• Din upplevelse av slutet på NES-eran

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#437754  by rogerxy

En fråga riktad till er som var med & spelade NES "back in the days". Hur kände ni när NES-eran "tog slut" & fortsatte ni spela efteråt på något annat format?

När SNES mer & mer kom & man märkte att färre & färre nya spel släpptes till NES så hade jag blandade känslor. Samtidigt som jag tyckte att SNES var en cool konsol som verkade ha häftiga spel så var det tråkigt att man visste att det snart inte skulle göras några nya spel till NES:en.

Jag ägde dock aldrig någon SNES utan när NES:et hade lagts på hyllan så spelade jag mest på kompisars Amigor för att sedan köpa mej en PC (486:a) som jag ägnade mycket spel-tid framför, främst i form av Äventyrsspel men emulerade även en del gamla konsol-spel. Nästa konsol jag skulle komma att köpa blev en Gamecube, en GBA SP & ett PS2.
 #437757  by Gooner

Jag började väl så smått spela NES runt 92/93 skulle jag tro då jag är född 86. Jag hade en kompis som var riktigt bortskämd och han satt ju på SNES och alla de senaste konsolerna så det blev aldrig att jag skaffade något SNES själv. Mitt senaste spel jag köpte till NES var Ufouria som morsan köpte till mig från älvleken i Älvängen för 99:- men det sa jag åt morsan något år senare att slänga tillsmammans med lite andra spel.. vilket jag givetvis ångrar idag...
 #437765  by Ufouria

Tror jag "slutade" med NES runt 1992 då Bart vs spacemutants är det nyaste spelet jag spelade som barn (släpptes december 1991). Inget av spelen som kom 1992 och framåt spelade jag. Slutade innan SNES kom på tal, iaf så har jag inget barndomsminne av SNES från Nintendomagasinet eller liknade.
 #437770  by Lakanman

Jag måste sålt mitt NES 91/92. Super Mario Bros 3 är nog sista jag köpte nytt. Jag gick över till C64 där och ganska snabbt vidare till Sega Megadrive och sedan Amiga 500.
 #437774  by boone

Minns inte heller när jag blev av med mitt NES, men det var någonstans precis före N64 kom då jag strax efter köpte ett sådant. Sen blev det Amiga 500 några år före en Amiga 1200 prydde mitt skrivbord <3
Nästan lite sorgligt att jag inte ens minns vilka spel jag hade, eller vad jag gjorde med konsollen. Troligtvis sålde jag den billigt till en kompis :-k
 #437776  by Lakanman

Jag sålde mitt NES till morsans kompis barn. När jag samlade på NES så var jag på dom om det men dom hade sålt det i lokaltidningen :(
 #437792  by osiris

köpte nog mitt sista spel runt 92/93, spelade på neset ända tills 96/97 nångång då ja köpte mig ett Playstation! lirade dom gamla spelen ja hadde utan att köpa nya fanns inte så extremt mycke spel att välja på dom sista åren(innan jag köpte playstation) där ja bodde, så därför köpte ja aldrig på mig flera spel till mitt kära gamla NES!
 #437795  by andersb80

När SNES kom så bytte jag in alla mina NES spel och spelade inte mer på NES. Inte så konstigt egentligen att det nya lockade mer. Men tråkigt idag att jag bytte in alla NES spel förstås.
 #437804  by Ufouria

När mitt NES var sålt spelade jag mest PC spel. Det var anledningen till att jag sålde mina NES grejer. Spelade knappt något NES sista året jag hade det, utan det blev mest PC spel (Dune, Simon the Sorcerer är de jag minns bäst). Det var på den tiden då det såg ut så här när man startade upp datorn. :good:
DOS.gif
DOS.gif (17.73 KiB) Viewed 5596 times
 #437825  by Lakanman

