• Livslängd på batteriet i bl a Zelda

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #42150  by Ufouria
 
Undrar om någon varit med om att batteriet tagit slut i ett spel med sparfunktion, t ex Zelda?

Om batteriet tar slut, är det lätt att byta eller är batteriet fastsvettsat i kredskortet? Batteriet verkar sitta rätt hårt fast men det kanske går att få bort om man lyfter upp spärren något med t ex en pincett. Batteriet i Zelda var model CR2032 (bäst före datum 92-07 :P) vilket borde gå att köpa även idag.

 #42151  by Bonomaul
 
Är inte så svårt att byta om man har tillgång till lödkolv.
Batterier finns att köpa lite varstans, bla på mina Traderaauktioner. :)

 #42155  by Gsmhacker
 
dom skrev nångång i nintendomagasinet att batteriet till zelda 1 håller ca 5år

jag har varit med om att batteriet är helt slut , när jag va liten och lånade av en polare spelade flera timmar , sparade givetvis sen när jag skulle spela igen va alllt borta :(

 #42162  by rocc
 
Jag tror fullt och fast pa att Zeldabatterierna
ar fortrollade och aldrig komma ta slut.. Atminstone
ej under var livstid.

 #42165  by Filurkatten
 
Jag har haft batteri som inte fungerat längre i Zelda.

Och när jag bytt så har jag tagit ut det gammla genom att ta en kniv och försiktigt få bort löd punkterna, sedan satt in ett nytt batteri och tejpat fast.

 #42166  by BelfegorC4
 
Båda mina Zelda spel lever och håller sparningarna vid liv.
Men min version av Pirates! dog efter ett år. Varför? Tryckte aldrig in reset knappen och sen stängde av nintendot :roll:
Men det går att varva utan att spara spelet.

 #42172  by Ufouria
 
Dumt att de lödade fast batteriet. :( De ville väl förstås att man skulle köpa ett nytt spel när batteriet tog slut.

 #42244  by Azox
 
Alldrig haft problem med batteriet även fast man har lödkunskap, hade varit skoj å löda annars :P

 #43099  by J. Lilja
 
Mitt Zelda som jag haft sen jag var typ sju år funkar fotfarande, helt fantastiskt! :D

Instagram #sndb.se