Page 1 of 1

Skillnader i spelen mellan regionerna

PostPosted:06 Mar 2008, 08:22
by BelfegorC4
Nu menar jag inte, musikhastigheten, 60hz eller 50hz. Texten i spelet.
Utan dom riktiga skillnaderna där spelet skiljer sig. Ta Zelda 2 som till exempel. I DAS versionen kan man inte åka igenom nyckelhålet med älvan.
SMB2 JP borde inte nämas då det är ett helt annat spel. =)

Zelda 2 - I DAS versionen kan man inte åka igenom nyckelhålet med älvan.

Tecmo cup - I denna version av Captian Tsubasa spelet är animationerna och spelarna i manga. Detta förekommer inte i resten av världen.

Super Mario Bros 3 (JP) I den japanska versionen så är spelet svårare. Har man lövet eller en eldblomma, tar en träff av fienden så är man liten mario. Medans i resten av världen är man stor mario.

Bionic Commando - I den japanska versionen slåss man mot Hitler och nazister. Väggarna är prydda av hakkors.
I den amerikanska/europeiska versionen slåss man istället mot Master-D och Badds. Väggarna är prydda av örnar.

Rygar
Skillnad i "tone" (= styrka). Det går att få 4 ggr så mycket "tone" i NTSC versionen (4000) jämfört med PAL (1023). Detta leder bl a till att Ligar dör efter betydligt färre träffar (1/4??) i NTSC versionen

Ice Climber
I den japanska versionen klubbar man säl, det gör vi inte i väst.

PostPosted:06 Mar 2008, 08:57
by rogerxy
Kul idé :)

Bionic Commando - I den japanska versionen slåss man mot Hitler och nazister. Väggarna är prydda av hakkors.
I den amerikanska/europeiska versionen slåss man istället mot Master-D och Badds. Väggarna är prydda av örnar.

PostPosted:06 Mar 2008, 10:11
by Tawny
inget jätteskillnad men, i punch out så har don flamenco en ros i munnen på en del spel och i andra inte, nån som vet vilka?

PostPosted:06 Mar 2008, 22:27
by Ufouria
Rygar
Skillnad i "tone" (= styrka). Det går att få 4 ggr så mycket "tone" i NTSC versionen (4000) jämfört med PAL (1023). Detta leder bl a till att Ligar dör efter betydligt färre träffar (1/4??) i NTSC versionen.

PostPosted:18 Apr 2008, 20:33
by Nagai
Zelda 2 FDS: Musiken i grottan är inte densamma som USA,Europa har.

Werewolf: Japanska versionen "Warwolf" banornas design är helt olik från den version vi och resten av världen har.

PostPosted:18 Apr 2008, 20:38
by rogerxy
Kan lägga till en på Werewolf, slutbilden är inte densamma i den japanska och den västerländska utgåvan

PostPosted:19 Apr 2008, 00:41
by nes_nerd_no_1
Mr. Dreams Punch-Out! går aningen långsammare än Mike Tyson´s .
Därav blir det lättare att klara då man snabbare kan förutse motståndarnas nästa drag.

Edit: Nåja, nu var det här exemplet ingen regionsskillnad utan en skillnad på två olika utgåvor...

Och det här med Contra & Probotector behöver vi väl inte ens nämna?... :roll:

PostPosted:19 Apr 2008, 01:01
by Pinge
aha, då ska jag skaffa mr dreams PO, för jag har aldrig klarat det.
Samma med ett ntsc rygar, har kommit till ligar 20ggr men där tar det stopp.

Sen e det ngra frågor:
Zelda II till fds, fiendera i övervärlden, eller vad man ska säga ser dom ut som på nes? På min disk e dom i lite olika färger o ser annorlunda ut (keep in mind att jag har en HK-kopia)

Bubble bobble fds: Spelade detta idag, och kan inte minnas nes versionen som jag inte haft på 10år, men på arkadverran så får man extraliv vid 30k och 100k, men inte på min fds, hur e det med NES? liv eller inte?

PostPosted:19 Apr 2008, 01:08
by nes_nerd_no_1
På NES så får man extraliv vid 30 000 poäng iaf.

PostPosted:19 Apr 2008, 16:02
by WERY
Har ju ju föreslagit comparisons förut som vi borde ha i dbn så man kan gå dit o läsa skillnaderna mellan utgåvorna.

Re: Skillnader i spelen mellan regionerna

PostPosted:25 Sep 2009, 19:04
by SuperGamer
BelfegorC4 wrote:Super Mario Bros 3 (JP) I den japanska versionen så är spelet svårare. Har man lövet eller en eldblomma, tar en träff av fienden så är man liten mario. Medans i resten av världen är man stor mario.
Gäller detsamma om man har groddräkt, tanookidräkt eller hammardräkt? Det är ganska hårt att man blir liten direkt, samt att man bara blir stor när man tar en blomma eller ett löv när man är liten.

Re: Skillnader i spelen mellan regionerna

PostPosted:25 Sep 2009, 19:14
by Chefren
Är det inte massa ljud i Zelda 2 på FDS som inte är med i NES versionen? Kanske mer räknas som hårdvarurelaterat.

Re: Skillnader i spelen mellan regionerna

PostPosted:25 Sep 2009, 19:20
by Tawny
det är annat ljud, skitjobbigt ljud är det

Re: Skillnader i spelen mellan regionerna

PostPosted:25 Sep 2009, 19:48
by Pinge
nej det är trevligt ljud! :yes:

Re: Skillnader i spelen mellan regionerna

PostPosted:25 Sep 2009, 21:10
by BelfegorC4
SuperGamer wrote:Gäller detsamma om man har groddräkt, tanookidräkt eller hammardräkt? Det är ganska hårt att man blir liten direkt, samt att man bara blir stor när man tar en blomma eller ett löv när man är liten.
Det gäller alla dräkter.

Re: Skillnader i spelen mellan regionerna

PostPosted:25 Sep 2009, 23:42
by Smart Cat
Tawny wrote:det är annat ljud, skitjobbigt ljud är det
Trodde du älskade allt med Zelda 2.
BelfegorC4 wrote:Zelda 2 - I DAS versionen kan man inte åka igenom nyckelhålet med älvan.
I det Zelda 2 jag hade som 18-åring kunde man göra det och åka hiss som fe men i de Zelda 2 som jag har nu kan man inte göra något av det.
Det har diskuterats i en tråd, fö en av de första trådarna jag skapade härinne.
viewtopic.php?f=2&t=3571
viewtopic.php?f=2&t=3573
Omröstningen var kanske lite klumpigt utformad, det skulle nog ha varit bättre att fråga om vad man kunde göra i sitt SCN-spel men sånt var jag lyckligt ovetande om då. :D

Ett trådbidrag:
Ice Climber - I den japanska versionen klubbar man säl, det gör vi inte i väst.

Re: Skillnader i spelen mellan regionerna

PostPosted:26 Sep 2009, 06:03
by Tawny
inte ljudet :/

Re:

PostPosted:06 Oct 2009, 22:41
by rocc
rogerxy wrote:Kul idé :)

Bionic Commando - I den japanska versionen slåss man mot Hitler och nazister. Väggarna är prydda av hakkors.
I den amerikanska/europeiska versionen slåss man istället mot Master-D och Badds. Väggarna är prydda av örnar.
Lite kul med tanke på vem japanerna var allierade med 8)