• Bästa spelmusiken?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #6678  by its123baby
 
Vilka är era personliga favoriter?

Själv gillar jag Konamis spelmusik väldigt mycket! Musiken i Castlevania, Castlevania 3, Rush n Attack, Gradius, Life Force m.m. är svår slagen.

En låte som jag verkligen gillar är titel musiken till Wizard & Warriors, grymt bra musik men ack så dåligt spel :shock:

Vilka är ERA favoriter?

 #6679  by Nystroem
 
ÄNTLIGEN en som tycker att Wizards & Warriors är kass mer än jag! :) Har väntat länge på denna dagen! :D

Men iaf.. Capcom gör bra musik (Mega Man).. Nintendo själva har gjort lite vackra toner också, i form av Zelda och Metroid för att ta ett par exempel.

 #6680  by Kreese
 
Måste hålla med om att Capcom och Konami musiken (ja kanske inte all musik men) är bland det bästa som gjordes. Själv försöker jag ju göra en del NES musik. Snart kanske jag gör ett släpp med lite fräscha låtar! :)

 #6683  by Lakanman
 
Sunsoft gillar jag..

Batman
Gremlins II
Journey to Silius
Mr Gimmick

 #6684  by its123baby
 
Är det någon som vet vart man kan köpa alt. tanka ner orginal låtar/album/soundtracks till NES spelen?

 #6685  by Lakanman
 
folkow wrote:Är det någon som vet vart man kan köpa alt. tanka ner orginal låtar/album/soundtracks till NES spelen?
NSF.. jag har en knippe jag skulle kunna skicka till dig om du känner för det. icq 1395865 eller msn: [email protected].

 #6686  by kralleman
 
Tanka NSF-player, plugin till winamp, vet ej om det finns till Media Player. Eller tanka fristående NSF-spelare. Det mesta man behöver finns på www.zophar.net

Mitt absoluta favorit soundtrack är "Mega Man - The Wily Wars" (Mega Drive-konverteringen av MM1-3) också känt som "Rock Man - Mega World". Lite högre tempo än på NESet.

 #6715  by nes_nerd_no_1
 
Bubble Bobble, Castlevania, Mr. Gimmick och Mega Man 2 är mina favoriter (i den ordningen). Helt otroligt egentligen att spelskaparna lyckades få ner musik som kom att bli till klassisk med tanke på hur få kanaler dom hade att arbeta med!

 #13013  by Tawny
 
hmm
av nån anledning tycker jag musiken till de spel jag gillar mest är bäst..

typ zelda2 och så...

förutom nes gillar jag giana sisters och goto80

 #13014  by Kreese
 
Tawny wrote:förutom nes gillar jag giana sisters och goto80
Hehe ja Goto80 är grym! Jag var och kollade på Superdöner i helgen, www.myspace.com/superdoner ... Han spelar i denna grupp. Det är han som gör bakgrundmusiken till låtarna. Helt sköna live alltså!

 #13021  by Lakanman
 
Spelmusik är min favoritmusik. Sitter på 7.76gb spelmusik mp3:or. Remixar. remakes mm. Dra ett PM så kan jag dela med mig av lite.

 #13099  by Frezy_man
 
Jag är helt galen i Tv-spelsmusik =/

Jag kommer nog alltid se Mega man 2 som den bästa spelmusiken någonsin. Strax efter Mega man 2 kommer Mega man 3.

NES har ju sååå mycket bra musik. Förutom ett tjog grymma Mega man låtar hittar man

Intro låten till turtles

Batman - speciellt låten på första och sista banan.

piff å puff - tänker på sista banan

"the moon" (duck tales)
Duck tales 2 har väldigt bra musik. Bäst är "låten på båten"

Finns några väldigt heta Castlevania låtar. Synd att PAL versionen av första castlevania spelar musiken långsammare än den ska va.

Ninja gaiden trilogin har några riktigt heta låtar. T ex. låten till introt i första spelet.

