• Snabb fråga angående AC->DC 9V

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#329985  by 0LD5K00L

Ja som titeln lyder undrar jag en sak om en AC till 9volt DC adapter. Eftersom att Twin Famicom använder sig av DC istället för NES:ets AC , skulle det fungera att använda en sådan adapter. :koopa:

Tack i förhand.
 #330153  by MrDomarn

Hur vill du göra? Använda en AC-adapter till Famicom eller en DC-adapter till NES?

Utan att veta vad konsolen gör med matarspänningen går det inte ge ett fullständigt svar.
I vilket fall som helst skulle jag avråda å det grövsta till att prova detta. I bästa fall så fungerar det helt enkelt inte, och i sämsta fall förstör du konsolen.

Saknar du adapter så finns det ersättare att köpa på ClasO / Kjell / Elfa.
 #330184  by 0LD5K00L

Nja, det jag undrade var om att koppla in en DC-adapter till Twin famicom:
Image
Ja, denna alltså

Men den AC->DC(input AC & output DC)-adapter som medföljer kräver ju ett annat eluttag(och annan volt-styrka).

Men då märkte jag att jag hade en svensk(eller ja, passar till ett svenskt uttag) adapter vars output är DC 9v.
Tror ni den skulle fungera var min fråga.
 #330190  by MrDomarn

Jag googlade mig fram till att Twin Famicom har denna spec på sin adapter:
AC
AC100V
50/60Hz 21VA
DC7.6V 1.25A
- —— C——- +

Det betyder att den då tar in 100V AC och skickar ut 7.6V DC med max 1.25A.

Förutsatt att polariteten på din adapter är rätt (dvs att plus-polen är i mitten ) så borde din 9VDC adapter kunna fungera trots att den levererar 1.4V för hög spänning. Förutsatt att din 9VDC adapter kan leverera 1.25A.

Vore jag du skulle jag ändå ta Famicom-adapter och gå till en välsorterad elektronikbutik och fråga om en ersättare.

ClasO har iofs en som nog skulle kunna fungera http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152279296.
 #330193  by MrDomarn

Teoretiskt sätt, visst.

Då har du ju två val, antigen transformerar du 230VAC till 100VAC och använder original adaptern sedan. Det största problemet med detta blir nog att hitta någonstans att köpa en sådan konverterare i Sverige, men det finns nog.

Det andra alternativet är ju att konvertera 9VDC till 7,6VDC, men jag tvivlar på att det blir enklare eller billigare än att helt enkelt köpa en ny adapter. Jag gissar att du får slanta upp typ 150kr för en 230VAC till 7.5VDC adapter.

Har du en mulitmeter/voltmeter hemma kan du ju testa om polariteten på din 9volts-adapter är rätt. Är den det så är det nog bara att köra. Passar kontakten förresten?

Lycka till!
 #330194  by Trooper

Att hitta en trafo för 220-100V är inte särskilt avancerat, kolla på Kjell och Co. Jag köpte min 300W där för ett par år sedan, de har också mindre grejer om man nu inte vill kunna driva mer än 1-2 prylar åt gången med den.
 #330196  by 0LD5K00L

clas ohlson hade en 230VAC till 100VAC, jag updaterade mitt tidigare inlägg. Tack för hjälpen! :)
det känns alltid säkrast att använda orginalkabeln.
EDIT:
MrDomarn wrote:Passar kontakten förresten?
Den passar. :yes:

Instagram #sndb.se