• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #875465  by snotcrow
 
@Nightstalker Bra fart på roboten! Då har du bra koll på vart fienderna kommer! :)

Jag fixade Turtles 2 igår.
@Ashaman , @rakapparat och jag hade NES-afton över discord för några dagar sen. Då raceade vi i SMB3 och turtles 2.
Asha plöjde båda spelen som ingenting.
Rakis kom 2a i mål på törtles.
Jag fallerade båda spelen.

Så jag tog solo-revansch igår. Handlade mycket om att lära sig att inte ta för mycket skada på krang och hans gubbsparkar.

Får väl ta min an SMB3 idag.
 #875470  by Ufouria
 
Jag tappar nästan helt efter 1 år som jag inte spelat. Trojan och GnG kan jag inte springa igenom med förbundna ögon och handkontrollen upp-och-ner när jag inte spelat de på 12 månader. Inte testat Probo än men säkert samma där, likaså RnA som jag lätt kunde springa igenom 20 varv utan att dö tidigare. Det är trist att man tappar nästan helt.
 #875483  by Nightstalker
 
@snotcrow Turtles 2 är fan inte helt lätt! Finns det något sätt att osta det spelet? Några knep som gör det iaf lite lättare?

@Ufouria RnR = Rush n Attack? Jag minns det som svårt när jag var liten men har aldrig spelat det på äldre dagar...det kanske är dags för revansch på det :-k

Jag är lite rädd för att stoppa Ninja Gaiden i konsolen igen, det spelet har jag nog tappat :lol:
Om man sätter sig med ett "tappat" spel så brukar det dock komma tillbaka ganska snabbt :yes:
 #875484  by Ufouria
 
Ninja Gaiden, både det första och det andra kunde jag också spela med förbundna ögon och handkontrollen upp-och-ner när jag spelade som mest.
 #875485  by Ashaman
 
Turtles 2 är rätt lätt fram till sista bossarna egentligen. Slå dubbelslag, du glider från A till B liksom så slår du fienderna i ett slag. På krang vettekatten vad hemligheten är. Han är jobbig. Sheriffer är lätt förutsatt att man bara hoppsparkar på den med hjälm hela tiden och lär sig mönstret för hans antimutationsstråle.

Behöver man mer hjälp eller vill träna på senare delar av spelet kan man ju använda koden :)

Rush n Attack kanske vore nåt att försöka klara. Aldrig kört igenom det :)
 #875486  by Ufouria
 
Visste inte att det fanns kod till Turtles 2. Det spelet vill jag spela snart igen. Ganska enformigt men ändå skoj. Gillar spel som man inte behöver tänka i. Tänka gör man ju annars 24/7. Ettan vill jag också spela igen. Det är så jobbigt på sista banan. Nästa gång jag spelar ska jag göra det lätt för mig och spara spelet innan jag börjar sista banan i korridorerna och tappar turtlar.

Rush n Attack är en pärla. Kanske svårt i början men lätt när man kommit in i det. Man kan ta det lite försiktigt så går det bra. Det värsta är att jag har kvar att maxa båda poängräknarna (måste göra innan jag är död och begraven). Orkade inte spela vidare efter att ha maxat poängen på player 1. När den är max fortsätter räkningen på player 2, men det krävs många varv för att maxa den första (25-30 varv). Blir rätt enformigt efter 30:e varvet :lol:
 #875487  by Nightstalker
 
@Ufouria Det låter rätt tidskrävande att springa så många varv :s Howlongtobeat säger att RnR tar ~50 minuter att springa igenom :-k
Det är bara att hoppas att lederna klarar av att lira Nintendo när man går i pension :DUCK

Det blir nog att leta upp någon polare som vill lira Turtles till helgen :yes:
 #875489  by Ufouria
 
Har för mig att RnA tar max 30 min per varv om man inte dör. Dock orkar man inte hålla fokus i så många varv i taget utan att ta paus.

