• DokumentNES - en dokumentärfilm om NES

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #627749  by Gazimaluke
 
Jag håller lite paus för tillfället, håller på att flytta. Har lite folk på att läsa det. En som ät helt okunnig när det kommer till spel för att se om det låter bra. En som är mer kunnig och sist kommer en mer insatt(Samson Wiklund) att läsa genom det mer som faktakollare.

Måste byta ut felaktiga spelomslag i tidslinjen också. Men först flytta ^^
 #627754  by YellowBird
 
smid wrote:Ska ingen spelkunnig kolla det också för att säkerställa fakta? OS är väl forumets uppslagsverk? :)
+1 på den! :good:
Säkerställa och ev. komplettera så att alla viktiga fakta kommer med!

Bra jobbat so far, hoppas du lyckas färdigställa detta! :D
 #629825  by Gazimaluke
 
Ok nu har jag kommit fram till att jag är lite förvirrad angående boxarna till tidslinjen igen. Vilka är det jag ska använda för att få rätt? Jag blir mest snurrig av Rev-A osv ^^
 #629859  by Ufouria
 
PAL-B boxar

Rev-A (revision) står på amerikanska kartongerna som släpptes efter ett visst datum. Finns även amerikanska förstautgåvor utan Rev-A i hörnet.
 #630030  by Gazimaluke
 
Jo jag tittar där nu, tror att jag fått häng på det. Men när jag är klar så lägger jag upp här så får ni avsyna den :)
Idéer/förslag på innehåll tas fortfarande emot.
 #630877  by Gazimaluke
 
Tänkte ta ett par pers här från NESdb att kortektur/fakta/låterdetvettigt-läsa manuset. Intresserade?
Egentligen vill jag inte spoila något för någon men halva grejen är väl det visuella också. Så känner du att det inte finns mycket som kan spoilas för dig så säg till.
 #631363  by joadoa
 
God morgon!

Jag kan ställa upp som frivillig till att läsa manuset. Jag är nog inte ens hälften så kunnig som vissa här men läsa och tycka kan jag :)
 #631665  by Oregondanne
 
Kul idé och härligt att du ligger i! Ska bli spännande att se det färdiga resultatet. Vore kul om du fick möjlighet att göra ett par stycken liveintervjuer i alla fall. Berättarrösten är helt ok, men se till att finslipa manuset innan ni gör den slutgiltiga inspelningen ("horisontalt", "Super Mario Bråss", etc. - eller är det bara jag som stör mig på uttalet "Bråss"? ;) )
smid wrote:Jens... Något hette han väl som hade hand om den. Har för mig att han bara sommarjobbade där, men sedan fick köra den på heltid.
Ohlin. En riktig legendar!
Gazimaluke wrote:Här är lite av mitt källmaterial utöver internet :)
LEVEL Retro > 8 bitar på 80-talet. I LEVEL berättar Tobias Bjarneby historien om Bergsala på ett bra mycket mer stilfullt och emotionellt träffande sätt än Lindell. Rörande vackert, helt enkelt. Hade väldigt höga förväntningar på 8 bitar på 80-talet vilka tyvärr inte infriades. :cry:
 #631671  by Gazimaluke
 
Manuset finslipas hela tiden. Har justerats och byggts en del sen den inspelningen. Gör något form av arbete med filmen varje dag. Ibland bara tankearbete men det får räknas.

Utöver Owe som redan gått med intervju så har jag mailat lite och väntar på svar. Tyvärr blir de intervjuerna max Skype video eller bara ljud.

Ska ha en del om Nintendo-klubben så får väl se om det går att få en intervju med Jens Ohlin med.
 #631675  by smid
 
Har du styrt upp intervjuer med samlare eller folk som bara spelade som barn? Vore kul med båda, typ som videon jag länkade tidigare. Vad gäller Lindell vs Bjarneby så är det ju en smakfråga, själv gillar jag Lindell bättre pga innehållet som är mer rikt på fakta, Level har en tendens att skriva väldigt tomma artiklar.
 #631680  by Oregondanne
 
Gazimaluke wrote:Ska ha en del om Nintendo-klubben så får väl se om det går att få en intervju med Jens Ohlin med.
Ok, lycka till med allt!
smid wrote:Vad gäller Lindell vs Bjarneby så är det ju en smakfråga, själv gillar jag Lindell bättre pga innehållet som är mer rikt på fakta
Jo, men att bara läsa en massa fakta är ju inte så roligt om den är dåligt presenterad. 8 bitar på 80-talet skulle kunna ha blivit mycket bra men känns för mig som ett hastigt utgivet första utkast. Den är väldigt hoppig och tappar ofta bort sig bland anekdoter som påbörjas men inte avslutas. Dessutom kryllar den av stav- och grammatikfel trots att en korrekturläsare anlitats.

