Jag är lite inne på Astroleifs spår också, har tänkt skriva i denna tråden länge men har inte funnit orden
De mest seriösa samlarna med hyfsad ruljans på pengar (många figurerar här
) köper helt enkelt spel till det priset de kommer upp till på auktionerna, när flera vill ha samma spel når auktionerna ibland sjukligt höga höjder. Problemet är ju att sedan samlar de damm i en samlarhylla. Till slut är alla fina exemplar slut och då blir det jäkligt svårt/tråkigt för de som vill börja samla.
Spel med kartonger i fint skick kommer nog alltid gå upp i pris just av den anledningen att när de väl säljs så är det alltid flera som är sugna, carts däremot kommer nog öka långsammare men ändå öka.. När vi 80-talister blir runt 40-50 kommer antagligen priserna sjunka som en sten för då finns ingen efterfrågan längre. De flesta som är under 20 idag (förutom vissa visa själar) skrattar rått åt våra spel när de sitter där med sina 600 kronors headsets och lirar COD.
Jag är nog ett sjukt vanligt exempel på en svensson på nostalgitripp, köpte ett NES med typ två spel, lovade mig själv att bara ha tre-fyra tysksålda billiga spel.... Sedan eskalerade det och då ville jag ha alla spel jag hade som ung och även de spel jag gillade eller hörde gott om och ville spela (men jag spelar fan aldrig
). Sedan har jag blivit lite kräsen på senare och köper gärna SCN-spel men egentligen bryr jag mig inte. Priserna på Tradera t.ex. skiljer sig inte särskilt mycket tycker jag, bara på boxade spel och på rariteter. Nu har jag för övrigt drygt 30 spel och det är egentligen inget av dem jag vill sälja. Får se om det blir fler
Nu har jag börjat leta lite efter manualer till spel jag har och även boxade spel om de är till bra pris... Fan jag är kanske körd nu
Slutligen i detta mycket visa (tycker jag) fylleinlägg, ge mig en Pro Am 2-cart för 1000 spänn någon!!!