Första låten i Contra tycker jag är riktigt bra. Super C har knappt någon bra musik =(

80 % av alla jordens invånare har hört och känner igen Zelda melodin =)

Oj, så här skulle jag kunna sitta å skriva natten till ända.

 #13109  by Kreese
 
Jag har en ny favorit bland spelmusik: Shatterhand till NES! GRYMT bra låtar!

 #13167  by WERY
 
Om det ska vara på nintendo 8-bit så är det Batman och Double Dragon serien. Sen har vi en del låtar ur Mega man 1-6, Gradius, Castlevania 1-3, Bayou Billy m.m
Konami spelens musik är bara bra när den är i USA version då PAL är slö på vissa spel utom Roller Games. USA gäller även för Astyanax, River City Ransom osv. Just därför finns det spel jag inte vill ha i SCN eller PAL överhuvutaget då dom är dåliga

 #13169  by Lakanman
 
Double Dragon PAL. Fi fan så det låter illa. Annars är den kanon.

 #13170  by WERY
 
Lakanman wrote:Double Dragon PAL. Fi fan så det låter illa. Annars är den kanon.
Det visste jag inte. Har bara USA verran så...
Även om dom andra två är bra i PAL så föredrar jag alla tre i USA NTSC då dom verrorna är bättre

 #13171  by Lakanman
 
WERY wrote:
Lakanman wrote:Double Dragon PAL. Fi fan så det låter illa. Annars är den kanon.
Det visste jag inte. Har bara USA verran så...
Även om dom andra två är bra i PAL så föredrar jag alla tre i USA NTSC då dom verrorna är bättre
Jag körde 1:an på emulator. Flyter på kanon och kalasbra musik. Sen får jag hem det som ESP och shit vad segt det är att gå runt och musiken helt slö.

 #13172  by Tawny
 
fan vad alla dissar pal då :)

jag tycker det låter sämre i ntsc.. alldeles för snabbt...

 #13220  by Frezy_man
 
De flesta PAL spel låter likadant som NTSC. Ju nyare spel ju större chans att musiken går lika snabbt på PAL.

Ofta har Nintendo ökat farten på musiken men skitit i att ändra ljudeffekterna. Ett exempel är super mario bros. Där är ljud effekten när du går ner i röret till 1-2 långsamare på PAL.
Medans jag ändå nämner mario 1 kan jag berätta för er att det skiljer sig i mängden när det gäller hastighet. För PAL versionen ska tydligen gå lika fort som NTSC versionen. Väldigt skummt!

Ett spel som jag själv tycker har ett väldigt bra soundtrack är turtles II. Tycker dock inte finns någon låt som är extremt bra.

Måste hylla musiken till "werewolf" också. Den är extremt bra! Även fast det i princip bara är två låtar. Ett spel som jag velat klara i över ett år men det är så satans svårt =/
Spelar det mest för musikens skull.

 #13223  by WERY
 
Lakanman: Att 1:an gick bra på emulator beror på att dom spelen som finns i rom format på datorn är tagna från amerikanska spel. Kolla i menyerna så står det alltid Nintendo of America vilket det gör på mina USA kassetter.

Frezy-man: Har du spelat Turtles 2 i PAL? Är det slött eller lika snabbt som USA verran?
Förutom det att PAL och NTSC ska ha samma hastighet så har USA nes en svephastighet på 60Hz, 10Hz starkare samt en processor som är 15% starkare än den europeiska.

Tawny: Håller med när det gäller Section Z och möjligtvis Goonies 2 men annars inte. De flesta Konami spelen är bäst i USA verra medan Roller Games samt G2 duger som de är. Och jag skulle aldrig skaffa SMB1 då musiken är slöare i det spelet samt dUCK hUNT DÅ DET GÅR FÖR FORT

 #13235  by Lakanman
 
WERY wrote:Lakanman: Att 1:an gick bra på emulator beror på att dom spelen som finns i rom format på datorn är tagna från amerikanska spel. Kolla i menyerna så står det alltid Nintendo of America vilket det gör på mina USA kassetter.
Jo jag vet asså :).. Jag menade ju att det är NTSC. Går att välja PAL Emulation i menyn med.

