Page 1 of 1

SMB2 PAL VS NTSC

PostPosted:21 Sep 2007, 00:19
by Lakanman
Uj uj..

Fick hem den Amerikanska konsollen idag och kasta i lite spel. Testade tex SMB 2 och tyckte: Jaha det här är väll som PAL. Då drog jag fram en PAL maskin och kasta i SMB 2 och ja döm själva:

http://www.visit.se/~lakan/SMB2/

:D

PostPosted:21 Sep 2007, 08:59
by BelfegorC4
Använde du NTSC SMB2 till din NTSC maskin och PAL SMB2 till din PAL maskin? Annars är testet onödigt.

PostPosted:21 Sep 2007, 09:39
by Lakanman
BelfegorC4 wrote:Använde du NTSC SMB2 till din NTSC maskin och PAL SMB2 till din PAL maskin? Annars är testet onödigt.
Jepps det gjorde jag.

PostPosted:21 Sep 2007, 14:05
by Kreese
Sirap vs. Turbo! :)

Det hade varit intressant att veta hur det blir att köra ett visst spel i dessa alternativ:

PAL spel på PAL maskin
PAL spel på NTSC maskin
NTSC spel på PAL maskin
NTSC spel på NTSC maskin

Då kräver det att man har samma titel i båda varianterna och att båda enheterna är moddade.

En fråga som Lakanman ställde mig: "Går PAL spel snabbare (lika snabbt som ett NTSC spel) på en moddad NTSC maskin"? Svår fråga? Men det borde ju gå i 60 hz även om det är ett PAL spel? Jag menar NTSC spel går ju sakta på en moddad PAL maskin? Eller? :oops: :?

PostPosted:21 Sep 2007, 15:39
by BelfegorC4
PAL spel i en NTSC maskin är som att ge mario speed ;)
Musiken, allt blir mycket snabbare.
Vet inte om det blir i NTSC standard eller snabbare. Men vi snackade om detta i en annan tråd. Tror Nystroem sa att PAL spel går snabbare än NTSC spel i en NTSC maskin.

PostPosted:21 Sep 2007, 18:30
by pcx
Hehe, ja detta skulle ju behöva gå in i FAQen ju

PostPosted:22 Sep 2007, 03:12
by WERY
Det beror ju på att PAL är ett snabbare TV system än NTSC som gör att dom går fortare i USA nes då den är snabbare.

Spelen till PAL o NTSC nes tillverkas i samma hastighet men maskinernas innehåll är olika. Det blir således att när du spelar ett USA spel i det slöa NTSC systemet så ger processorn spelet kraft att köra i samma hastighet som ett PAL spel gör i ett snabbare TV system med slöare processor.

PAL=Snabbt TV system, slö processor
NTSC=Slött TVsystem, snabb processor

Vissa spel har dock högre hastighet i olika regioner och det beror på att man konverterat spelet så. Man kan säga att ett PAL spel som går slöare än NTSC verran i själva verket är ett USA spel med PAL chip i. Rent principiellt är det så

PostPosted:22 Sep 2007, 08:37
by Kreese
WERY wrote:Det beror ju på att PAL är ett snabbare TV system än NTSC som gör att dom går fortare i USA nes då den är snabbare.
30 bilder i sekunden måste väl ändå betraktas som snabbare än 25?

Men jag tror jag fattar vad du menar. Det kräver en snabbare processor för att hinna rita upp 30 bilder på en sekund...

Jag måste läsa på om det här med TV-systemen, det är både intressant och nödvändigt att fatta hur det hänger ihop! :)
pcx wrote:Hehe, ja detta skulle ju behöva gå in i FAQen ju
Ja verkligen, med fakta om processorernas hastighet och namn (2a03 och 2a07) mm.

PostPosted:22 Sep 2007, 09:02
by BelfegorC4
Jag har längre frågat mig varför man ska ha 30 bilder per sekund när ögat nöjer sig med 24 bilder per sekund eller vad det är.
Så hittade jag denna information:

"IV. Flimmer, radsprång.
En bildfrekvens av 25 bilder/sek medför ett besvärande flimmer. Inom filmen motverkar man detta genom att visa varje filmruta två gånger och får alltså en frekvens av 48 visningar per sekund. Inom televisionen använder man sig av radsprång vilket innebär att varje bild avsöks i två etapper, först alla udda linjer sedan alla jämna linjer. Man får på så sätt två delbilder om vardera 312,5 linjer och en delbildsfrekvens av 50 Hz.