Ja, Turtles är helt klart ett spel för två :yes:
 #875598  by WERY
 
Ufouria: Haha, jag glömmer aldrig när du sa att man börjar få ont i tummen på tredje varvet i GnG. :lol:
 #875673  by Speedmouse
 
Now where do I even begin? :lol:

Störigt med fiender som ploppar upp ur marken hela tiden, fiender överallt, ologiska fiendeplaceringar, fiender som regnar från luften, fiender som det räcker att peta på för att bli nedknuffad i avgrunder, i princip samma fiedeflora genom hela spelet.

Musiken var hemsk. Spelet innehåller några av de värsta "låtarna" jag hört i ett spel. Värdelösa bossar som bara stod på samma ställe och sköt. Ingen "musik" på bossarna tack ock lov, bara nåt störigt ljud.

Samma värdelösa vapen genom hela spelet och ingen variation i gameplay.

Utöver detta var spelet en riktig glitchkavalkad med dörrar som försvann, rep man ska klättra på som försvann. Den praktiska nyttan med t.ex. repen fanns ändå kvar trots att de försvunnit, så det gick bra att klättra i luften.

Oklart om spelet hade någon handling också.
 #875676  by Ufouria
 
Jag håller med om det du skriver. Gillar dock spelet ändå. Är kanske biased då jag spelade det som barn och analyserade inte bristerna på samma sätt då.
 #875679  by Speedmouse
 
Charmigt? En redig bajsmacka skulle jag säga. :D

Edit: Men det är väl som vanligt med de här gamla spelen. Spelade man dem som barn gillar man dem fortfarande. Spelar man dem för första gången 2022, not so much. :good:
 #875691  by Ufouria
 
:good:
Det var länge sedan jag spelade. Kommer bli svårt för mig på sista banan. Har dåligt "spelminne". Tycker bättre om tvåan som har jämnare svårighet genom hela spelet och känns mer "smooth" då man kan klättra på väggarna.
 #875693  by Speedmouse
 
Testade Ninja Gaiden för första gången direkt efter jag klarat Cyber Shadow, fick lite feeling så att säga. :D Det kändes väldigt stelt och svårstyrt när man precis gått från ett helt nytt liknande spel, kanske ska ge tvåan en chans då om det är mer "smooth". :good:
 #875695  by Ashaman
 
Speedmouse wrote: 17 Jan 2022, 12:57 Charmigt? En redig bajsmacka skulle jag säga. :D

Edit: Men det är väl som vanligt med de här gamla spelen. Spelade man dem som barn gillar man dem fortfarande. Spelar man dem för första gången 2022, not so much. :good:
Jag körde igenom Rygar första gången 2021 (och faktiskt i helgen också!). Spelade det aldrig som barn. Jag tycker ändå att det är ett rätt bra spel. Kanske lite för kort och kanske att man hade velat ha lite fler uppgraderingar. Jag spelade förvisso NTSC, så sista bossen var rätt lätt, men i min värld ett klart godkänt spel. Uppskattar lite mer utmaning. Det var ju inte jättesvårt….
 #875696  by Speedmouse
 
@Ashaman Körde också NTSC, annars går det inte att klara. Håller med om att det var väldigt kort och som sagt tycker jag det innehåller galet mycket "barnsjukdomar". Det är förvisso ett tidigt spel, men tycker det ändå finns många tidiga NES-spel som är ljusår bättre. :)
 #875698  by Ufouria
 
Det dumma i Rygar är att PAL versionen blir jobbigt svår medan NTSC versionen blir lite för lätt (på bossarna). Något därimellan hade varit optimalt. Måste jag välja, så tar jag givetvis den lättare versionen.

