• Battle Kid - (1 & 2)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #410194  by Nils
 
Taget från hans hemsida www.sivak.nintendoage.com

This is what's currently in the game.

Map size: 511 rooms
Enemy types: 24
Bosses: 6
Music tracks: 17

Currently working on: Bosses 5 and 8. Then it's on to making the final area!
 #410427  by Pinge
 
Airrider wrote: Gör en egen tråd för detta eftersom att det blir mer synligt. Detta är Battle Kid 2 - The Tråd kan man säga.
Nej det blir inget med det! Battle Kid får räcka med en tråd!
 #410473  by Nils
 
Jahopp. Jag som tänkte sprida nyheterna! :P

Everyone reads Battle Kid the tråd yay!
 #410526  by Nils
 
Det låter inte bra. Jag får ta och bli guldmedlem!
 #411629  by Nils
 
Det verkar som om att hela kartan är klar. Det är bara bossar kvar. Jag skulle säga att han är klar med spelet om några veckor. Sen måste han ju börja producera det.
 #411697  by Kreese
 
Tvåan kommer bli bra mycket bättre. Ska bli superskoj att spela det. Trist bara att han totalignorerat förslagen angående "hoppfysiken". Det hade ju inte skadat med lite mer känsla.
 #411698  by smid
 
Jag har inte spelat det, men efter vad jag har sett på filmerna så håller jag med. Trist att han inte lyssnar på de som faktiskt spelar spelet :( Det är ju ganska billigt så jag kanske köper ett exemplar för att stödja. Hoppas att det kommer box till 2an.
 #411700  by Nils
 
Vad snackar ni om för hoppfysik? Jag tycker den är perfekt. EXPLAIN!

Det kommer finnas en limited edition för de som beställer snabbast och jag tror att den kommer ha box.
 #411702  by smid
 
Gubben ser inte ut att ha någon "hang-time", det ser väldigt stelt ut. Ska testa på emulator i eftermiddag så får jag se om det känns likadnt som det ser ut.
 #411704  by Nils
 
Jaha. Jo han faller lite fort men det märks inte.
 #411707  by smid
 
Det märks ju uppenbarligen då jag har uppmärksammat det, även du om jag tyder ditt inlägg rätt. Förstår att du kanske kan vänja dig, men själv föredrar jag "normal" fysik.
 #411713  by Pinge
 
det märks väldigt väl när man spelar också
 #411928  by e5frog
 
Airrider wrote:Vad snackar ni om för hoppfysik? Jag tycker den är perfekt. EXPLAIN!
Hastigheten i y-led kan väl beskrivas av en andragradskurva, dvs inte linjär. Hastigheten avtar med ökande grad tills den blir noll och sedan riktas åt andra hållet för att öka med samma hastighet - pga gravitationen.

Det är väl lättare att programmera utan någon gravitationsformel antar jag. Fast sen kanske Battle Kid har någon magisk dräkt på sig som upphäver de vanliga fysiklagarna - det är ju inte helt ovanligt i tv-spelssammanhang. ;-)
 #411941  by Nils
 
Jag tycker det blir snabbare action med "Battle Kid fysiken" :P

Sen har ju jag alltid tyckt den var bra, men det känns som att att spelet skulle inte skulle funka annars. Det är ju so gött att hoppa fort upp och fort ned. "Mega Man fysik" hade sabbat hela spelet.
 #411943  by Mango
 
Du menar bristen på hoppfysik? :lol: Tror det beror mest på okunskap alternativt lathet att det saknas.
 #411957  by Nils
 
nejnejnejnej! Är det verkeligen det första ni tänker på? :o

Jag tycker ju att hoppfysiken är en av de bästa! Det är ni som är för långsamma! \:D/
 #412032  by smid
 