Men missförstå mig inte, Lindell har gjort finfin research och det är kul att en sådan här bok ges ut överhuvudtaget. Men jag tror att den hade kunnat bli så mycket bättre. (Nu har jag heller ingen personlig relation till Lindell vilket jag får känslan att många på det här forumet har, och jag tvivlar inte på att han är en fantastiskt trevlig kille som brinner för NES!)

Och apropå "tomma artiklar" i LEVEL, läst någonting av C-J Johansson? Bättre svensk speljournalistik får man leta länge efter.
Last edited by Oregondanne on 08 Jul 2013, 17:04, edited 1 time in total.
 #631686  by Gazimaluke
 
Jag gillar 8bitar på 80-talet, visst är den ganska faktainriktad men jag känner att det är lite så den är gjord för att vara.
Gillar Bjarnebys texter ändå. Väldigt romatiserande emellanåt men bra. Det var hans text om Super Mario Bros 2(vars rubrik jag glömt) som först gav mig inspirationen att göra en video. Som då skulle vara en videoversion av den texten. Den idéen lades dock ner men återfördes i Dokument NES.

Jag försöker göra lite mer av en docutainment än ren dokumentär. Kul och intressant fakta blandat och jag ska inte låtsas att NES inte har betytt mycket för mig och det här är min hyllning till maskinen som gjorde mig till den inbitna gamer jag är idag.
 #631715  by Ufouria
 
Jag älskade Martins bok. Det byggdes upp en spänning i den och var mycket underhållande att läsa. Inte bara tråkig fakta.
 #631719  by Gazimaluke
 
Nej verkligen inte bara tråkig fakta, det menade jag inte. Jag tycker att fakta är kul ;)
Läs Bibeln, där har ni en tråkig bok.

Men nu är det här ingen tråd om vem som skriver bäst så tillbaka till ämnet.

Bör jag avslöja om andra går med på intervju i någon form? Eller ska det avslöjas när allt är klart?
 #631750  by Oregondanne
 
Avslöja för vem menar du? För ett intervjuobjekt om ett annat?
 #631757  by Gazimaluke
 
För allmänheten typ. Är det roligare att veta i förväg eller inte var min fråga typ.

DokumentNES har fått egen Facebook-sida http://facebook.com/DokumentNES och går att följa på Twitter på @DokumentNES :)
 #631763  by Oregondanne
 
Det är nog bättre att avslöja, och på det viset få fler att vilja se dokumentären. :)
 #632863  by Gazimaluke
 
Nu när tidslinjen är i stort sett klar så bjuder jag på en tidslinje-teaser :)
 #632866  by Tronin
 
* Jag kunde inte se T2: Terminator 2: Judgment Day bland 1992-releaserna.

* Jag kanske missade det, men saknas Joe & Mac: Caveman Ninja?

* Kommer du lägga till Astérix, Smurfarna, George Foreman's KO Boxing eller Spider-Man: Return of the Sinister Six, eller är det bara Bergsala/Yapon-distribuerade spel som ska visas (vilket i så fall förklarar varför Joe & Mac saknas)?
 #632868  by Gazimaluke
 
Nej säg nu inte att jag har missat något för då har jag ett "härligt" arbete med att flytta runt allt. Ja det är bara Bergsala och Yapon jag har med.

Edit: Ja T2 saknas. Men det är lite meningen med att visa upp den så att fel kan upptäckas. Kommer att lägga till T2.
Ni får jättegärna granska det hela. Gärna vilka boxar som ska bytas ut och spel som fattas.

Asterix och de där släpptes av lite random företag va?
 #632870  by Tronin
 
Aight. Glöm då inte att lägga till Yapon vid T2-omslaget.

Asterix, Smurfarna och Joe & Mac är distribuerade av andra företag. Om det är Bergsala eller någon annan som ligger bakom George Foreman och Spider-Man är ännu okänt.
 #632908  by Gazimaluke
 
Nej Terminator 2 är nu det spel jag gillar minst till NES :)

Om någon vill hjälpa med manuset genom att läsa och kommentera på det så skicka ett PM med er e-mailadress så skickar jag.
 #632911  by Gazimaluke
 
Ja videon här var mest för att visa upp dem NÄSTAN klara tidslinjen :p Så tog lite musik som låg och skräpade. Har inte något komplett NES-musikarkiv tyvärr.
Last edited by segasonic on 13 Jul 2013, 19:30, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #632964  by Gazimaluke
 
Ser nu att jag inte heller har med Die Hard i tidslinjen. Finns det något bestämt datum för det? Att det är två spel under 1992 jag missat gör tillfixningen av tidslinjen mycket lättare och mindre tidskrävande.
 #633178  by Tronin
 
Ja, enligt FAQen. Ifall du menar att det distribuerades av Yapon på samma sätt som T2, Street Gangs, Loko etc. är svaret nej.
 #633194  by Gazimaluke
 
Så det var inte ett spel som släpptes endast för uthyrning utan också av Bergsala för försäljning?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 21

Instagram #sndb.se