Airrider wrote:Jag vill bara påpeka att hoppfysiken inte är lathet, med tanke på att han kan få allt att röra sig hur fort han vill.
Vill minnas att i hans video när han lirar igenom Battle Kid 1 att han nämner att han när han bedömer kollisionen mellan gubben och bakgrunden att han alltid låter gubben röra sig + eller - 2 pixlar fram, bak, upp och ned (tror det är när han kommer till fläktarna eller liknande, EDIT: runt 10mins in i videon) då han inte visste något vis att kolla om gubben landar i bakgrunden annars.
Blir ju enklare att om bakgrunden alltid är 32x32 att jämföra sprite med bakgrund om gubben alltid rör sig konstant.
Ingen acceleration varken i gången, hoppet eller fallet som inte utgår ifrån 2 pixlar vilket inte ger någon vettig känsla alls i fysiken.
Hoppen blir stela
Istället för en fin båge
samt stannar gubben till tvärt när man stannar.
Allt det är tyder på okunskap och lathet i mitt tycke.
Dock nämnde han att han lärt sig bättre kollision till tvåan så han kunde få acceleration, antar dock att han inte ville att spelet skall vara för annorlunda och eller att han inte orkar skriva om all kod som utgår från grunden som används i ettan.
Tror att tvåan använder kollision i form utav att:
1 gubbens position värde ändras
2 sedan kollar han om värdet ligger i en bakgrund
3 om den gör det flyttar han ut den, upp till 2 igen
4 om inte rita dit spriten.
Min åsikt, jag gillade inte spelet direkt.
Det är kul att folk börjar göra fler och fler NES homebrews dock men just Battle Kid känns smått slarvigt och simpelt i mitt tycke.
Det har dock schyssta bossfighter, känns dock som om att han kunde polera en hel del små saker i spelet.