• Vilket var erat första NES spel (Om ni kommer ihåg)

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#3847  by NoobisNoob

Har en lite rolig fråga! När jag fick mitt första nes för många år sen. så köpte man ju altid ett spel till. Mitt var Super Mario Bros. Tyckte det var skit kul och jag älskar det fortfarande :D. heh. Vilka spel spelade ni första gången ni kom i kontakt med nes?

#3852  by maldrok

Jag hade spelat en hel drös med spel hos dagmamman innan jag fick mitt... eller snarare, sålde jultidningar och förtjänade mitt Nintendo.
Men mitt första spel som jag fick till Nintendot var Solstice, jag älskade det.

#3853  by skogga

Hmm, de första spelen jag spelade på NES var nog SMB, MM3, Zelda 1, Zelda 2 och Ikari Warriors hos min farbror, vet dock inte vilken jag spelade först.

Sen fick jag och min syster "ärva" våran kusins NES med några spel; SMBx2, Knight Rider, Mach Rider, Batman - Return of the Joker, och 2-3 till spel jag inte kommer ihåg.

#3855  by slaneby

förta liret var ice climber :)

#3862  by Lakanman

Spelade mycket på farsans som jag lånade ibland. Vi bodde inte ihop. Sen fick jag ett eget begagnat med 7-13 spel. Dom här minns jag iaf att dom var med.

Zelda
Link
Pro Wrestling
Kung Fu
Super Mario Bros
Ice Climber
Punch Out (osäker)
Castlevania

#3872  by Bonomaul

"så köpte man ju altid ett spel till."
På den gamla goda tiden FICK man ett spel till.. ;)

Ice Climber var det för min del. (har jag iaf för mig)

#3873  by Lakanman

Bonomaul wrote:"så köpte man ju altid ett spel till."
På den gamla goda tiden FICK man ett spel till.. ;)

Ice Climber var det för min del. (har jag iaf för mig)
Jepps tycker det är konstigt att man inte får det nu för tiden.

#3875  by Nathalie

Jag kan komma ihåg att jag, brorsan och syrran brukade lira en massa Super Mario Bros då vi var mindre. Det är väl det spelet jag först kommer att tänka på. Alla spel såsom Metroid & Castlevania osv var ju så svåra då man var liten :D

#3878  by Kreese

Hyrde NES i början, och Ice Climber tyckte vi var skoj, eftersom man kunde vara två st samtidigt. Minns även att vi spelade Mario Bros. en av gångerna också. SMB spelade jag senare i en affär där man fick testa spel...

#3881  by Azox

Minns inte om det var brorsans Atari eller mitt Nintendo ja spelade först på som ja fick med runt 20 spel å zapper. :D

#3883  by Lakanman

Ja just det Zapper och duck hunt fick jag med också

#3891  by Riwallen

Ice climber :roll:

#3894  by pcx

Donkey Kong Jr.
Kommer ihåg första gången jag startade Super Mario Bros, jag fattade verkligen ingenting och stängde av det nästan direkt. Det var verkligen så annorlunda mot något jag hade sett innan. :oops:
Enda TV-spelet jag hade lirat innan var Luxor (Fairchild) System F om någon kommer ihåg det.
 #200394  by tjibynn

mitt första NES-relaterade var en famiclone "Hi-Tex" med en 4in1 kassett med elevator action, smb, wrecking crew och ghost ..nånting..

mitt första tv-spel överhuvud taget var intellivision med ett gäng med spel..
Last edited by tjibynn on 11 Oct 2009, 20:34, edited 1 time in total.
 #200397  by Captain Nintendo

Mitt første spill var til Atari XE Game (Bug Hunt, Missile Command og Flight Simulator i samme pakka).

Mitt første NES spill var Popeye.
 #200405  by Ufouria

Till NES var det Super Mario Bros/Duck Hunt.

Men mitt allra första TV-spel jag spelade var något Intellivision spel. Vilket jag först plockade upp och spelade från en bunt av ca 30 spel minns jag inte. Kanske Frogger för att den kassetten (etiketten med en stor groda på) skiljer sig något från de andra kassetterna.
 #200409  by Ufouria

När jag tänker efter så kanske det inte var ett Intellivision spel som var det första jag spelade. Kan ha varit något Amiga/Commodore spel (bandspelare var det iaf) hos en kompis. Något Ninja spel. Minns att det var grymt! :yes:

Edit: Såg nu att det står första NES spelet i första inlägget (plus att det ligger under NES avdelningen). Bra att man inte läser det först innan man svarar. :$
Ställer mig i skamvrån.
 #200411  by Martin

Första jag spelade var på min storebrors Coleco Telstar Sportsman och Intellivision.

Första NES-spel jag spelade minns jag inte. Fredrik Johansson (som senare flyttade, ironiskt nog till Segas högborg Osby!) i min klass på lågstadiet var först. Minns att han hade Castlevania. Spelade Mario Bros, Excite Bike och massa andra spel när vi hyrde. Kan dock inte sätta fingret på vilket som var det första NES-spelet jag spelade. Var ju bara sju år, så mycket kretsade i huvudet och det var många intryck på den tiden.

Men första egna spel var:
1. Ice Climber (bundlat)
2. Donkey Kong 3 och Castlevania (pappa köpte båda samtidigt)
3. Super Mario Bros 2
 #200414  by Phredreeke

Tror det antingen var ett gammalt Intellivision fått av en släkting eller en Commodore 64 som jag köpte för mina julklappspengar av brorsan (vet inte vilken som "kom först")

Image
Bild på Astrosmash, ett av spelen jag hade till Intellivision

Mitt starkaste minne av C64an var de sega laddningstiderna :$ Hade rätt många spel (på kassettband) men jag kommer inte ihåg så många, hade några piratkassetter med massor med spel, och man fick spola fram bandet till nån viss position innan man satte på LOAD för att få rätt spel.
 #200433  by genne

mario bros eller ice climber minns inte vilket som var först för jag fick båda samtidigt som konsolen och ja det är ju ett tag sen 8)
 #200436  by Early90s

Mina första minnen av tv-spel var väl runt 1991-92 när jag var 3-4år. Min tjejkusin hade ett nes i hennes rum. Hon är född 1980, hon var som en storasyster jag aldrig haft :cry: :birdo: nostalgitårar, var länge sedan vi sågs. Hon är inte död ni som tror det av inlägget att tyda, bara det att vi aldrig pratat på år. Men hon hade Chip n Dale, Bubble Bobble, SMB/duckhunt och Ghost n Goblins. Som mina föräldrar sedan köpte av henne 1996 tror jag, men jag fattade aldrig att det var hennes, utan trodde att det var nytt med samma spel :lol: Men det är väl något utav dom fyra spelen, SMB tror jag spelades mest på släktträffarna.

Instagram #sndb.se