@Speedmouse Ja, prova tvåan istället. Ettan är verkligen extremt stelt. Mycket man kan störa sig på i det spelet. Nästan mer än i Rygar.
 #877094  by Speedmouse
 
Drog igenom Ufouria för ett tag sen igen för femtioelfte gången. Kommer aldrig bli klok på varför man måste trycka nedåt för att skada fienderna, men det är ändå utan konkurrens det bästa spelet till NES. :birdo:
 #877715  by Frezy_man
 
Inte varit inloggad här på år och dagar efter typ 10 års uppehåll från spel. Så kanske dags för sin första post här på 10+ år. För ett tag sedan fick jag ett ryck och spelade Zelda II och Castlevania 2-3 för första gången

Zelda II och castlevania 3 (amerikanska versionerna) var svåra... jösses. Ingen underdrift att dom räknas som dom svåraste NES spelen. Amerkanska castlevnia 3 är svårare än PAL vad jag förstår.

Castlevania hade stundtals charm. Använde guide kan påpekas, haha. Stundtals kändes det som ett väldigt framstressat spel. Kunde varit mycket bättre om det varit lite mer välgjort 😊
 #877716  by Ufouria
 
Hej, kul att du kikar in :)

Har du tänkt att speedrun:a något av de spelen?

Zelda II är underbart. Var länge sedan jag spelade det nu.

Undrar varför CV 3 är svårare i den amerikanska versionen än PAL.
 #877718  by Frezy_man
 
\:D/
Speedmouse wrote: 18 Jan 2022, 12:09 Testade Ninja Gaiden för första gången direkt efter jag klarat Cyber Shadow, fick lite feeling så att säga. :D Det kändes väldigt stelt och svårstyrt när man precis gått från ett helt nytt liknande spel, kanske ska ge tvåan en chans då om det är mer "smooth". :good:
Ninja gaiden är har halvt ologiska hitboxes som tar lite längre tid att lära sig. Många gånger sticker svärdet ut på andra sidan hjärtat eller magen utan att fienden tar skada. Har också upptäckt att man behöver dra ut svärdet på ny bansektion och slå med det en gång för att det ska aktiveras. Välkänt bland speedrunners tydligen. NG 2-3 är inte lika frusterande på det sättet. Men fortfarande ungefär lika svårt. Särskilt 3an som inte har oändligt med continues.

Cybershadow är grymt :D gjorde alla challenges i det nyligen :good:
Ufouria wrote: 20 Apr 2022, 18:14 Hej, kul att du kikar in :)

Har du tänkt att speedrun:a något av de spelen?

Zelda II är underbart. Var länge sedan jag spelade det nu.

Undrar varför CV 3 är svårare i den amerikanska versionen än PAL.
Ja! Härligt att skriva med andra nintendofantaster :D

Om jag inte är ute och cyklar så tar man mer skada på amerikanska versionen. Typ bli träffad tredje gången så dör du på amerikanska. På EU och japanska så dör man på femte träffen. Minns inte exakt och orkar inte googla nu från mobilen :lol:

Angående speedruns så hade det nog varit kul att göra en skaplig tid på alla dom nämnde spelen. Men inget som ligger i planeringen.
Last edited by Lirod on 20 Apr 2022, 19:59, edited 1 time in total. Reason: Tänk på att inte citera senaste inlägget eller dubbelposta med kort mellanrum, tack!
 #877768  by segasonic
 
@Frezy_man
Såg dig nämnas i en Youtube-video ganska nyligen. Kan ha varit om en som hyllade Andrew G, men jag kan också råka blanda ihop det med något annat speedrun-relaterat klipp.

Minns inte sist jag spelade NES. Borde ta mig en session snart!
 #877850  by Frezy_man
 
Hej Segasonic. Ja det stämmer. Nämndes i hyllningsvideon om AndrewG :)

Jag och mina speddruns har blivit omnänd i i några summoningsaltvideos också och på andra ställen. Roligt att folk fortfarande kommer ihåg.

För att hålla mig lite mer till tråden så har jag nyligen nötat lite Ninja Gaiden och lyckats med några Deathless. Bästa tid 13 min och 49 sek. Tänkte försöka ta det under 13 min i alla fall :good: ska ge mig på Silver surfer någon dag pga den legendariska svårighetsgraden
  • 1
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227

Instagram #sndb.se