• Problem med LCD - dålig bild

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#243402  by WERY

Man får helt enkelt utgå från att det är olika bra TV modeller. Dock är Samsung extra kinkiga då dom flesta av deras LCD inte funkar. Många som har samsung har samma problem så det verkar ju som det märket har färre kompatibla modeller.

Själv har jag inte sett en TV som inte fixar bilden bra på retrospel ännu då alla LCD/Plasma med HD funkat prima
 #243407  by bobban

Har en samsung platt tv där jag spelar inp alla mina konsoller på. Nes,snes,64,ps2,ps3 etc.
Allt funkar perfekt, men då jag drar igång mitt Sega MD så blir färgerna jätte "grisiga" och smetiga samt att bilden är lite små flimrig.
Lär säkert vara nå fel på mitt MD dock. :-k
 #243490  by Snutteliten

Leopardkungens: Du har ju en LED tv o int LCD tv ju. :s
 #246420  by s_o_n_y

Äntligen...jag har bankat skiten ur mina tvspel det senaste halvåret för att bilden har dummat sig.

Efter ja läst detta inser ja att det är tvn som ja ska banka skiten ur. Va mycket ångest ja fick.
Stackars Nes.

Men min tv är köpt på Siba men heter Nolabel ?! Antar då att det sitter en Samsung panel i den. Därav problemen med bilden. Då ska ja börja lura om det går att lösa =)
 #246465  by mikoto

Menar du inte Limited Label?

Det var sibas "egna" märke ett tag fast de har gett upp det nu. Limited Label var ett kineiskt företag som nog mestadels sysslade med OEM grejer(likt den mesta elektronik som inte kommer från de "stora" företagen, men även inom där.).

Ska vi vara lite petiga med så kvittar nästan panelen här iaf :-) Det är styrkortet eller chassit(så hette de på CRT tiden iaf, jag har fortfarande inte kommit upp mig riktigt på dagens aparater) som problemet ligger i här. Det är den som tar emot bilden och behandlar den innan den skickar ut en signal till panelen. Panelen gör inget med bilden utan presenterar det den får bara.

Men jo, som nog tråden kommit fram till indirekt så är chassi kortet det första man snålar in på när de försöker dumpa priserna på platta TV aparater. Det är därför man inte ska köpa en full-hd aparat för under 10K :-) För då har skärmen en asfin(eller iaf hyffsad) panel med hög upplösning, och så länge man kör in en högupplöst signal till skärmen så behöver inte bildprocessorn arbeta något. Men skickar man en NES tex som är bland det hårdaste den kan arbeta med så märker man varför aparaten inte kosta så mycket :-)

Lösningen är att spendera pengarna man spara in på en extern bilduppskalare istället. Har man en inspelningsbar DVD tex som man kan köra aparater igenom så kan de ge ett ganska hyffsat resultat iaf. Päronen har en Sony som klarar det och den gör ett mycket roligare jobb om man kör tex NES -> DVD inspelaren -> TVn än NES -> TVn direkt. Har ni en tre lök över så kan ni importera tex en XRGB3 från japan. Det är en bilduppskalningsaparat med nästan otäckt bra bildkvalitet som är optimerad för just spel.

Här är ett foto av den när den kör i sitt skarpa läge. Såhär bra uppskalning ger få TV aparater, ännu mindre som även ser så här skarpt ut i rörelse :-)

Image
 #246475  by mikoto

Nej, det är sant.

Men personligen föredrar jag en bild som är bra ända "inpå sömmarna". Inte för att man sitter så nära. Men för att om det är bra från början ser det bra ut på håll med. Men det kanske bara är jag som är så kräsen? :-)
 #246878  by WERY

Kräsen o kräsen, det är väl en vanefråga att man inte sitter för långt bort från TVn om man växt upp med CRT.

Själv kommer jag nog aldrig skaffa en sån där omskalare utan köpa en TV som man kan koppla in NESet direkt i, som den jag spelade på under senaste Mullsjö träffen. Den var ju superb i sin bildkvalite, kanske den snyggaste bild jag sett om man bortser från Faxanadu-Hjältens plasma som man spelade lite snes på för ett tag sen

Sen har jag spelat på morsan iVision men den ger dock "sågtandseffekten" på NTSC spel men inget allvarligt.
 #246925  by s_o_n_y

mikoto wrote:Menar du inte Limited Label?

Det var sibas "egna" märke ett tag fast de har gett upp det nu. Limited Label var ett kineiskt företag som nog mestadels sysslade med OEM grejer(likt den mesta elektronik som inte kommer från de "stora" företagen, men även inom där.).

Ja jo ja vet att det har en LL. Dock denna var en tillfällig som inte hette något alls utan Nolabel 3210HD =) Jag köpte den som en billig sovrumstv men den har övergått till tvspelstv.

Men den håller på att dumma sig nu =(
 #324069  by Hullofella

Jag skaffade en plasma-tv för ett tag sedan och har experimenterat lite med mitt NES till den.
I nuläget har jag inte plats för min tjock-tv också, men har sparat den på vinden. Kompositsignalen från kabeln (som jag använde till tjock-tvn med gott resultat) ser verkligen illa ut på den nya tvn, så jag bytte ner mig till den gamla antennsladden, och bilden blev otroligt mycket bättre (mer äkta). Nästan lika bra som tjock-tvn.
 #324116  by smid

Jag kör med antenn till min LCD, blir jättefint :)
 #324258  by Hullofella

Testade köra lite Batman i går kväll, och det såg otroligt bra ut. Ska försöka ta lite bilder.

Instagram #sndb.se