• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #883032  by mickednk
 
Kan vara så enkelt som att det blivit oxidering på kontaktytan så du bara behöver rengöra och inte byta gummi. Jag har dock aldrig gjort det på en NES Mini.
 #883460  by Lirod
 
Nej, spelet släpptes aldrig i officiellt i Norden. Vad är det du tänker om att spelet finns som DAS?
 #883685  by Retromantikern
 
Blev lite förvånad bara, går efter listan här på forumet och där finns vissa spel med som släppts i Norden fast enbart som DAS/FRA.
Tänkte om detta hade släppts lika som t.ex smurfarna elller asterix.
Last edited by Lirod on 14 Jan 2024, 18:20, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #883688  by Ashaman
 
De spel du hänvisar till, t.ex smurfarna och Asterix, är ju importer av spel som kunnat köpas in av försäljare här till ett billigare pris. Det finns ju också flera spanska spel som hanterats på liknande sätt.

Gällande a boy and his blob finns ingenting som tyder på att det importerats till Norden och sålts i butik här.

Tittar du på Smurfarna så finns där en svensk a4- och foldermanual och man har dessutom t.o.m gjort en svensk baksida och titel med klistermärken. Gällande Asterix finns liknande svenska manualer.

Edit: det var korta historien, men söker du runt kring de olika titlarna på forumet så finns ganska mycket information :)
 #883971  by misiequ
 
Hallå.
Jag har en fråga om lanseringen av Nintendo NES i Sverige den 1 september 1986.
Tyvärr är jag inte svensk, utan polsk, så jag har inte fulla kunskaper som vissa av er.
Jag vet att tack vare Owe Bergsten och Bergasli var Sverige det första landet som fick Nintendo NES i Europa.
Jag ville fråga vilken version/versioner NES släpptes i på releasedagen. Jag menar versionerna av boxen – var det en vanlig version med två kontroller utan något spel, var det en version med Ice Climber-spelet eller kanske en annan. Jag hoppas att du kommer att kunna hjälpa mig.
vänliga hälsningar
Michael

ps. Förlåt för min svenska, men jag skriver till dig med hjälp av en översättare.
 #883978  by rakapparat
 
@misiequ , den första utgåvan såg ut såhär:

Inklusive Ice Climber, ingen EAN-kod på baksidan, "Sweden, Denmark, Norway and Finland"-klistermärke på framsidan, omärkta flärpar, inget Seal of Quality-emblem, ingen "Imported By Bergsala"-märkning på framsidan, grå/silvrig baksida.

Du hittar en sammanställning här: FAQ: Konsolutgåvor släppta i Norden
 #884274  by Evert1912
 
Hej.
Tänkte kolla om någon har info om denna väska?
Har sökt på nätet men inte hittat något om den.
Var detta någon tidig hyrväska? :roll:
Image
 #884279  by DarkLink
 
Den användes för uthyrning av konsolen, finns en variant i svart och en i ljusblå. Tillverkad i hårdplast med klistermärke utanpå, brukar ha skumgummi i för att hålla konsol och tillbehören på plats. :mario
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111

Instagram #sndb.se