Page 1 of 1
NES programering!
PostPosted:10 Sep 2006, 20:33
by Kreese
Fick lite tips från coth på List My Games om en sida där man kan följa en guide och lära sig programmera NES! Gissa om jag verkligen ska göra ett försök! Räkna inte med nått spektakulärt bara, men nån figur man kan styra på rutan kan man nog få till...
http://www.patatersoft.info/gbaguy/nesasm.htm
edit, länken uppdaterad:
http://www.patater.com/nes-asm-tutorials
Kom igen nu och haka på, så kanske vi kan göra ett coolt spel tillsammans!
PostPosted:10 Sep 2006, 23:17
by jalla
Har kollat ut den sidan själv för ett tag sen

Du måste dock ha basic ASM kunskap för att starta med guiden, nått jag inte har :\ Jag önskar jag kunne programmera, men har inte nog motivation

PostPosted:11 Sep 2006, 00:34
by Frezy_man
Programmering måste vara en hel vetenskap. Det finns gott om programerare så jag utnyttjar alla andra. Men lycka till Kreese

PostPosted:11 Sep 2006, 01:22
by skogga
Oj, jag skulle vara glad om jag ens orkade göra ett "hello world"-program i assembler, men lycka till med detta. Kan säkert vara både nyttigt och kul.
PostPosted:11 Sep 2006, 10:32
by Kreese
Första spelet klart!
http://www.kreese.com/slask/kreese_acid.nes
Du styr en acidgubbe över skärmen. A = snabbt uppåt, B = snabbt framåt...
Ok, jag har snott koden nästan rakt av, men gubben har jag målat själv, samt lagt till funktionerna för A och B... :oops:
PostPosted:11 Sep 2006, 11:38
by Clusster
faan va nice nu kan man ju göra egna spel tack kreese
PostPosted:11 Sep 2006, 11:40
by Nystroem
PostPosted:11 Sep 2006, 11:41
by WERY
Jävligt coolt. detta får jag pröva på. Kanske man kan göra ett spel och ta med till nästa träff. Vi kunde ha en tävling där den med det bästa spelet vinner :!:
PostPosted:11 Sep 2006, 12:50
by Kreese
Lyckades man bli tillräckligt bra, och få till ett vettigt spel, så skulle man ju faktiskt trycka upp några ex. bränna e-proms mm. Drömmen finns helt klart. Måste studera mängder av källkoder etc. nu för att lära mig massor. Man vill ju dock att spelet ska funka på ett riktigt NES sen, så hoppas det kommer (jag vet att det finns några under utveckling) cartridgear man kan föra över saker till och testa på ett riktigt NES på ett smidigt sätt.
PostPosted:11 Sep 2006, 14:00
by Kreese
http://www.kreese.com/slask/kreese_acid_sound.nes
Vad vore ett spel utan ljud?
Hackade in lite ljud i koden, och vips.

PostPosted:11 Sep 2006, 14:47
by jalla
Haha så sjukt bra

Du måste jobba vidare med det, seriöst!
PostPosted:11 Sep 2006, 14:57
by Frezy_man
JA. Så kan du göra ett RIKTIGT mega man 7 till NES. Så kanske capcom köper ideén och köper hem några feta låtar =)
PostPosted:11 Sep 2006, 15:57
by Clusster
ujj ljud nu hehe =)
PostPosted:26 Jun 2007, 17:01
by Matte2000
Nu bumpar jag tråden...
Det finns en compiler kallad CC65 till windows så man kan programmera NES-spel/program i C, vilket är betydligt enklare än assembler!
Har själv använt den för att göra lite Commodore-spel.
Download för kompilatorn:
ftp://ftp.musoftware.de/pub/uz/cc65/
Hemsidan:
http://www.cc65.org/
EDIT:
Ser nu att det inte finns något library för grafik till NES-versionen av CC65

Re: NES programering!
PostPosted:16 Jul 2011, 20:39
by e5frog
Dags för en bump igen...
Kompilerade koden för TapeDump efter att ha modifierat lite efter eget behag.
Undrar hur man får nesasm3 att fylla oanvänt utrymme med $00 istället för $FF, någon som vet? Har googlat till förtvivlan men inte hittat något.
Re: NES programering!
PostPosted:17 Jul 2011, 04:06
by smid
Epic bump, tyvärr kan jag inte svara på frågan.
Jag skriver istället då jag önskar komma åt spelen som Kreese gjort ovan. Lägga upp igen?

Re: NES programering!
PostPosted:17 Jul 2011, 12:39
by e5frog
Jo sånt borde inte ligga i "slask", sådana saker får man aldrig ta bort!
Vill ha med - även om det inte var avancerat.
Om Kreese fortsatt jobba med programmeringen kanske han kan göra lite tillägg till TapeDump-programmet. Jag tänker mig en inställningsskärm där man ställer in diverse saker innan man laddar RAM med dump-delen och byter kassett.
Re: NES programering!
PostPosted:29 Aug 2011, 21:43
by Kreese
Re: NES programering!
PostPosted:30 Aug 2011, 11:05
by Nebilim
http://www.nintendoage.com/forum/messag ... eadid=7155
hittade nåt liknande när jag va sugen på å lära mig NESASM för längesen

Re: NES programering!
PostPosted:30 Aug 2011, 11:06
by smid
Nice Kreese, jag är snabb med att ladda ner nu!
Re: NES programering!
PostPosted:30 Aug 2011, 16:57
by e5frog
Kommer inget mer än en blå skärm i Nestopia. :-(
EDIT:
Testade med P.P., där gick det bra, då syntes halva gubben uppe i hörnet när man startade iaf, när jag sen visste vad man skulle göra så funkade det även i Nestopia. Märkligt nog reagerade min inbyggda reset-krets trots att jag inte tryckte in start+select+A utan bara A+B ett par gånger, den varianten har jag inte märkt i något annat spel, kanske Kreese ställer in eller läser kontrollen på något okonventionellt sätt.
Källkoden då? ;-)
Re: NES programering!
PostPosted:11 Sep 2011, 15:56
by Sol
Från Kreeses första länk:
The NES was released some time before I was born, so I have no idea when (late 70's maybe) (I'm 15).
