• Nostalgitripp: Legend of Zelda: Link's Awakening

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #857172  by MegaDrive
 
Vet inte om detta intresserar någon, ville bara dela med mig.

För några dagar sedan så dök det upp en rekommendation på min youtube kanal. Det var en playlist med The Legend of Zelda: Link's Awakening från chuggaaconroy. Aldrig någon jag kollat in tidigare men han hade en trevlig röst och redan första videon av LoZ gav han mycket info och visade spelet på ett sätt som inte många gör i sina "playthrough".

Efter att jag kommit till episod 13 tänkte jag tillbaka då jag för några år sedan köpte jag just LoZ LA till min 3DS. Jag minns dock att jag aldrig kom så långt. Slutade någonstans när jag hade fått Power Bracelet. Spelet är bra men att konstant byta vapen/verktyg för att ta sig vidare gjorde att jag tappade intresset. Något som aldrig hände förr, konstigt nog.

Jag tittade dock vidare på hans videoklipp. Kul att se hur mycket man kom ihåg. Vilket inte var mycket. Efter någon mer episod kom jag på att jag har ju även en GB kassett med detta spel. Fungerar batteriet än? Jag blev nyfiken och satte igång min GBA SP "101". Spelet har legat i en låda i 15-20år. Men joda, spelet hade alla sparade filer:
1. Link (var lite av en test. När jag provade vad som "hände", så denna fil raderades rätt ofta)
2. ZELDA (var den fil jag klarade spelet med. Bilderna nedan visar från just den sparfilen)
3. ZELDA (denna minns jag inte men kan varit en ny genomgång av spelet så som 2an)
Image

Minnet sviker rätt mycket, men jag minns lite:
Som att jag letade mycket efter dom där Secret Seashells. Och tydligen hade jag hittat alla 20 (26 finns det totalt) eftersom jag hade L-2 svärdet.
Minns också att jag hade skaffat mig en 14-15 st innan jag förstod att man kunde få extra seashells vid 5st och 10st.
Var sedan tvungen att gå till Marin för att se om jag var en tjuv. Och jajamen visst hade jag stulit då Marin kallar mig THIEF :D Tror jag läste att man kunde göra detta i någon Nintendo tidning.

Om ni ser till vänster på bilden med kassetten. Så står det. DMG-ZL-EUR
Stämmer det att detta är version 2 av dom som kom till Europa?
Går det att testa batteriets styrka utan att sparfilerna försvinner? Givetvis ska bettleriet sitta kvar när jag testar det.
 #857175  by Lirod
 
Kul läsning! Jag hade kvar mina sparfiler till Zelda (NES) som jag och farsan klarade, det var riktigt häftigt att se när jag hittade spelen för ett decennium sedan.
 #857177  by mtylak
 
Cool læsning! :-)

Jeg sidder med spillet nu og er startet helt forfra. Er ved Eagle's Tower og jeg mindes ikke denne dungeon. Jeg husker ikke om jeg gennemførte spillet i sin tid? :-/ Husker mit besvær med at få L-2 Bracelet back then i Face Shrine.

Og så husker jeg ikke alle de Nintendo-figurer, som jeg ser i dag. Alle dem fra Mario og også Kirby i Eagle's Tower. Fantastisk at se det cross-over, som jeg ikke lagde meget vægt på back then. :-)
 #857490  by Anree
 
Ett riktigt trevligt spel! Det är väldigt kul att gå tillbaka och kolla på gamla sparfiler för att se vad man klarat av. Synd att man sällan kan se timmar spelade :P
Jag är avundsjuk att du hade detta som ung, hade inte jag :( Jag spelade inte igenom det fören 2017.

Angående batteriet så kan du mäta det. Men vet inte vad det skulle va bra för. Det kommer dö när som helst.
Ett tips är att du tar det till en Retron 5 om du känner någon med en sådan. De ska kunna läsa och kopiera sparfiler.
Så kan du byta batteriet, sedan kan Retron5 skriva tillbaka sparfilen.

Instagram #sndb.se