• DokumentNES - en dokumentärfilm om NES

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #611801  by Gazimaluke
 
En god idé men mycket jobb. Just nu är jag mer koncentrerad bara på att få den klar alls ^^
Men en nedladdningabar DVD-version med utskrivbart omslag är vad jag kan tänka mig att mäkta med för tillfället.
 #611838  by Gazimaluke
 
Ingen aning. Men jag gör antagligen sånt själv om jag ska göra det. USB-minnesidéen har växt på mig under dagen. Men jag kommer att ta tag i det när videon i sig börjar bli klar.
 #611876  by Gazimaluke
 
Det är inte jag som är berättarröst tyvärr, det är Spelsoffan.se:s Andreas Linder.

Det blir så lång den blir. Man kan säga att jag har en grundlista av spel som nämns, inte exakt samma som jag listat innan. Någon här gav idéen att vissa spel inte har så mycket kul att säga om spelet i sig men att det och några andra spel har ett annat sammanhang att prata om.

Sen får vi se om jag kan lyckas göra intervju med någon på Bergsala. Hade varit kul att ha med. Kanske får hitta någon som kan filma och göra det åt mig då jag inte har massa möjligheter att åka upp till Kungsbacka.

Har lite olika ideer om saker utöver spelen men får se vad som blir.


Man får som nämnt innan läsa manuset och komma med åsikter och idéer men vill inte lägga upp det här och "spoila" ^^
 #612786  by SuperGamer
 
Bilderna på Bergsala (Mariomonumentet) och Nintendo i Kyoto måste vara tagna långt efter 1986, men bilden på Hiroshi Yamauchi kan nog vara så gammal. Det måste väl vara bättre att ha bilder på hur Nintendo och Bergsala såg ut 1986 eller däromkring, när det är den tiden det handlar om.
 #612808  by Gazimaluke
 
Helt klart, men det är också svårt att hitta tidsenliga bilder på allt. Precis som på olika personer som kommer nämnas. Nintendos huvudkvarter såg kanske inte så mycket annorlunda ut då, en grå tråkig byggnad. Skillnaden skulle kanske vara att i en bild från 1984 skulle allt annat vara gråskala också ^^

Bergsala-delen i den version av det som jag har länkar till tidigare har jag inte alls lagt ner tid på och vet du/ni var jag hittar mer tidsenliga bilder så är alla tips välkomna :)
Alla tips om allt egentligen.

Edit: Bilder på Bergsala anno 1986 kanske man skulle fråga Bergsala om ^^
 #613004  by Gazimaluke
 
Funderar på att intervjua folk om NES på RSM. Låta folk prata kort om vissa spel och om konsolen i sig. Och det blir liksom sånt som kommer mellan spelen i videon.
 #613053  by Gazimaluke
 
Haha ja precis ^^
Har väl haft tanken sen jag bestämde mig för att dra till RSM. Måste ha något vettigare än iPhone 4S att filma med bara. Även om den inte är helt kass rent bildmässigt.
 #613065  by smid
 
Intervjuer på RSM blir troligen jävligt stressade, bättre och roligare att ha folk i en fotölj som får tänka efter och ge längre svar, likt klippet jag postade tidigare. Eller det skulle vara om det va klipp med svar som är en sekund långa där alla svarade på vad favoritspelet är eller liknande, längre intervjuer på en spelmässa passar bättre på en blogg och inte i en dokumentär.
 #613094  by Gazimaluke
 
Helt klart, men jag kan inte heller åka runt om i landet och intervjua folk.
Att ha med från RSM kanske mer ska göras i vinkeln av att visa på vad konsoler som NES har bidragit med för att skapa retrospelskulturen. För många är ju NES ändå grundstenen i deras spelande. Så mer en snabb del om det än klipp mellan spelen.

Edit: Och som jag tror att jag skrivit innan så är det mer den "sitta lugnt i fåtölj"-stilen jag velat ha på snack mellan spelen.
 #613104  by smid
 
Well, det beror på vilken kvalitet på dokumentär du vill åstadkomma. Jag är ledsen över att "Jag ska bara dö först" inte blir av då den såg ut att ha potential, hoppas att detta kan bli något liknande. Du får kartlägga medlemmar som kan tänka sig ställa upp på en intervju och sticka till dom som bor i närheten, eller göra en upptäcksfärd till den hålan med flestmedlemmar som vill ställa upp. Jag gillade nya introt iaf, kanske hade lagt på någon annan musik, men bättre än alla inklistrade bilder :D
 #613136  by Gazimaluke
 
Men inklistrade bilder blir det lätt när man ska berätta om tex NES uppkomst osv, jag har ju inget bildarkiv från Nintendo och Bergsala på 80-talet att jobba med.
De delarna om spel man ser i första videon jag länkade är ju som just delen som berättar om spelen kommer se ut. Men sen är det ju se där mellandelarna med folk som pratar om spel jag vill ha in med.

En sak som garanterat kommer vara med är en NESdb-logga och specialtack till de jag tycker kommit med åsikter som gjort det hela bättre

Jag försöker göra det så bra jag kan me de resurser jag har i alla fall :)
 #613152  by Sonefors
 
Inklistrade bilder har jag ingenting emot. I början när han pratar om Bergsala, huvudkontoret och den där kraschen är ju fantastisk. Det är nog min favoritdel i hela klippet.

Jag förstår dock inte alla pilarna som kommer upp i Donkey Kong :-k Sen kanske du bör sålla ner antalet intron i början av filmen.
 #613175  by Gazimaluke
 
Hur menar du med att sålla ner? Menar du klipp på konsolen eller på spel?

Det är en snabbt ihopslängd version så alla idéer äro välkomna.

Nej pilarna kräver snacket haha. Men kom på ett bättre sätt att göra det utan pilar. Men jag tycker om mina pilar ^^
 #613367  by Gazimaluke
 
Idag bjuder jag på en ny version av min konceptvideo. Lite förändringar har skett och jag har lagt in snack till Donkey Kong-delen även om det inte är den slutgiltiga manuset som hörs där.
 #613397  by Gazimaluke
 
Ja det var en bra ide. Jag funderade på det och tänkt "ja det där tar jag en annan gång". Men det ska jag testa :)

Har fått hjälp med att rätta faktafel i manuset nu med, vilket jag är otroligt tacksam för.
 #613436  by joadoa
 
Man vill ju bara ha mer!!! MEEEEERRRR! ;)

Hur lång ska filmen bli!?

Har du tänkt något mer på fodralet (en smallbox likt Ss)
 #613442  by Gazimaluke
 
Jag har ju som sagt satt året ut som tidsplan. Videon får helt enkelt bli så lång den behöver. Men minst en timme kan jag nog utlova.
Det blir antagligen en miniboxutgåva ja :)

Owe Bergsten har bekräftat att han ställer upp på intervju någon gång :)
 #613475  by joadoa
 
Grymt! Minibox som i en box som ser ut som ett spel i svarta serien? Jag skiter i royalties men jag kanske kan få rabatt ;) om det nu är min idé du ska jobba efter!
 #613504  by Gazimaluke
 
Vad de nu blir för minibox med skiten på USB så kommer jag inte ta mer betalt än materialet.
Mina livsfilosofi är att aldrig tjäna något på något jag tycker är roligt att göra. Men det var en bra idé så lite rabatt kan han nog få ;)

Jag är glad att jag har satt året ut som tidsplan i alla fall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Instagram #sndb.se