• Nintendo NES är slut för alltid

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #42348  by BarbieOnWeed
 
Ja, där ser man. hehe

 #42355  by Kreese
 
http://www.idg.se/2.1085/1.129025

:?

"Konsolen heter Famicon"

Ja ungefär lika mycket som att företaget heter Nitendo... :lol:

 #42360  by BarbieOnWeed
 
– Vissa säger att det är tråkigt att NES lämnar oss och spelare är nostalgiska, men Nintendos saga är inte slut. Vi vill att folk ska njuta av Wii nu, säger en talesman för Nintendo.
Idioter :evil: Spelar fan så mycket hellre
NES än Wii.

 #42364  by WERY
 
Men om det stämmer att dom komponenterna slutar finnas så kan man inte laga själv :(

Det är möjligt att jag kommer kunna fylla i det tomrummet i framtiden när jag är i spelbranshen

 #42365  by nes_nerd_no_1
 
Det är bra WERY!
Alla våra konsollers framtid hänger på dig! ;)

 #42367  by WERY
 
Kom förbi min framtida retrobutik så får vi se om jag kan laga enheterna

 #42369  by Tawny
 
WERY wrote:Kom förbi min framtida retrobutik så får vi se om jag kan laga enheterna
eller min :twisted:

 #42371  by WERY
 
Min kommer att att vara i sydvästra sverige så din får vara i norrland så är det rättvist uppdelat. :D

 #42376  by Gsmhacker
 
"Super Mario Brothers"


va hände med bros ?

 #42479  by Nagai
 
Det är inte omöjligt att reparera ett trasigt nes om man har reserv delar..
Mitt nes har blivit kastad i väggen och fungerar hur perfekt som helst :D

Tycker inte om Nintendo Wii.. varför lägga ut lite pengar på ett spel man redan har??
Jag menar hur kul är det inte att ha spelet komplett i hyllan.. då man kan plocka fram kartongen och läsa manualen och sedan spela igenom spelet..
Det är ju inte precis kul att ha en ROM-version av spelet på Nintendo Wii :x

(ifall ni undrar hur mitt nes BLEV KASTAD!!? så var det min brorsa för nåt år sedan.. :shock: )

 #42535  by jalla
 
Gsmhacker wrote:"Super Mario Brothers"


va hände med bros ?
Bros och brothers är det samma. Bro är en förkortning "brother" och bros är flertal.

 #42545  by nes_nerd_no_1
 
Off course...

Men spelet/spelen har ju alltid hetat "Super Mario Bros" och inte
"Super Mario Brothers".
Det känns som att reportern bara försöker leka duktig för att han/hon har luskat ut vad bros egentligen är en förkortning av :roll:

 #42547  by BelfegorC4
 
Ska vi bjuda in reporten till NESdb nästa gång han skriver tokigt igen? :P

 #42549  by nes_nerd_no_1
 
Hahaha! han kommer ju att bli äckligt ägd ;)

 #42554  by WERY
 
Håller nu på att lösa det här problemet. Har mailat nintendo o frågat om jag kan få ritningar o service instruktioner på snes o nes. Nu är det bara o vänta på svar. Dom har skrivit att pga av Wiins popularitet kan det dröja innan dom svarar. Får hoppas att det hela går vägen nu innana dom kastar sina ritningar

 #42570  by nes_nerd_no_1
 
Du är ju så jävla grym WERY! :D

 #42574  by BarbieOnWeed
 
WERY wrote:Håller nu på att lösa det här problemet. Har mailat nintendo o frågat om jag kan få ritningar o service instruktioner på snes o nes. Nu är det bara o vänta på svar. Dom har skrivit att pga av Wiins popularitet kan det dröja innan dom svarar. Får hoppas att det hela går vägen nu innana dom kastar sina ritningar
hahaha

 #42618  by WERY
 
Men så jävla frustrerande att dom inte vill lämna ut sina ritningar o servicemanualer:

Hello

We dont provide service manuals for anyone, past or present...


Hur fan ska man kunna laga skiten då?! Dom räknar väl med att folk kommer o kasta sina retroprylar. Att jag vet hur man byter region på kassetter räcker inte som kunskap for att klara o laga enheter

:( :x :evil: :cry:

 #42626  by BelfegorC4
 
men snälla Wery :P
Vad kan gå sönder?
Powerknappen, resetknappen dom är lätta att fixa.
Connectorn kan sabba men det finns 62 miljoner exemplar i Europa eller vad stog det i artikeln. Så reservdelar finns :)

 #42631  by WERY
 
Ja men man behöver ett schema över konsollens uppbyggnad om man ska lag nåt mer avancerat som tex att byta nåt chip på moderkortet o då måste man se hur det är uppbyggt vilket man inte kan utan ritningar. Jag går ju elektronik o har lärt mig det obligatoriska användadet av ritningar för att kunna laga nåt. Regionschip i kassetter, connector, det kan jag men det är dessvärre inte allt. vill kunna mer

 #42634  by BelfegorC4
 
Finns ett roligt ord som är: Reverse Engineering.
Menas att du börjar i den andra änden, med en färdigkonsol eller njukvara och plockar ner den, studerar, testar tills du kan ändra det du vill.
Det kommer såklart förbrukas några konsoler medans du testar dig fram, men kan alla piratklon företag så kan du!
:) Lycka till

 #42640  by Nystroem
 
VÄRLDENS UNDERGÅNG ÄR NÄRA!!!! :(

..Så kunde man sagt om man är så äckligt insnöad på NES att man inte tänker till innan. Fan varför blir folk oroliga bara för att Nintendo inte kommer reparera några NES?!?!?!? Precis som att någon EGENTLIGEN behövt deras hjälp förut då? Oh noes.... Nintendo slutar reparera nu, det var ju något som jag gjorde en gång i månaden när de gjorde sånt.

Fan chilla, våra kära konsoler kommer leva längre än oss.

Enda gången man ska behöva reparera en NES är om man tappar den från balkongen och den går i 2 miljoner bitar. Men det går ju köpa en ny NES också, för det kommer alltid finnas konsoler som fungerar.

 #42646  by jalla
 
Service manuals från Nintendo repair centers har blivit såld på Ebay så det är inga problem att få tag på dom. Tror någon över på Nintendoage.com har en del. Du får fråga efter kopia :)

 #42801  by Gooden
 
Jag har aldrig behövt laga nåt nes jag har haft...o jag kan säga att det har gått hårt åt det jag hade när jag var liten....Slagit på det, kastat grejer på det, tappat det, till och med kastat det efter brorsan. har alltid funkat och funkar felfritt fortfarande...det enda jag bytt är connectorn annars har det alltid funkat perfekt...kvalitet! Skulle nåt på kretskortet går sönder är det ju bara att köpa ett nytt, finns ju många på tradera och det går ju får tag på ett för några hundra bara....

 #43104  by J. Lilja
 
Men vad har Nintendo egentligen tillhandahållit för reservdelar? Jag har ju bara antagit att de connectors man kan köpa är tredje part? Samma gäller väl gummisatserna till handkontroller med mera, eller? :?:

Moderkorten behöver ju aldrig repareras, de kan man ju köra över med bilen och det enda som händer är att de funkar lite bättre.

 #43109  by WERY
 
Det kan vara lönsamt o byta vissa enkla kretsar som går att hitta

 #43126  by J. Lilja
 
Har svårt att tro att det skulle vara någon speciellt lukrativ bransch om jag får säga det själv. Men tanken är god. :)

Instagram #sndb.se