I USA där man har delbildsfrekvensen 60 Hz ligger man betydligt gynnsammare till ur flimmerhänseende. Man kan för samma flimmergrad använda 10 ggr högre ljusstyrka i högdagrarna."-Citat från http://www.amt.kth.se/om_amt/publicerat/pal.pdf
- sid 8

PostPosted:19 Nov 2007, 12:04
by Ufouria
Syfte: Att testa skillnaden i ljud/bild mellan NTSC Megaman 4 i amerikansk konsoll och PAL Megaman 4 i PAL konsoll.

Material: Två Mega Man 4 kassetter, en NTSC och en PAL, samt två NES konsoller, en amerikansk och en svensk.

Resultat: Alltså jag märkte knappt någon skillnad i vare sig ljud eller bild. Gjorde tested 3 ggr och inriktade mig på introt, välja boss bild, och Skullmans bana (introt till banan och sedan banan). Jag kanske skulle märkt större skillnad om jag haft båda inkopplade samtidigt och två TV apparater.

Slutsats: Skillnaden i ljud/bild mellan NTSC MM4 och PAL MM4 är relativt liten och märks knappt om man inte har ett väldigt gott "ljud/bildsinne" plus bra korttidsminne.

PostPosted:19 Nov 2007, 12:33
by BelfegorC4
Många spel är optimerade så dom ska vara lika snabba med hastighet och ljud. Därför blir jag negativ när alla snackar om den "riktiga" hastigheten :P
Hastigheten på PAL spelen var ju det man uplevde som pojk, den duger bannemej när man är vuxen också :P

PostPosted:19 Nov 2007, 18:04
by Lakanman
Verkar bara vissa spel som går snabbare på NTSC. Tex SMB 2. Där går musik dock i samma hastighet som PAL. Konami spelen märks skillnad både i hastighet och ljud. Pröva tex Goonies 2 ;)

PostPosted:19 Nov 2007, 18:07
by Filurkatten
Turtles är det brutal skillnad i introlåten.

PostPosted:19 Nov 2007, 18:15
by Ufouria
BelfegorC4 wrote:Därför blir jag negativ när alla snackar om den "riktiga" hastigheten :P Hastigheten på PAL spelen var ju det man uplevde som pojk, den duger bannemej när man är vuxen också :P
Ja det håller jag verkligen med om. :)
För mig är den "riktiga" hastigheten den hastighet som PAL spelen har eftersom det är dem jag är uppvuxen med.

PostPosted:19 Nov 2007, 18:23
by Lakanman
Sanna wrote:
BelfegorC4 wrote:Därför blir jag negativ när alla snackar om den "riktiga" hastigheten :P Hastigheten på PAL spelen var ju det man uplevde som pojk, den duger bannemej när man är vuxen också :P
Ja det håller jag verkligen med om. :)
För mig är den "riktiga" hastigheten den hastighet som PAL spelen har eftersom det är dem jag är uppvuxen med.
Så diskuterade jag med när jag samlade SCN. Tycker det är kul att pröva dom "som dom är gjorda". Blir ofta mycet skönare spelkontroll.

PostPosted:19 Nov 2007, 20:23
by BelfegorC4
"som dom är gjorda"
Men om man tänker på det sättet är det dags att köpa famicom spelen. Inga hemska översättningar ;)

PostPosted:19 Nov 2007, 21:37
by WERY
När jag kom på skillnaden mellan Castlevania spelen i PAL mot NTSC var jag glad att jag missade dom när det var inne. Hastigheten är bättre som amerikansk

PostPosted:19 Nov 2007, 22:16
by Lakanman
BelfegorC4 wrote:"som dom är gjorda"
Men om man tänker på det sättet är det dags att köpa famicom spelen. Inga hemska översättningar ;)
Det var jag faktiskt inne på ett tag. Snackas ju inte så mycket i NES spel. :)

Bara för det var så när man växte upp blir det ju inte mer rätt ;) Och det kommer från mig?!.. Jag älskar ju nostalgi. Allt förr var bättre och mer rätt. Kanske har mognat :x

PostPosted:19 Nov 2007, 22:44
by *Andreas*
Pröva det första Turtles-spelet för att se en enorm skillnad på PAL och NTSC... det märks väldigt tydligt när turtlarna hoppar, på ntsc flyter det på, medan man på pal-versionen långsamt flyter fram i luften.

