• Nin OS

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#354659  by Sphinx

Ser fake ut. Det där är knappast riktiga screenshots, loggan och kontrollen är alldeles för högupplösta.

Edit: Och för den delen, varför skulle man behöva en pauseknapp i ett OS, eller ett password/continue?
 #354744  by Skogur

Det vore dock roligt om det fanns ett operativsystem till NES :D
 #354749  by Mango

Det finns det ju! PowerPak! :-w
 #354759  by Sphinx

Fast vad skulle man göra med ett sådant operativsystem?
 #354774  by smid

Bra fråga, det går ju inte att skriva till kassetterna väl inne i konsolen... Kolla runt? :(
 #354775  by Mango

Det enda jag kan tänka mig vore om man skulle vidareutveckla PowerPak och bygga in WiFi. Då skulle man kunna ha en textbaserad webbläsare, forum och kanske multiplayerfunktion online? Men näe, ser inte heller någon direkt mening med ett OS till Nintendo.
 #354777  by smid

ska du skriva med styrkorset som i passwordfunktionerna då eller? Fem minuter per mening :lol:
 #354779  by Mango

Man kan ju använda sig av en funktion som liknar den i PS3:an, med ordkomplettering :) Men det kanske blir lite väl mycket att hantera för den lilla processorn. ^^
 #354780  by 0LD5K00L

Fast en online funktion i NES vore ju guld :)
 #354799  by s_o_n_y

Sphinx wrote:Ser fake ut. Det där är knappast riktiga screenshots, loggan och kontrollen är alldeles för högupplösta.

Edit: Och för den delen, varför skulle man behöva en pauseknapp i ett OS, eller ett password/continue?

Joo..iofs det ser så ut.. hade varit roligt med lite rita och knappa runt.. som windows 3.0 =D men det finns ju ingen anledning..
 #354936  by Sphinx

Kanske något simpelt rit, kalkyl och ordbehandligsprogram. Textbaserad webläsare låter lite kul. Men även om man skulle operera in wifi, tror ni NES magra lilla processor skulle klara av det? Även med de senare generationen MMC5 kassetter? Sen är det ju ett stort problem att man inte kan spara saker. Eller för all del. Zelda klarar ju av det. ;)

Ett annat problem med spelande över nätverk är ju att det onekligen blir svårt att spela något spel när OSet tar upp den platsen. Men kanske man kan köra Little Red Hood / Game Genie stuck på OS kassetten? ;)

Vid närmare eftertanke så skulle detta faktiskt kunna vara rätt kul. :D Men som sagt, jag undrar om NES med sina 1½MHz har kraften att klara av det.
 #354937  by rogerxy

Finns ju OS till t.ex. C64 där man kan surfa så varför inte till NES? Kan dock krävas, som i C64:as fall, att man skapar en extra hårdvarubit
 #354952  by Mango

Sphinx wrote:Kanske något simpelt rit, kalkyl och ordbehandligsprogram. Textbaserad webläsare låter lite kul. Men även om man skulle operera in wifi, tror ni NES magra lilla processor skulle klara av det? Även med de senare generationen MMC5 kassetter? Sen är det ju ett stort problem att man inte kan spara saker. Eller för all del. Zelda klarar ju av det. ;)

Ett annat problem med spelande över nätverk är ju att det onekligen blir svårt att spela något spel när OSet tar upp den platsen. Men kanske man kan köra Little Red Hood / Game Genie stuck på OS kassetten? ;)

Vid närmare eftertanke så skulle detta faktiskt kunna vara rätt kul. :D Men som sagt, jag undrar om NES med sina 1½MHz har kraften att klara av det.
Lagring är ju inget problem, bara att köra ett minneskort a la PowerPak och låta den ladda in data vid behov :)

Edit: Sen kanske man kan bygga nån liten hårdvarudel man kopplar in i expansionsporten?
 #355098  by s_o_n_y

Där har vi det ! Nu är det bara skrida till verket =D
 #355114  by Skogur

Då kan man ju ha ''InterNES'' på den som jag har för mig diskuterades i nån annan tråd för ett tag sen :)
 #355122  by 0LD5K00L

Kanske en nygjord add-on som utnyttjar NESets oanvända expansionsport. :)
 #355266  by s_o_n_y

Vilka ideer ! Ni som kan..lös uppgiften =D vilken grej !
 #355396  by Skogur

Grävde precis upp tråden med en liknande diskussion :)
viewtopic.php?f=10&t=2252&p=41559&hilit=internes#p41559
 #355838  by Sol

Jag och en polare som kom på denna idén efter några öl. Sen gjorde jag några screenshots runt 2002. Kul att någon slutligen hittade dem. :D
 #355903  by Kreese

Hahahaha, kul det var på tiden att någon hittade det Sol! :)

NES-programmering är verkligen på frammarsch, många spännande projekt som är på gång just nu, men jag kanske skulle berätta mer om det i någon annan tråd istället. :)
 #356014  by s_o_n_y

Har nu lyssnat på 35 avsnitt av Syntax Error. Jag hade glömt hur jäkla bra det var =D

Instagram #sndb.se