• Nes top loader

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #186646  by Pinge
 
Jag minns inte exakt! den första Pal-Toploadern sålde jag 2004... tror jag fick typ 1200:- med några spel...

dom andra har varit mer eller mindre symboliska summor mellan 4-800:-...
 #186699  by Pinge
 
den ena Amerikanska var boxad,
 #241319  by WERY
 
Den är PAL så då är det ingen större konst. Svårare blir det när man ska använda NTSC.

NU testade jag och NNN1 på RG att använda mitt USA nes med en svensk RF-kabel och det gick ju att få bild o färg men det var lite dålig bild och svaga undertoner. Var föv en LCD-TV vi körde på
 #241454  by mikoto
 
"Svensk RF kabel" är något missledande :-)

En antennsladd består fortfarande bara av en skärmad kopparledning oavsett om den kommer från Europa eller USA, på sin höjd skiljer sig kontakterna bara. Så kan man få bild med en Svensk kabel kan man få lika bra bild med en Amerikansk.
 #883162  by Ludu
 
Ufouria wrote: 04 Sep 2009, 09:31 De funkar inte på typ 98% av alla TV-apparater så det är nog inte så många som har (eller vill ha) en toploader.
Tror att pinge80 är den enda som kan använda en sådan.
Ouch, jobbig läsning nu när jag äntligen gjort slag i saken och skaffat mig en 8-[

Har det hänt något på den här fronten senaste 14 åren? Med en RF-kabel (NESP-003 PAL) får jag bara en brusande regnbågig myrornas krig-bild på min B&O BeoVision MX6000 när jag söker kanal och på min gamla Samsung LCD (där PAL-NES funkar perfekt med RF men Sega Master System har bildproblem) blir det klarare, ändock regnbågig, bild men med högt brusande ljud. Ska även testa på lilltjock-Philip jag köpte av @Roaziel för ett par år sedan men det blir i helgen.

Gör det någon skillnad om jag fixar en adapter som gör att jag kan koppla in den medföljande amerikanska Nintendo RF Switch in i ett europeiskt uttag eller kommer det bli samma resultat? Å är det bara bildkabeln som spökar eller kan det vara strömmen oxå? Använder just nu samma omvandlare jag använde till mitt SNES 2.

Hela poängen med att ha en toploader är att jag bara har 5-6 NTSC-kassetter så den åker fram specifikt när jag ska spela dem och den är betydligt lättare att förvara när den inte används. Om jag måste köpa en specifik TV till den är det ju plötsligt inte lika gångbart...

Image
Image
Image
Image
Image
 #883163  by Ufouria
 
Tror det bara är bildkabeln som spelar roll, och att det inte går att få en vettig bild på svensk TV via RF kabel från en amerikansk toploader. Min lösning blev en Retron 5.
 #883165  by Ludu
 
Hmmmm, ja det bådar ju inte gott :/ Får in i det sista hoppas på mirakel från sista TVn.

Vet någon om en lösning som inte innebär att modda konsolen?

Igen, jag vet att det finns bättre alternativ bild- och ljudmässigt men det var smidigheten samt att det fortfarande är omoddad originalhårdvara som lockat alla dessa år.
 #883167  by Filurkatten
 
Ganska säker att jag sett NTSC analog rf till PAL analog rf omvandlare.
Samt så finns det rf till komposit/rca omvandlare.
Kanske kan vara värt ett test? :)
 #883185  by Ludu
 
Absolut! Jag skulle även kunna kika om min finfina splitter omvandlar signalen till något som fungerar på Beovision. Minns inte vad den heter men jag köpte den här komplett med kartong, den ser ut lite som en DVD-spelare med fyra källor och känns väldigt stabil med egen strömkabel och fjärrkontroll (det går att ana hur den ser ut genom glasdörrarna på bilden ovan).

Det är bara det att jag inte alls är sugen på att ta mig an sladdinfernot som lurar där bak... har PAL NES/SNES/SMS/SMD inkopplade där samt N64 direkt in i TVn. Just för att slippa att hålla på å joxa där bak :lol:
 #883186  by Filurkatten
 
Om det är ett "sladdinferbo" kanske det är dags att reda ut det så det blir en organiserad sladd röra istället. ;)

Har alldeles för många konsoller ikopplade samtidigt också via scartswitch och rackströmförgrenare.
Men ibland behöver man bara routa om allt.
Tänk att du dammar av det för brandsäkerhetensskull så kanske det känns bättre. ;)
 #883187  by Ludu
 
Haha, ja det är väl mest mängden som gör det till ett inferno. Eftersom allt kopplades in samtidigt är det inte ett ormbo, det är det jag är rädd att det blir om jag ska dit och greja för något tillfälligt.

Men du har rätt, jag får låtsas som att det är andra ärenden jag har ;)
 #883191  by Werrock
 
Jag har moddat min top-loader för composite video output. Det var enkelt om du kan löda lite.
 #883197  by Ludu
 
Då blir det mao svårt då jag aldrig lött något tidigare 8-[ Å en del av mig vill ogärna göra någon permanent ändring i själva konsolen. Kanske att jag kryper till korset till slut men i nuläget är det sista utvägen.

Jag läste någonstans om att koppla den via en amerikansk VCR och att den omvandlade signalen rätt. Drömmen vore ju om det som omvandlar signalen korrekt fanns i en smidig liten adapter. Typ "US RF -> Region Free AV". Googlar jag hittar jag bara AV -> RF och ingen info om NTSC/PAL hursom.

Det var för övrigt en Joytech JS 965 AV Control Center jag har under B&O... å den har inga RF-ingångar alls :lol:
 #883198  by Filurkatten
 
Se om du hittar något mer om du söker NTSC RF to PAL RF.
Annars en RF till AV/RCA/Composite borde finnas kan man tycka.
Konsoll via amerikansk vhs eller dvd kan vara en bra lösning också. :)
 #883199  by mickednk
 
Jag har själv RGB moddat min top loader och då är den nog så bra som den kommer bli men jag förstår viljan att hålla den så original som möjligt. En möjlig lösning skulle vara en RF till komposit adapter, oklart om det behöver vara en specifikt för Amerikanska marknaden då dom använder NTSC istället för PAL. Men om du hittar en adapter som konverterar RF till NTSC komposit så kan du sedan använda en NTSC till PAL komposit konverterare. Oklart hur det påverkar kvaliten av bilden men jag skulle tro att det är vägen framåt.

Jag har dock aldrig provat den här lösningen så kan inte ta ansvar för att den kommer fungera. :)
 #883261  by Ludu
 
Ja jag ska göra en rejäl djupdykning i detta framöver, hektisk period på jobbet ett par veckor framåt. Då ser vi om jag kommer tillbaka med en perfekt adapterlösning eller om jag ber om råd inför moddning :good:

Instagram #sndb.se