PostPosted:19 Nov 2007, 22:59
by Lakanman
*Andreas* wrote:Pröva det första Turtles-spelet för att se en enorm skillnad på PAL och NTSC... det märks väldigt tydligt när turtlarna hoppar, på ntsc flyter det på, medan man på pal-versionen långsamt flyter fram i luften.
Samma sak i Metroid.

PostPosted:20 Nov 2007, 06:14
by Kreese
Sanna wrote:Slutsats: Skillnaden i ljud/bild mellan NTSC MM4 och PAL MM4 är relativt liten och märks knappt om man inte har ett väldigt gott "ljud/bildsinne" plus bra korttidsminne.
Intressant test, kanske var Capcom bättre på att konvertera spelen till PAL än vad Konami var?

Själv har jag bara Mega Man 5 i NTSC version, så jag kan inte testa nått sånt... Jo det är klart jag kan testa med Power Packet, men jag orkar inte plocka fram mitt EU NES som är nedpackat i sin Ice Climber låda.

PostPosted:20 Nov 2007, 08:42
by Ufouria
Jag skulle kunna testa Pro-Am Racing, Snake Rattle N Roll och Mega Man 3 (borde vara samma) oxå.

PostPosted:20 Nov 2007, 10:17
by Lakanman
Sanna wrote:Jag skulle kunna testa Pro-Am Racing, Snake Rattle N Roll och Mega Man 3 (borde vara samma) oxå.
PRO-AM PAL vs NTSC är stor skillnad. Vart mycket snabbare. Mycket bättre spelkontroll.

PostPosted:20 Nov 2007, 12:40
by Frezy_man
Pal konverteringarna i Mega Man 1-2 är sämre än 3-5 då musiken går mycket långsammare i 1-2. I 3-5 går musiken lika snabbt bara att "spelet" går långsammare. Det blir ganska svårt att märka.
Men Pal versionerna kan ses som bättre också ibland. Då de faktiskt Laggar mindre. I spel som t ex. Mega man 3 märker man det extra tydligt då det faktisk laggar en hel del.

Kan man inte bara ha en dump tråd där man skriver ner Konverterings skillnader med mera. Där man kan dumpa lite info när man ändå är igång och kan någon jämförelse? Någon kanske skulle orka göra en jämförelse sen?

PostPosted:21 Nov 2007, 10:48
by Ufouria
Nu har jag gjort följande jämförelse i snabbhet:

PAL R.C. Pro-Am vs. NTSC R.C. Pro-Am
- Som Lakanman redan sagt gick hastigheten i spelet snabbare (bilarna åkte fortare) men ingen skillnad i ljud vad jag kunde urskilja

PAL Mega Man 3 vs. NTSC Mega Man 3
- Som Frezy_man redan sagt så var det ingen skillnad i ljud (svårt att märka skillnad i spelets hastighet)

PAL Snake Rattle N Roll vs. NTSC Snake Rattle N Roll
- Jag märkte ingen skillnad i hastighet i vare sig musiken eller spelet. Iofs när jag spelade igenom den amerikanska Snake Rattle N Roll för ett tag sedan kändes det som om ormen rörde sig smidigare än i PAL versionen. Kan ha varit inbillning.

PostPosted:22 Nov 2007, 00:38
by Frezy_man
Super mario bros 1 - Versions skillnader :

- Spelet går ungefär lika snabbt vilken version man än spelar.

- Musiken har också samma hastighet med några ljudeffekter som få undantag.

- Eventuellt andra skillnader, speciellt på vatten banorna men kanske även i marios rörelser generellt.

- Marios animationer när han springer är långsammare på PAL, trots att mario tar sig fram lika fort.