• Borttagning av klistermärken/prislappar

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #817617  by Andreas No 1
 
Tack för bra tips! Ja, kemisk ren bensin ska du också kunna köpa på Apotek, ffa på Apoteket. Ska prova kemiskt ren bensin framöver. :good:
 #817619  by Ufouria
 
Samma här när min Label Off från Biltema tar slut. Är ju inte så att man har Biltema runt hörnet. Har dock ett svagt minne av att jag köpte min Label Off från Clas Ohlson sist och den butiken har jag tillgång till. Biltema brukar annars ligga lite off och har man inte bil så går det inte att köpa därifrån.
 #817833  by Andreas No 1
 
Sanna: Det är därför det heter BILtema. :lol:

Sone: Right you are! Har provat Biltemas Label off fem gånger och det har sugit varje gång. ](*,)
 #817835  by Ufouria
 
Ja eller hur.

På vilket sätt har ni misslyckats med Biltemas Label Off? Det har fungerar till 100% perfekt för mig på alla NES och SNES kartonger. Det enda det inte fungerar på är GB spel med regionskoden EUR då de kartongerna inte är "blanka/glansiga" på ytan (skadade en Lucky Luke kartong pga detta - många år sedan)
 #818029  by Andreas No 1
 
Ja, vart ska man börja? "Sörjan" från Biltema går in i trycket/pappret och "mosar"/ändrar dess karaktär, vilket leder till färgskav och fuktskada/or. Och när jag väl fick av "Ellos-blafforna", trots försiktigt och metodiskt agerande, så fick dessa med sig färg och papp. ](*,) Jag har använt helt normala mängder, varken mer eller mindre än vad man ska göra. Använder numera sörjan bara till klisterrester osv på Sega Mega och Master-fodral, och andra plastfodral. Dock har de en tendens att bli flammiga, så där föredrar jag amerikanska Goo Gone, ger en fräsch citrondoft med. :good:
 #818035  by Ufouria
 
Flammiga har jag varit med om - det får man dock bort genom att bara ta lite mer label off på en bomullstuss och tvätta bort.

Även Label Off har fräsch citrondoft, fast det kanske finns olika märken med varianter på innehåll och lukter.

Undrar hur lukten blir efter kemisk ren bensin. Blir det lukt av gammalt garage eller spritkök tro :) Gissningsvis blir det ingen lukt alls då allt troligen avdunstar.
 #819460  by Ludu
 
Jag köpte just denna pärla:
Image
Nu kanske ni tror att det är JPspel-märket jag vill ta bort men det tycker jag bara är charmigt. Nä det jag tänkt försöka mig på är cirkeln med klisterrester som fått diverse damm och smuts på sig, den till vänster om Launch Octopus fejs.

Men lite läskigt är det, vad tror ni är bästa sättet att angripa det här? Det bör ju gå att "gnugga" bort men använder jag mina naglar eller en kniv är jag rädd för att ta bort översta lagret på kartongen oxå. Om jag använder en fuktad tops känns det som att allt kan bli buckligt. Är det sättet OJJE beskriver med sin konsolkartong som gäller även för den här typen av rengöring? :)
 #819467  by Omega Supreme
 
Lite label off på en bomullstuss så är det där klistret borta lätt som en plätt. Torka uppåt och håll dig borta från de turkosa delarna av kartongen. Kommer bli hur bra som helst.
 #856288  by JHN
 
Fick hem det här igår. Började lossa lite på en klisterlapp på baksidan nu, och det går ganska lätt, men den lämnar massor med rester. Undrar om det är nån gammal "stöldmärkning" för butik, ser ut som den innehåller lite metallbeläggning. Hur tusan får man bort det? Man kanske borde ha låtit den vara.

Image
Image
Edit 10:19: Kommit en liten bit längre på vägen med hjälp av diskmedel och försiktiga topsmanövrar. Det sitter "metall-traces" i ett visst mönster som går in i en metall-kvadrat i mitten.

Image
Edit 10:29: Det börjar arta sig! Detta lutar mer och mer åt nåt slags reflektor/antenn. Nån som vet vad såna här används till? Är det mot stöld eller nåt annat?

Image
Edit 12:00: Har fått bort all "folie" och det är bara klister kvar. Det är oerhört trögt, tveksamt om jag ska gå längre nu. Plasten har blivit suddig av allt topsande och skrapande. Första och sista gången jag rör en sån här klisterlapp. Det borde se betydligt bättre ut om jag får bort klistret, ska försöka med isopropanol/isopropylalkohol, har dock inte det hemma. Uppdaterar med resultat när det blir gjort. :)

Image
Image
Image
Last edited by JHN on 03 Jul 2019, 12:13, edited 5 times in total.
 #856340  by Ufouria
 
Så spännande att följa varje steg men usch vilken hemskt klisterlapp. Har ett svagt minne av att jag försökt ta bort en sådan från något spel men minns inte hur det gick tillslut.
 #872635  by souljens
 
Hur gör ni med lappar/plombering som är mer som tejp? Glatta i ytan och av plast. Lappen suger ju inte upp något medel då.
Har några GB-kartonger med Stor & Liten-plombering som jag skulle vilja få bort.
 #872636  by mackan
 
Jag lyckades få bort ”röda döden” på en kartong. Fick försiktigt pilla upp ett hörn av plomberingen, sen försöka få under label off eller liknande, sen med pincett dra av en halv millimeter år gången typ. Det tog svinlång tid, men lyckades få bort allt. På just den kartongen syntes det dock var plomberingen suttit, typ som att den genomskinliga röda tejpen färgat av sig eller att ljuset som trängt igenom den ”blekt” kartongen eller så. Tycker ändå det blev snyggare än att ha den plomberingen kvar.
 #872637  by Ufouria
 
Extremt riskfyllt och pillrigt! Jag hade aldrig gett mig på det. Dessutom finns som sagt den röda färgen kvar om röda döden suttit på kartongen längre. Jag hade ett spel som jag var andra ägare på. Första ägaren hade själv köpt spelet nytt i butik och hade t om kvittot kvar på spelet. Han berättade att spelat hade haft Stor & Liten plombering och att han hade tagit bort den när han fick/köpte spelet för typ 30 år sedan. På den kartongen kunde jag inte se spår av något rött och dött.
 #872643  by souljens
 
Tack för tips!

