• Tengen

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#323320  by Ufouria

Finns ju massvis av NES spel som inte släpptes i Sverige som verkar skoj! Även en hel del skräp.

Hur många NES/Famicom spel släpptes i USA och Japan?
 #323322  by BelfegorC4

Sanna wrote:Hur många NES/Famicom spel släpptes i USA och Japan?
Här är lite samlad statistik från TUNGs olika delar.

Totalt antal unika spel i databasen: 1616
Antal spel släppta i Sverige: 210
Antal spel släppta i USA: 676
Antal spel släppta i Japan: 1055 (+ 195 till Famicom Disk System)
Antal olicensierade spel: 91
 #323323  by genne

fast siffrorna stämmer inte så bra va? det ska vara en bra bit över 700 i usa om ja inte har fel
 #323325  by Ufouria

Oj, det är så pass många. :o
Tänk vad mycket skoj man nästan har gått miste om.
 #323327  by BelfegorC4

genne wrote:fast siffrorna stämmer inte så bra va? det ska vara en bra bit över 700 i usa om ja inte har fel
Egentligen ska det nog vara 677 om man räknar pac-man spelet två gånger, (olika utgivare eller vad det var)
Samma sak med Rainbow Island i Europa.
 #323355  by genne

BelfegorC4 wrote:
genne wrote:fast siffrorna stämmer inte så bra va? det ska vara en bra bit över 700 i usa om ja inte har fel
Egentligen ska det nog vara 677 om man räknar pac-man spelet två gånger, (olika utgivare eller vad det var)
Samma sak med Rainbow Island i Europa.
NA har dock 768 titlar listade
 #323393  by Ufouria

De svarta Tengen kassetterna, räknas de till de licensierade? Verkar som en del titlar finns både som svarta Tengen och vanliga NES kassetter eller är det olika spel. T ex PacMan.
 #323397  by Ufouria

Okej, tack!
De blå kassetterna (Baby Boomer) etc visste jag men var osäker på Tengen.
 #323406  by Gsmhacker

Nintändo stämde ju tengen och vann i domstol

jag drog fram guntlet och baseball precis står inget på asken spelet eller manual att det är under licens
Last edited by Gsmhacker on 04 Sep 2010, 09:54, edited 1 time in total.
 #323411  by genne

det är mycket riktigt att nintendo stämde tengen men det var för att dom kopierade nintendos lockoutchip genom att lyckas få ut ritningarna från amerikanska patentverket. Varpå dom släppte ett antal spel utan licens då dom ville kringgå nintendos restriktioner på 5 spel per tredjeparts tillverkare och år.

Men det var efter att dom släppt dom 3 spelen så dom är korrekt licensierade av nintendo varav gauntlet är tengens eget, Pac-man och r.b.i baseball släppte dom för namcos räkning.
 #323430  by Gsmhacker

genne wrote:Tengen har släppt Gauntlet, Pac-Man och R.B.I. Baseball under licens
och olic :yes:
 #323444  by Ufouria

Gjorde en tråd om detta för det var för intressant för att försvinna bort i CHATT:en.

(bökigt det är att flytta inlägg när de är på flera olika sidor)

EDIT:
Fungerar inte Tengen's olic spel i ett amerikanskt NES alltså?
 #323461  by genne

Tengen släppte totalt 20 spel som klassas som olicensierade varav gauntlet, R.B.I Baseball och Pac-Man först släpptes som licensierade och således finns i 2 utgåvor.

After Burner
Alien Syndrome
Fantasy Zone
Gauntlet
Indiana Jones and the Temple of Doom
Klax
Ms. Pac-Man
Pac-Man
Pac-Mania
R.B.I. Baseball
R.B.I. Baseball 2
R.B.I. Baseball 3
Road Runner
Rolling Thunder
Shinobi
Skull & Crossbones
Super Sprint
Tetris
Toobin'
Vindicators

Dom hade även 7 spel som var under utveckling men alldrig blev släppta.

Airball
Cyberball
Hard Drivin'
License to Kill
Police Academy the Video Game
Technocop
Xybots
 #323464  by genne

heh ja ändrade från 21 till 20 då jag klantade mig och listade xybots som både släppt och inte ska givetvis vara inte släppt ](*,)
 #323466  by Ufouria

Xybots låter som ett coolt spel.

Fungerar dessa på amerikansk konsol eller måste man ha en moddad?
 #323469  by genne

dom är såvitt jag vet släppta som us ntsc men är inte hundra då jag ingen ntsc konsol har själv än (jaja jag vet samlar på us ntsc och har ingen konsol som kan spela är korkat ](*,)

men det finns säkert någon annan som vet.
 #323471  by Ufouria

Okej, annars märker jag det. Köpte Shinobi som kanske kommer i nästa vecka. Får hoppas att det funkar så att jag slipper modda och förstöra en konsol.
 #324431  by kralleman

genne wrote:Dom hade även 7 spel som var under utveckling men alldrig blev släppta.

Airball
Cyberball
Hard Drivin'
License to Kill
Police Academy the Video Game
Technocop
Xybots
Några Airball-prototyper (i olika utvecklingsstadier) har hittats och åtminstone en rom har dumpats. Reproduktioner finns att köpa på retrousb om någon tycker detta verkar spännande.

Instagram #sndb.se