• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#300577  by Ufouria

Har bara sett den varianten i nya spel men eftersom de packade för hand så kan det säkert förekomma spel som ligger åt andra hållet i dammskydden.
 #300579  by smid

What? Jag lägge dom alltid så att bilden syns. Är det fel så blir det ett jävla jobb :(
 #300583  by Frassni

Man tycker ju att den borde ligga så. Just för att dom gjort en sån där smalare handtagsgrej, så man ska få ut från dammskyddet.

Dock när jag har öppnat några inplastade spel så har alla varit tvärtom. Och om man kollar på NUTS filmen som finns i kategorin allmänt. Där packas dom också in tvärtom. Därför är jag ganska säker på att dom ska vara så istället. Ville dock bara kolla om det är någon annan som sett dom ligga på något annat sätt.

Sen kanske de bara packades in så, men det är ju inte säkert att det är så man ska ha dom när de används ;)

EDIT: Sen kan det ju kanske skilja sig från region till region också? Även fast jag inte tror det.
Last edited by Frassni on 30 Jun 2010, 12:34, edited 1 time in total.
 #300587  by Mippy

Hmm, du säger inplastade spel - de kanske lades på olika håll i olika regioner? Varför vet jag inte men jag har ett svagt minne av att spelen låg så med bilden till höger när jag var liten och såg oöppnade spel. Tur att du nämnde detta. Rätt ska vara rätt. Får väl öppna upp alla kartonger och vrida och vända om ni nu kommer fram till att det ska vara på något annat sätt. :good:
 #300590  by Ufouria

Sånt här är spännande!
Det är ungefär som att man ju inte kan ha fel dammskydd till spelet. Måste ju vara den sorts dammskydd spelet kom med ursprungligen.

Om jag öppnar mitt Section Z så ska jag kolla hur dammskyddet ligger i det. Kan ju som sagt skilja mellan regioner (USA vs Europa). Kommer inte alls ihåg hur dammskyddet låg i GPS Turtles.
 #300596  by Ufouria

Är dem? :s

Kan säkert ha förekommit mer än en sorts dammskydd till samma spel men det är kanske inte så troligt att t ex Mega Man 2 kan ha kommit med alla 5 (eller hur många de är) sorters dammskydd. Spel som släppts i flera utgåvor, t ex de som både finns som EEC och som SCN på framsidan har säkert kommit med olika dammskydd.
 #300600  by Kreese

Jag tror att det är lite random, och inget man kan eftersträva att alltid lyckas få exakt som det var. Det är dock intressant att se vilken typ som är vanligast och se mönster i när de olika typerna användes osv. Om 10 pers har ett spel (nytt) och 9 av dem har x dammskyddet så kan man ju räkna med att det är den typen som är vanligast till den typen av spel. Lite trist om den 10:e personen är den som blir referensen och alla helt plötsligt tror att det ska vara just det dammskyddet som han har...

Samma sak med packningen. En packare kanske packade åt ena hållet, medan en annan snubbe gjorde åt andra hållet...
 #300614  by Omega Supreme

Frassni wrote:Hur ska kassetterna ligga i dammfodralet? så att bilden på kassetten syns, eller tvärtom?

Jag är ganska säker på tvärtom.

Bilden på kassetten skall INTE synas.

100% säker.
 #300619  by Frassni

Bra :good:
Jag har själv öppnat kring 20 st inplastade spel, bara för att ta reda på bland annat det. Och på alla, syntes inte bilden. Dock var det amerikanska, men jag tror inte det är någon skillnad.
 #300625  by Omega Supreme

När jag köpte mitt NES back in the day fick jag 3 kassetter med endast dammfodral.

För att få reda på vilket håll kassetterna skulle ligga på i dessa dammfodral kollade jag alltid åt vilket håll kassetten låg när jag köpte ett nytt spel. Köpte ca 30 spel 1987-1994 och samtliga låg så man inte kunde se bilden på kassetten....
 #300628  by genne

det syns ju ganska tydligt på zelda spelen också vilket håll de ska ligga åt iom att om du lägger det så du ser bilden ser det helt fel ut i hålet på framsidan.

Funderar även på att öppna mina inplastade ntsc spel för att kolla men tvekar dock de sabbar ju värdet, inte för att ja plannerar att sälja men man vet ju aldrig.
 #300634  by Frassni

Eftersom jag inte samlar längre på NTSC spel så var det ingen tvekan för mig att öppna spelen :) Dock var det ändå mest bara skit titlar så det gör ju inget.

Tack för hjälpen! :)
 #300660  by Ufouria

Någon som har öppnat locket på något av spelen som Antikhandlare sålde på Tradera?
För att se hur grejerna ligger. Är dock inte 100% säkert att innehållet plockats ut, vilket man aldrig kan vara.

Raz hade en hel del nya spel. De har ju varit i andras händer innan honom så man vet ju inte om innehållet någongång tagits ut.
Men iaf om man kikar på de nya så ligger i princip alla kassetterna så att man ser etiketten, enda undantaget jag hittade var i Rollergames.

http://picasaweb.google.com/rmam.nes?showall=true#100

Hursomhelst så låg de nog som ni säger så att etiketten INTE syns så mkt (dvs den grejen som går upp på dammfodralet var på höger sida).
 #300664  by Pinge

är det Raz bilder du länkade till?
 #300668  by Pinge

han har inte så mkt av det där kvar efter diverse utrensningar I guess... stackarn
 #300783  by Ufouria

Fungerar svensksålda NES Advantage och Zapper pistoler på tysk konsol? ??

Tänkte eftersom inte svenska handkontroller fungerar men när det gäller HK så är det ju ett annat nummer på dem. Advantages och Zapper är ju inte märkta med något.
 #300944  by Omega Supreme

Sanna wrote:Någon som har öppnat locket på något av spelen som Antikhandlare sålde på Tradera?
För att se hur grejerna ligger. Är dock inte 100% säkert att innehållet plockats ut, vilket man aldrig kan vara.

Raz hade en hel del nya spel. De har ju varit i andras händer innan honom så man vet ju inte om innehållet någongång tagits ut.
Men iaf om man kikar på de nya så ligger i princip alla kassetterna så att man ser etiketten, enda undantaget jag hittade var i Rollergames.

http://picasaweb.google.com/rmam.nes?showall=true#100

Hursomhelst så låg de nog som ni säger så att etiketten INTE syns så mkt (dvs den grejen som går upp på dammfodralet var på höger sida).
Jag lyfte på locket på Dragons Lair som jag köpte av Antikhandlare för att kontrollera och allt var i purfärskt SCN-nyskick. Dammskyddet dolde bilden på kassetten även den här gången :good:
 #300969  by smid

När jag va liten körde jag med bandyklubba, typ 99:- på Stadium för någon rackig variant.
 #300971  by smid

Jag har kört massa NES sen jag använde bandyklubba. Nu är jag så pro att min resetknapp aldrig används 8)
 #300972  by instinqt

Är väl bara att löda dit två långa sladdar på resetknappen och sätta någon form av brytare mellan dem...eller bara lägga sladdarnas ledare mot varandra / bryta kretsen (hur det nu funkar) när du väl vill resetta. Ghetto-modda lite!
 #300973  by pale

jo det är väl egentligen inte svårare än så., helst av allt skulle jag ju vilja ha en supersnygg lösning.
typ inbyggt i kontrollen eller något.
 #300977  by Pinge

jag har en kontroll som jag byggt in en resetknapp i.. en liten diskret sak :)
men den funkar bara till den enhet jag satt en kontakt på som passarden sladden
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 111

Instagram #sndb.se