 #21325  by rocc
 
De bæsta NESsoundtracken ær oundvikligen Megaman 1 - 3, vete
faan hur de kunde få 4an, 5an o 6an så kvalitetsmæssigt långt ifrån
de tre førsta spelen. Hur som helst ær skillnaden i musikalisk genialitet
hårfin mellan megaman 3 o megaman 2 men vet att jag røstade
på megaman 3 i en omrøstning på www.flashback.info jag drog igång.

Tror att jag resonerade i hur många mæsterverk de båda har och dær
drog trean ifrån med endast ett spår. Stor musikskatt hur som helst.

Contra/Probotector har stenhård musik som sitter klockrent i brøstet,
lika væl Turtles 2. Om vi går øver till Capcom igen har de en egenhet
att skapa sinnesjukt mycket skøn musik tex Talespin, Ducktales, Little
Nemo o ChipNDale.

Mario o Zelda behøvs inte næmnas, slår dock ett slag før Batman o
Snake rattle n roll o ett mindre slag till castlevaniaserien dær musiken
ær tjuvaktigt øverskattad.

 #21327  by Frezy_man
 
rocc, du vet vad du pratar om... Det är synd att versionernas musik inte är lika snabb bara. Som t ex. Castlevania. Upptäckte aldrig hur grymmt bra musiken var förräns efter jag spelat amerikanska versionen.

 #21349  by WERY
 
Jag är glad att jag inte spelade Castlevania, Bayou Billy, Gradius mm i PAL för då hade jag inte gillat dom amerikanska versionerna. Gillar inte Section Z och Goonies 2 i annan än SCn då jag är uppväxt men den hastigheten.

 #21368  by Widar
 
För att svara på trådtiteln så måste jag säga;
The Great Giana Sisters, The Last Ninja, Out Run, Comic Bakery och Rambo.

Alla är C64(bästa spelmusiken står det i titeln ;) ), men sen när det gäller NES är en annan sak, där har jag inte lika mycket koll faktiskt. Älskar Duck Tales (både 1 och 2), Gun Smoke, Mega Man o.s.v. :)

 #21380  by Bonomaul
 
Widar wrote:Alla är C64(bästa spelmusiken står det i titeln ;) )
Men tråden ligger i allmänt forumet, vilket indikerar NES: ;)

Håller för övrigt med rocc om det mesta. Vill dock slå ett hårt extra slag för "The Moon" från Duck Tales 1.

 #21384  by Frezy_man
 
The moon är het! Mindre kända är låtarna från tvåan. Tycker nog musiken till och med är bättre i andra spelet =)

Vill återigen påpeka att det finns 3 stycken vidrigt bra låtar i spelet Werewolf... Det är typ de enda tre låtarna i spelet. Finns en bana där ett larm går and thats it. blir jobbigt.

Sen ninja gaiden trilogin har många härliga slingor. De två bästa är nog introt i Ninja gaiden 1 och bana 4-X i Ninja gaiden 2

 #21394  by Widar
 
Bonomaul wrote:
Widar wrote:Alla är C64(bästa spelmusiken står det i titeln ;) )
Men tråden ligger i allmänt forumet, vilket indikerar NES: ;)
Ouch. My bad.

Instämmer om the moon i DT1 dock! Underbar! Samma sak med Pirate ship i tvåan, skitbra musik! :)

 #21398  by Nagai
 
Min favorit spel musik varierar sig väldigt mycket..
annars är musiken från Uninvited väldigt bra..

Castlevania 3 har också väldigt mästerfulla låtar som man bara kan lyssna på om och om igen :D

Diggar också musiken från Bucky O'hare

 #21399  by Sörbom
 
Jag fullkomligt älskar musiken i Goonies, diggar musiken när man är inne i "rum".
Sen är Ducktales, Megaman 1 å 2 å Batman nåt av de bästa man kan lyssna på.
Å musiken i Donkey Kong Country mä.. =D>

Instagram #sndb.se