• Problem med LCD - dålig bild

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#234686  by top1000

PROBLEM! Har fått tag i ett tyskt NES, som inte riktigt vill funka med min LCD. TVn hittar spelet men färgerna är dova och flimrar. Förmodligen något med videoformatet? Har testat att ändra inställningar i TVn (PAL, SECAM & NTSC), men inget hjälper. Vad kan det vara? Har testat både med antennkabeln och RCA. Samma dåliga färger. Någon som vet? Har hört att man kan skaffa en Scartkabel, men frågan är om det hjälper?
 #234705  by top1000

Har faktiskt inte hunnit testa på någon annan TV. Jag tänkte om någon visste om det var något känt problem att tyska NES inte fungerar med svenska TV-apparater. Eller att det är något med nya LCD-apparater som inte lirar med spelet. Det är ju en mindre djungel det här med videoformat. Ska försöka testa spelet på en tjock-TV och se om det funkar.
 #234709  by Pinge

:good:

Tror inte att tyska NES skiljer sig från Svenska!
 #234721  by Smart Cat

Flyttade tråden till en mer korrekt avdelning.
 #234726  by Smart Cat

Välkommen hit förresten!
Skriv gärna en presentation i den här avdelningen.
 #234763  by Gixen

Om han nu vill skriva en presentation, är det väl bättre att han gör det i den här avdelningen: viewforum.php?f=16
;)
 #234776  by WERY

top1000 wrote:PROBLEM! Har fått tag i ett tyskt NES, som inte riktigt vill funka med min LCD. TVn hittar spelet men färgerna är dova och flimrar. Förmodligen något med videoformatet? Har testat att ändra inställningar i TVn (PAL, SECAM & NTSC), men inget hjälper. Vad kan det vara? Har testat både med antennkabeln och RCA. Samma dåliga färger. Någon som vet? Har hört att man kan skaffa en Scartkabel, men frågan är om det hjälper?
Det är möjligt att du råkat få tag i en skit-tv

Är LCD/Plasma TVn bra så ska den klara NES både som NTSC och PAL. Iaf dom TV-apparaterna som är HD. Vet inte om det är lika bra på en vanlig LCD/Plasma
 #234779  by Chefren

Borde inte vara några problem med RCA. Provat en annan sladd?
 #234784  by FerretX

WERY wrote:
top1000 wrote:PROBLEM! Har fått tag i ett tyskt NES, som inte riktigt vill funka med min LCD. TVn hittar spelet men färgerna är dova och flimrar. Förmodligen något med videoformatet? Har testat att ändra inställningar i TVn (PAL, SECAM & NTSC), men inget hjälper. Vad kan det vara? Har testat både med antennkabeln och RCA. Samma dåliga färger. Någon som vet? Har hört att man kan skaffa en Scartkabel, men frågan är om det hjälper?
Det är möjligt att du råkat få tag i en skit-tv

Är LCD/Plasma TVn bra så ska den klara NES både som NTSC och PAL. Iaf dom TV-apparaterna som är HD. Vet inte om det är lika bra på en vanlig LCD/Plasma

Jag har en sån skit tv... Nes och Snes funkar skit på min Samsung M86 ... bilden hoppar samt att bilden förflyttas en liten bit till höger... den ända gamla konsol som funkar ganska bra är Sega mega drive..
 #234854  by top1000

Såklart är det en Samsung LCD jag har (som har några år på nacken). Men den är HD Ready åtminstone. Är det några andra som upplevt problem med sin LCD-TV? Och vad kan det bero på egentligen?
 #234968  by WERY

Samsung är ett dåligt märke så det förklarar en hel del. Pröva Philips eller Pansonic då dom ska funka mkt bättre

PeT: På vilket sätt hoppar bilden?
 #234997  by Pinge

NES ska spelas på "Tjock"-Tv! :yes:
Vad än Wery säger
 #235017  by FerretX

WERY wrote:Samsung är ett dåligt märke så det förklarar en hel del. Pröva Philips eller Pansonic då dom ska funka mkt bättre

PeT: På vilket sätt hoppar bilden?
Bilden rycker.. skit irriterande... sen spelar de inge roll heller om jag spelar Nes genom Wii heller.

pinge80 wrote:NES ska spelas på "Tjock"-Tv! :yes:
Kan bara hålla med ... men själv har jag inte plats för en tjock tv i min lilla etta..
 #235028  by Noggenfogger

WERY wrote:Samsung är ett dåligt märke så det förklarar en hel del.
Jag har en Samsung LCD och har inga problem med det ni beskriver. Vad är det som generellt är dåligt med Samsung som märke? Att deras LCD inte är optimerad för NES?

