvet som inte har en boss, eller minns jag fel?
 #852528  by Ashaman
 
Jag håller på att bröta i sista borgen på första varvet nu, men har inte lyckats få tid att sitta ordentligt med det än. Har iaf lyckats hitta den röda ringen, den var nog den bökigaste hemligheten hittills. Jag saknar tre hjärtan som jag inte vet vart man kan hitta, men så länge man slipper de förbannade trollkarlarna så går det bra :)
 #852561  by Ashaman
 
Sådär... varv 1 check!

Det är ett bra och utmanande spel. Jag har som sagt kört det en gång och det kan vara kanske fem år sen... Jag är nöjd med att jag löste ut det med minimalt användande av tricks och knep. Kartan nån gång i början men annars är det typ all me!

Utmaningen var väl sådär dock. Det var först sjätte borgen som började stöka för mig, när de förbannade trollkarlarna kom in i bilden, eller var det sjunde? Men det är klart att det är väl få Zeldaspel som är svåra på det viset. Utmaningen ligger väl i mångt och mycket i pusslen och de var lagom kluriga. Nu klarade jag nog en del på minne (tex hitta nionde borgen).

Det klurigaste och eda grundandet var ju nionde borgen. Den var lite dryg... tog rätt många försök och lång tid eftersom jag fick springa runt i overworld och köpa nycklar till höger och vänster...

Ett par fun facts (imo) från barnen som var med delvis när jag spelade med stort engagemang:

Sigrid 20 månader var lyrisk i början av spelet och skrek ”DADA, BOBO, DODO” när hon såg i tur och ordning Link, den röda octorock och den blåa octorock. Man associerar till vad man själv håller närmst :) Vidar 3,5 år trodde när Link blev röd att han hade blivit Mario :)

Sigrid fick sitta i mitt knä med hk2 när jag spelade och såklart i slutet av någon Borg när jag ska byta vapen lyckas hon trycka A+upp :lol:

Nåja. Kul spel! Ska testa på andra varvet, men jag vet inte om jag ids hitta allt...

Image

är det helt och hållet utan ledtrådar?
 #852571  by Sonefors
 
Grymt! \:D/ Du vet om att det finns en Magical Key va? ;)

Jo, det finns ledtrådar i andra varvet också, men det är helt klart lite klurigare. En del saker är på samma plats, några saker är omkastade, en del saker helt annorlunda. Kryddat med lite random annat...

Ett tips som kan vara bra att veta om utan att säga för mycket...
Många väggar i andra varvets borgar går att igenom (istället för att bomba).
 #852706  by rakapparat
 
Har börjat spela, denna gång på: :switch1:

Hade inte skaffat Nintendo Online ännu så det var ju ett ypperligt tillfälle att testa prövotiden på en vecka med att spela lite Zelda. Det funkar bra, jag har bara spelat handhållet ännu och avsaknaden av ett riktigt styrkors är påtagligt. Om nu nintendo släpper en eller två nya Switch versioner iår hoppas jag dom reviderar styrkorset (eller vad man nu ska kalla det)

Har kommit till level/borg 4 än sålänge. Bara klarat spelet 1 gång tidigare som nämt i tråden med Ashaman.
 #852756  by Chefren
 
Shit, är fan sugen på att vara med. Får se om jag orkar/hinner! När ni klarat det så kanske ni vill ha lite extra utmaning? ;)
https://sites.google.com/site/zeldarandomizer/home
 #852798  by Ashaman
 
Bra jobbat!

Ja, @Lirod , sjukt dryga jävlar! Särskilt de blå. Gärna i kombination med orange och även de elektriska grejerna som gör att man inte kan använda svärdet :arg:

Instagram #sndb.se