Mjo... Det är spelarna det är fel på, inte spelet... :(

Själv tror jag mest på lathet om han inte angett någon speciell anledning till att inte "vanlig" fysik finns i spelen när karaktären hoppar.
 #412062  by Pinge
 
men Airrider är ju en uppenbar fanboy som kommer försvara all tänkbar kritig mot battlekid, som faktiskt är ett bra spel, men långt ifrån fulländat
 #412065  by Nils
 
Hehe. Du har ju lite rätt där :P

Men Battle Kid 2 kommer vara fulländat!
 #412082  by smid
 
Vi forstar att du tycker det oavsett hur det funkar eller ser ut. Uppenbarligen inte helt fullandat da han inte tagit hansyn till hoppfysiken som bara du tycks uppskatta...
 #412084  by Nils
 
korrekt
 #412363  by instinqt
 
Mario hoppar 3-5 gånger sin egen kroppslängd rakt upp i luften (och ungefär lika långt)...det är rätt orimlig hoppfysik för en lönnfet, medelålders rörmokare tycker jag.
 #412369  by Nils
 
Jag vill bara påpeka att hoppfysiken inte är lathet, med tanke på att han kan få allt att röra sig hur fort han vill.
 #412387  by 0LD5K00L
 
instinqt wrote:Mario hoppar 3-5 gånger sin egen kroppslängd rakt upp i luften (och ungefär lika långt)...det är rätt orimlig hoppfysik för en lönnfet, medelålders rörmokare tycker jag.
Nej då, allt förklarades ju i Super Mario Bros. filmen, de har ju på sig raketskor! ;)
Image
 #412507  by Filurkatten
 
Airrider wrote:Jag vill bara påpeka att hoppfysiken inte är lathet, med tanke på att han kan få allt att röra sig hur fort han vill.
Vill minnas att i hans video när han lirar igenom Battle Kid 1 att han nämner att han när han bedömer kollisionen mellan gubben och bakgrunden att han alltid låter gubben röra sig + eller - 2 pixlar fram, bak, upp och ned (tror det är när han kommer till fläktarna eller liknande, EDIT: runt 10mins in i videon) då han inte visste något vis att kolla om gubben landar i bakgrunden annars.
Blir ju enklare att om bakgrunden alltid är 32x32 att jämföra sprite med bakgrund om gubben alltid rör sig konstant.

Ingen acceleration varken i gången, hoppet eller fallet som inte utgår ifrån 2 pixlar vilket inte ger någon vettig känsla alls i fysiken.

Hoppen blir stela
Code: Select all
  /\
/    \
Istället för en fin båge
samt stannar gubben till tvärt när man stannar.

Allt det är tyder på okunskap och lathet i mitt tycke.


Dock nämnde han att han lärt sig bättre kollision till tvåan så han kunde få acceleration, antar dock att han inte ville att spelet skall vara för annorlunda och eller att han inte orkar skriva om all kod som utgår från grunden som används i ettan.

Tror att tvåan använder kollision i form utav att:
1 gubbens position värde ändras
2 sedan kollar han om värdet ligger i en bakgrund
3 om den gör det flyttar han ut den, upp till 2 igen
4 om inte rita dit spriten.



Min åsikt, jag gillade inte spelet direkt.
Det är kul att folk börjar göra fler och fler NES homebrews dock men just Battle Kid känns smått slarvigt och simpelt i mitt tycke.
Det har dock schyssta bossfighter, känns dock som om att han kunde polera en hel del små saker i spelet.
 #412527  by smid
 
=D>
Airrider wrote:Det verkar som om att hela kartan är klar. Det är bara bossar kvar. Jag skulle säga att han är klar med spelet om några veckor. Sen måste han ju börja producera det.
"If I had to assign a percentage of completion, I'm going to call the game at 70% right now. It's very conceivable for a 2011 release."
instinqt wrote:Mario hoppar 3-5 gånger sin egen kroppslängd rakt upp i luften (och ungefär lika långt)...det är rätt orimlig hoppfysik för en lönnfet, medelålders rörmokare tycker jag.
:roll:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Instagram #sndb.se