Förövrigt håller jag med om att NES ska spelas på tjock-tv, vill ju använda Zappern :)
 #235030  by FerretX

Jag tycker inte Samsung är dålig tv märke ... är mycke nöjd med min förutom att man inte kan lira med gamla konsoler på den.
 #235037  by Pinge

Det handlar om prioriteringar! Jag och frugan bor i en liten etta men har både 40" Lcd och en 28" Tjockis :)
 #235042  by Noggenfogger

Ettor kommer i olika storlekar, min är 22 kvm så jag hade behövt prioritera bort sängen.....riktigt så noga är jag inte med Zappern :D
 #235046  by Pinge

handlar ju inte så mkt om zapperpistolen iofs!
 #235049  by Noggenfogger

Jo för mig, Zappern var ngt av det roligaste jag visste när jag var liten, hade vart kul att iaf kunna använda den ibland.
 #235051  by top1000

Till någon tekniknisse: Jag fattar ändå inte. Vad är det som gör att inte NES funkar med en LCD-TV (Samsung i synnerhet, då)? Det måste ju finnas någon teknisk förklaring! Om man ska köpa en ny TV, vad gör den NES-säker? Borde finnas en märkning "NES Ready". :)
 #235052  by Noggenfogger

Här diskuteras iaf samma problem, har inte läst igenom allt så vet inte om dem kommer fram till ngn lösning:

http://loading.se/forum.php?thread_id=37714&page=1

Edit: Var visst ngn där som fick ordning på det genom att använda en "linjedubblerare", vad det är och vart man får tag på en sån kanske ngn tekniskt kunnig vet?
 #235073  by FerretX

pinge80 wrote:Det handlar om prioriteringar! Jag och frugan bor i en liten etta men har både 40" Lcd och en 28" Tjockis :)
Visst får man prioritera men jag har redan så mycke saker i lägenheten... vill ha kvar allt jag har just nu.. om om ett litet tag så måste jag in med en spjälsäng nånstans också då lilla bebisen kommer..
 #235076  by FerretX

Noggenfogger wrote:Här diskuteras iaf samma problem, har inte läst igenom allt så vet inte om dem kommer fram till ngn lösning:

http://loading.se/forum.php?thread_id=37714&page=1

Edit: Var visst ngn där som fick ordning på det genom att använda en "linjedubblerare", vad det är och vart man får tag på en sån kanske ngn tekniskt kunnig vet?

Jag har en linjedubblerare och de funkar... men jag kan inte ha den ikopplad i tv då väggfästet är så tunt så VGA kontakten inte får plats bakom tv n.. så ska jag ha de i kopplad så måste jag köpa en VGA vinkel adapter för 300 kr ... får se om jag skaffar en sån.. men jag tycker de är så himla dyrt för en liten adapter

Denna har jag :

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=69987
 #235313  by top1000

Tack Noggenfogger! Den tråden tar ju upp problematiken på bästa sätt.
 #235388  by Phredreeke

Tyskland använde samma TV-standard som sverige (PAL-B/G) så tyska NES ska funka utmärkt på svenska tv-apparater.

Att det blir problem med NES på vissa LCD/plasma är för att gamla tv-spel inte följde tv-standarderna till 100%, något som gamla TV-apparater var mer förlåtande över. Till exempel använder färgsignalen på PAL NES samma fas i varje bildruta (när den egentligen ska förskjutas med 45 grader varje bildruta) Skulle gissa att det kan förvirra kamfiltren i LCD/plasma.
 #236476  by GNo1

Det kan ju faktiskt vara fel på Neset... ingen som tänkt på? Behöver ju inte vara Tv:n.

Jag har både Samsung 50" plasma och Samsung 32" LCD och mina nes fungerar kanon iaf.
 #243392  by retro_luv

Har tidigare haft problemet att bilden flimrar och studsat på flera nya tv-apparater.

Kopplade in ett NES till en projektor från Epson för ett tag sen och upptäckte att det problemet
försvann om man ställde in bilden på 'Progressive Video'. Kolla om ni hittar något
liknande i inställningarna under 'Input'.

Instagram #sndb.se