Star Fox 2
Galaxen är räddad! Igen!
Eller rättare sagt 5 gånger till. För jag har spelat igenom Star Fox 2 inte mindre än 5 gånger. 2 gånger på Normal, 2 gånger på Hard och 1 gång på Expert.
Det förvånar mig faktiskt att inte fler härinne har slängt sig över Star Fox 2? Det är ju trotts allt en uppföljare till ett av de bästa, vanligaste och mest uppmärksammade SNES-spelen som fanns back in the day.
Om jag ska vara helt ärlig så hade jag nog hoppats på en snarlik kopia av första spelet. Nya planeter att utforska och nya bossar att gå upp emot. Det som gjorde första spelet så bra. En klassiker.
Men jag kan konstatera att den som letar efter mer av samma kommer bli besviken av Star Fox 2. För det är inte alls samma.
Jag kommer att dra några paralleller till Zelda II här.
Jag minns precis hur hypat det var efter det första Zelda och hur många rynkade på näsan när allt var så…annorlunda…
Så egentligen borde jag inte bli förvånad alls efter som det här är Miyamoto i en liten ask.
Spelet går i princip ut på att förhindra Corneria (planeten) från att ta skada. Detta gör man genom att spränga allt som skjuter på Corneria. Och här har Star Fox 2 har ett strategiskt moment i sig där man rör sig rör sig kors och tvärs i en karta (overworld) och stöter på massa encounters (missiler, rymdskepp m.m.) och varenda gång man stöter ihop med någonting så inleds en kortare spelsession som är allt mellan 6 sekunder till 5 minuter. Ungefär precis som i…….Zelda II.
Några färgglada planeter finns också och när man har sprängt det som skall sprängas så slutar det skjutas missiler. När man har pulveriserat Andross styrkor så får man ta sig an Andross själv i en liknande version som det första spelet fast mycket sämre. Sedan lever alla lyckliga i sina dagar eller i alla fall fram till Star Fox 64.
Inga encounters är linjära utan du flyger åt vilket håll du vill i en ”open world” eller ”öppen fyrkant” snarare. Det funkar framför allt på planeterna när marken rör sig under dig. I rymden känns det bara konstigt. Det känns som att du står stilla i rymden och saker åker mot dig snarare än att du flyger framåt. Men någonstans ska man också komma ihåg att det här spelet var en viktig grund för det som kom att bli Star Fox 64. Mycket av det som är bra i Star Fox 2 är det tydligt att man har tagit med sig och skalat bort det som är mindre bra.
Det bästa med Star Fox 2 är Star Wolf. Andross är ju en rätt tråkig nemesis om vi ska vara helt ärliga. Star Wolf är mycket bättre. Han är som Dark Link eller Wario. Fox McClouds elaka motsats. Han och hans team med Algy och Pigma och gänget är superbra karraktärer.
Det sämsta med Star Fox 2 är att det är dåligt balanserat. De starkaste skotten är alldeles för starka och har du dom så kommer du glida igenom det mesta som spelet har att erbjuda. Den taktiska faktorn är alldeles för obetydlig och bidrar mer till stress än några finurligheter. Sedan går det inte att komma ifrån att spelet är ganska så upprepande.
Spelar man på Normal så får man inte se speciellt mycket utan bara lära sig grunderna. Spelet blir mer matigare på Hard och även för den delen på Expert. Om även ännu mer stressande. Normal har 2 planeter, Hard har 3 planeter medans Expert har hela 6 planeter t ex.
Betyget blir till slut 7/10.