• De gömda världarna i Metroid!?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #9598  by Kreese
 
Det ska ju finnas gömda världar i Metroid, men efter att ha testat en hel del idag börjar jag nästan ge upp. Man ska ju använda dörrtricket och komma till gömda världar som ligger utanför själva banan... Någon som sett om det finns någon video på detta nånstans?

Det enda jag lyckades komma på var att man kan fuska sig till Kraids Hideout genom detta trick. Filmade det och la upp det på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=fTSokGHiXAs

Någon som vet får gärna beskriva vart och vilka dörrar man kan komma ut ur själva orginalvärlden... Vore himla intressant om det fanns en detaljerad karta över hela spelet, typ som denna: http://db.gamefaqs.com/console/nes/file/metroid_a.gif ... Fast inte förminskat då. Utan i orginalstorlek. Då skulle man kunna märka ut vilka dörrar som leder till nått hemligt om man gör dörrtricket!

 #9600  by Frezy_man
 
Intressant. Nice dörr bugg. Det går ju ta varia suit utan high jump på det där sättet. Just nu är jag jävligt lat och orkar inte kolla efter de gömda världarna på nätet. Har inte rikktigt läst om det är förut. Har nog hört det någon gång på något forum bara. (hört ryktet)

Länken du gav fungerade inte för mig =/

Några tips där du kan leta är

www.metroid2002.com (MK2K)
www.Samus.co.uk

Du borde hitta informationen du söker där =)

 #9601  by jalla
 
Är det omöjligt att komma dit utan det trickset? Eller kommer man dit senare i spelet?

 #9602  by Kreese
 
Där jag går ner nu måste man ha bomberna (som man lägger ut som boll) egentligen. Det frezy snackar om, där behöver man highjump stövlarna.

Nej länken funkade inte visst, men det är bara att gå in på:
http://www.gamefaqs.com/console/nes/game/519689.html
World Map (GIF)

Vore snyggt att ha hela världen i bättre upplösning på en stor plansch! :)

 #9606  by Kreese
 
Du är verkligen kung! :) Skit nice! Den där måste man ju göra åtminstone en nice A3 utskrift av! Ett tryckeri i Kungsbacka tar ca. 20 kr för en utskrift på ett A3, så det är ju inte så värst mycket!

Shit vilken värld, och vad det underlättar att spela spelet när man kollar på den bilden!

 #9611  by skogga
 
Kreese wrote:Du är verkligen kung! :) Skit nice! Den där måste man ju göra åtminstone en nice A3 utskrift av! Ett tryckeri i Kungsbacka tar ca. 20 kr för en utskrift på ett A3, så det är ju inte så värst mycket!

Shit vilken värld, och vad det underlättar att spela spelet när man kollar på den bilden!
Om du nu skulle skaffa den på a3, så får du gärna ta en åt mig och posta (betalar självklart tryck, porto, förpackning och en extraslant) =)

ps. Om det är tryck på ett sådant där glansigt papper då, annars har jag själv tillgång till färglaser. ds.

 #9612  by Bonomaul
 
Instämmer med Skogga. En sån vill jag också ha om du har lust Kreese..

 #9615  by skaanlj
 
Kreese: Count me in! OM det går! :shock:

/ skaanlj

 #9616  by Kreese
 
Det är inte sånt glansigt fotopapper, och det är nog krångligt att skicka dem. Måste köpa sånna där rör och grejor! Kolla med era lokala tryckerier istället, det tror jag blir både billigare och smidigare?

Ska i alla fall som sagt testa så får vi se hur resultatet blir... Återkommer med detta sen, men det blir när "lönen" kommer i sånna fall.

 #9617  by Riwallen
 
Jag ställer mig i ledet för helvete vad coolt

 #9619  by Bonomaul
 
Det stämmer nog att det blir smidigare att fixa det på egen hand.. synd att man är så jäkla lat bara. :/
Borde inte tryckerier ha lite glansigare tjockare papper? Klart det kostar en liten slant extra, mne det kan det ju vara värt..
Kanske skulle man försöka kränga en sån utskrift på Tradera bara för att se vad den går för.. 8)

 #9621  by Riwallen
 
Tittasde lite på den kartan men det fattas väl en värld eller?

Där stövlarna finns eller skruvattacken kommer inte ihåg vad.

 #13006  by Tawny
 
en sån håller jag på med till zelda2, är redan klar med alla palatsen, så bara världen kvar :)

Instagram #sndb.se