Aha så den röda tejpen kan alltså ha färgat av sig på kartongen? I så fall är det nog bättre den får sitta kvar.
Men jag har andra lappar/rester av lappar som ska bort :)
Är det Biltemas Label Off som gäller för GB-kartonger. Vill minnas att du @Ufouria skrev i tråden att Label Off förstör just GB-kartonger. Vad rekommenderar du istället? Internet generellt verkar gilla "lighter fluid" för spel-kartonger men man vill ju inte ha spel som luktar trimmad moppe efteråt.
 #872651  by Sonefors
 
Jag har tagit bort en extremt tjock tejp som var tejpad runt en hel Ducktales-kartong från kortsida till kortsida, dvs den långa rundan runt kartongen. Jag använde en hårfön/hårblås och värmde upp limmet, därefter dra saaaaakta och försiktigt, lite i taget. Det tog en jäkla tid men resultatet blev fantastiskt, det enda negativa var att övriga kartongen var marginellt solblekt/missfärgad vilket gjorde att ytan under tejpen var lite mörkare. Men det var helt klart bättre än en tejpbit runt hela.

Före
Image

Efter
Image
 #872667  by Sonefors
 
@souljens Minns inte, men det var nog ganska hög värme. Testa dig fram!

@Ufouria Ja, där måste man så klart ha kemiskt ren bensin och bomull. Ju mer klister, desto oftare måste man byta bomull för att inte bara smeta ut limmet.
 #872675  by instinqt
 
Jag gjorde en hel wildgunskartong som hade typ skolboksplast modell jättetjock. Blev typ en halv mm klet kvar när man väl avlägsnat plasten. Minns inte om jag körde label off eller kemisk ren bensin för att luckra upp, men lämpligt lösningsmedel för att göra kletet mjukt och sedan väldigt försiktigt skrapa upp detta med en mjuk skrapa. Försökte med bomull först men det är hopplöst när det är mkt klet, man får använda motsvarande Bolivias årskonsumtion av bomull och bomullsrondeller för att få med sig ens hälften. Så skrapan var snabbare och effektivare men man måste ju välja skrapan på lämpligt sätt och vara försiktig :)
 #872676  by Ufouria
 
En smörkniv i plast eller annat som inte repar skulle nog funka som skrapa. Det kan verkligen bli problem med bomullen som du säger. Den geggar fast på kartongen om det är mycket klet. Jag tror förövrigt att det är omöjligt att skada en NES eller SNES kartong med label off (eller kemisk bensin). Det har iaf aldrig hänt mig och jag har tagit bort säkert ett tusental prislappar och etiketter på ffa NES kartonger. Det hände att jag fick smått panik i början när jag tagit väldigt mycket label off (det blev en mörk fläck) men det tar inte lång tid förrän fläcken är ett minne blott. Det är däremot otroligt lätt att skada GB kartonger, åtminstone EUR märkta som kan tappa färgen. SCN kartongerna har generellt ett bättre ytskikt.

Någon som försökt ta bort klisterlappar från ett PS1 fodral? Framförallt kul (not) om man använder bomull också :lol:
 #872951  by souljens
 
Har nu testat med Label Off på en GB-kartong. Hunt for Red October SCN. Gick sådär. Prislappen (rester) försvann men även den glansiga ytan på kartongen samt liiiite tryckfärg. Så inte en optimal lösning för GB helt enkelt.

Är det kemisk ren bensin som gäller istället tror ni? För vanliga prislappar alltså.

Fridens!
 #872954  by Ufouria
 
Label Off på GB kartonger innebär som sagt en stor risk. Red October skulle kunna ha funkat då den är hyfsat glansig, men även den ger ju ett bevis på att inte ens glans är en garanti för att lyckat resultat. Jag la helt ned att testa att ta bort prislappar och etiketter på GB kartonger. Har aldrig provat med kemisk bensin.
 #872961  by souljens
 
Gripen Kemisk Ren Bensin gjorde susen. På samma kartong, Hunt For Red October SCN, satt också en prislapp på baksidan. Den är nu puts väck inkl klisterrester. Ingen skada på varken tryckfärg eller den blanka ytan.

Dränkte en bomullstuss med bensinen och duttade prislappen tills den blev ganska blöt. Använde sedan ett SL-kort och skrapade försiktigt mot prislappens hörn hör att få upp den. Sen drog jag sakta bort prislappen med fingrarna, som släppte lätt. Sen efterpolerade jag med bomullstussen för att få bort klisterresterna.

Gissar att spelet ökade minst 10:- i värde iom detta :lol: Iofs minskade det med 50:- iom misslyckat försök på framsidan :-w

Tillägg:
På GB SCN-kartongerna Kirbys Block Ball och Kid Icarus fick jag jobba hårdare för att få bort rester av lappar. Men hur mycket jag än gnuggade med bensin-tussen så hände inget med den blanka ytan eller tryckfärgen. Mirakelmedel helt enkelt. Det dunstar också snabbt och lämnar ingen bensin-lukt kvar på kartongen.
Last edited by souljens on 11 Jul 2021, 09:29, edited 1 time in total.

Instagram #sndb.se