• Vilka var era favoritspel då NES hade sin storhetstid?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #21529  by WERY
 
Faxanadu och Batman 2. Lånade DD2 vid ett tillfälle och det gjorde succe hemma i tv soffan bland alla som spelade det

 #21531  by Ufouria
 
Zelda 2 var min favorit som barn (och än idag). Minns att jag som barn var väldigt ledsen när jag klarat det. Det kändes så tomt liksom.

Gillade även Zelda, Mega Man 1, Bubble Bobble och Snake Rattle N Roll.

Metroid gillade jag aldrig. Hade det aldrig själv men hade en pojkvän som älskade det spelet. Metroid var läskigt. Tycker faktiskt fortfarande att det är kusligt, hehe. 8-[

 #21533  by Gixen
 
Zelda II.

Nästan det enda spel jag körde även efter att jag klarat det. Bortsett ifrån 2-player spel då.

Jag hann aldrig spela igenom spel flera ggr då jag hade hård konkurrens ifrån en annan snubbe om vem som klarat mest spel.
Så det gällde hela tiden att skaffa nya spel att klara....

 #21554  by BelfegorC4
 
Track and Field II var en stor favorit. Sen hade jag Shadowgate, probotector men mest för att dom var så lätta. Spelade även Track and Field II med min pappa eller mot =) Bra minnen

 #21563  by nes_nerd_no_1
 
Mina absoluta favoritspel när jag var liten var SMB2, MM2 och Bubble Bobble.
Är väl ungefär dom spelen som jag tycker är roligast idag oxå :)

 #21571  by Tawny
 
det var lite märkligt..

min fosterfars bror köpte nes när det kom, med SMB1. då var jag typ 8 och fick bara se på när de spelade.. men ändå var inte det mitt favoritspel...

min kusin och hans häftiga kompisar som var hela 12!! år hade en nintendoklubb! men jag fick inte vara med. inte ens om jag köpte ett nes... :(
(undrar om det kan ha nåt med att göra att jag vätte sängen när vi sov i samma säng hos farmor och farfar...)

när jag väl skrapat ihop till ett nes så var det det paketet med Ice climber. men det var sunkit... så jag köpte Zelda2.. och jävlar vilket roligt spel! sjukt många timmars spelglädje..

och eftersom vi bara hade en tv (givetvis) så satt mamma och tittade på när jag spelade och ritade kartor tioll alla palatsen.. schysst :)

sen köpte jag inte ett liv

 #21572  by Odium
 
Ice Hockey var ( är fortfarande ) en klar favorit...Vi kunde sitte 5 grbbar i ett rum och spela bort en hel dag till det spelet. Zelda 1 och SMB 1 tillhör även dom eliten.

 #21575  by J. Lilja
 
Zelda och SMB3 var mina favvisar, gillade även Shadowgate (kände inte till Dejá Vù på den tiden), North & South och Blades of Steel. Men idag är det nog SMB1 som jag förknippar mest med min barndom. Jag hade inte så många spel, jag minns att jag hade en kassett med SMB/Duck Hunt, och så hade jag Tennis och Swords and Serpents (men jag fattade aldrig hur man spelade det). Om jag hade fler spel så har jag glömt bort dem. :( Dum som man var så sålde man allt till förmån för ett MD (tror jag, vet att jag haft ett SMS också). Men jag sparade Zelda av nostalgiska skäl, så mitt Zelda är samma som jag alltid haft, och sparfilerna från då jag gick i femman finns fortfarande kvar! :D

 #21579  by Kreese
 
Oj oj, det blir svårt att välja några spel. Men Super Mario Bros. 1 var ju det som man fastnade för på direkten.

Zelda 1 var extremt spännande och häftigt också. Just det där att man skulle leta grejor som vapen mm. och kunde spara. Det kändes som att det spelet skulle räcka i en evighet.

Punch Out, shit vad mycket vi spelade det! Jag var nog sämst och hade minst erfarenhet av spelet så jag kollade mest på. Men när alla gått hem gav jag mig på ett försök. Jag klarade den gubben som alla inte klarade på första försöket! Bald Bull :) Dock har jag aldrig klarat Super Macho Man, så nån dag får jag verkligen sätta mig och träna upp mig och klara spelet...

Kid Icarus, spelade vi många timmar. Först hyrde vi det några gånger (fasen vad vi blev irriterade att koderna inte funkade i början på de första banorna!). Sedan lånade vi det av nån kompis kompis. Då lyckades vi klara det.

Metroid, lätt ett av de bästa spelen som gjorts genom tiderna, till alla format! Den enorma spelytan, alla världarna och alla vapen och tillbehör. Bossarna, shit vilket spel det är och var. Musiken är fruktansvärt bra (förrutom några av melodierna som man blir fruktansvärt nervös av!). Märkligt nog har jag nog inte spenderat mer än nån timma på Super Metroid till SNES, vilket antagligen är en riktig miss då uppföljaren borde vara riktigt bra!

Inget av spelen jag skrivit hittills hade jag själv! :shock:

De jag hade var Kung Fu, Ice Climber, Duck Hunt, Golf och sen köpte jag även Zelda 2 när det kom. Det var nog alla jag skaffade!

När Super Mario Bros. 3 släpptes hade jag redan sålt mitt NES! Shit när var det? Eller vänta nu, jag sålde det nog kanske aningen senare. Jag vet att jag lånade hem en pirat version av SMB 3 som man kunde fuska på, och få fram P-vingar mm hela tiden... Jag spelade förövrigt SMB3 på nån Famicomklon i en affär i Mjölby, sommaren 1991, några månader innan det släpptes (1991-08-29). Kände mig asnöjd att jag testat det innan det släpptes i Sverige! Fasen vad synd att man inte fattade nått på den tiden, tänk om det var riktiga Famicoms som de importerat? Kanske inte troligt va?

 #21582  by BelfegorC4
 
Jag hade nog över 30 spel med tillhörande kartong och manual på den tiden :( Sålde av det mesta som man såklart ångrar. Köpte en dator :(
Jag köpte nintendo spel av en kille på annons. 20 st spel. Alla fina, 1000kr skulle han ha. Och då fanns det med Duck Tales 2. Det var i samma veva det nästan precis hade kommit ut :( Faaan vad jag blev deprimerad nu lol

 #21646  by Nagai
 
Shadow warriors.. det är en av mina "All-time-favorite-video-games"
Den var stor då och är stor än idag :D

 #21816  by Frezy_man
 
Fick mitt NES 1991 eller 1992 då jag var 3-4 år. Det fanns ett spel som jag lärde älska mer än alla andra. Det var turtles II. Men idag tycker jag det är alldeles för enformigt.

Andra spel som var stora titlar för mig var

mario1,2,3
Punch out
Ghost n goblins
metroid
Duck tales
chip n dales
probotector

ville alltid ha turtles III som man såg på någon broshyr... Det tog 10 år innan jag äntligen kunde spela det.

 #21829  by Nagai
 
Såg några av de äldre inläggen om att många tyckte att Shadowgate och Deja´vu var läskiga spel..
men jag säger det bara att Uninvited är ännu läskigare :shock:

 #23861  by Gsmhacker
 
smb 2 helt klart , shadowgate & dejavu grymt underhållande , lirade mycket rollspel på den tiden drakar & demoner probotektor också 2 player


R.I.P ACE HARDING

Instagram #sndb.se