EMS oxh XMS minne var alltid ett helvete. Satt och filade på disketter som man bootade med för att få mer av olika minnen. En del spel ville ha EMS och andra XMS och så skulle man ladda in ljudkort, mouse.com etc
 #437834  by smid

Jag tror att det sista spelet jag köpte va SMB3. Det och min 386a spelade jag på tills N64 kom. Vad gäller minskande antal spel som släpptes hade jag ingen som helst koll på då jag va 5-8 år gammal. NES va betydligt mycket lättare att spela på än datorn där diverse kommandon va tvugna att matas i på skärmen som såg ut som på Sannas bild :)
 #437839  by poppe

Mitt sista spel till nes var smb3. Jag minns att jag testade snes under nintendo sm (om jag inte minns helt fel). Efter nes skaffade jag en Amiga 500 och senare en Amiga 1200 (jag har båda kvar).
Sen blev det Ps1 och alla andra konsoler fram till idag utom Microsofts.
 #437851  by Martin

Har liknande resa. Fick Mega i julklapp, 91 tror jag.

NES->SMD->SNES->PC

Hade en gammal 386:a med EGA-kort parallellt med SMD och SNES. Stort när jag fick Adlib-kort! Sålde sedan allt och köpte en 486 Ambra.
Köpte tillbaka NES för 695 kr på Domus 1996. Deras sista som de sålde.

När jag gått över till 16-bitars var väl i den åldern att man tyckte NES var föråldrat så brydde mig inte annat än att jag följde vilka spel som släpptes i klubbtidningen.
 #437852  by Jedvard

ägde aldrig ett NES :$ utan hyrde eller spelade hos kompisar....själv hade jag ett sega master system och senare en Amiga 500 vilken jag levde framför.....detta är anledningen till att jag fortfarande har massor av klassiska NESspel att testa och klara av....vilket är helt toppen :good: (enda jag klarade på 80-talet tillsammans med min kusin var Kid Icarus \:D/ )
 #437872  by Mippy

Tror Super Mario Bros 3 var det sista spelet vi köpte också; antingen det eller Piff och Puff. Har funderat lite på det ibland vad som hade hänt om SNES:et aldrig hade släppts, eller i alla fall släppts några år senare. Hade NES:et sålt bättre (fortsatt sälja bra) utan det eller hade det börjat dala på samma sätt ändå? Finns ju många bra NES-spel som släpptes sent också.

Glömmer aldrig när jag fick ett SNES av farmor 94 tror jag att det var och var ju såklart helt lyrisk efteråt - en helt ny värld hade öppnats upp. :) Man hade ju hört så mycket om hur bra och roliga spelen skulle vara men problemet var ju att de var så dyra i början så man (eller jag i alla fall) fick vara glad om man fick mer än två spel om året. Satt bara med Super Mario World och något enstaka spel till så blev att det spelades mest NES ändå när man hade tröttnat på dem. Bästa kompisen däremot hade mängder av SNES-spel så blev att man spenderade mycket tid hos honom. Blev bara multiplayerspelande i princip då vi båda tyckte det var så tråkigt att titta på medans den andra spelade. 10-timmars NHL eller Super Probotector/Smash TV-sessioner uppskattades inte fullt ut av föräldrarna. :lol: Hade man tur fick man ibland låna något roligt SNES-spel som han redan hade varvat i utbyte mot att han fick låna vilket NES-spel han ville.

Kände andra som bara hade Mega Drive och blev mycket spelande på det också men hade aldrig ett själv. Kommer ihåg att jag tyckte spelen var roliga men att kontrollen kändes väldigt "ovan" och inte lika lätt att styra med som NES- och SNES:ens.

22 maj 1998 blev det ett PS1 (har kvar kvittot/garantibeviset från Stor & Liten, RIP (inte plomberingarna dock ;)) ) (http://i183.photobucket.com/albums/x116 ... nesset.jpg :birdo:) och fortsatte sedan med Nintendo 64 och Xbox 1.

Spelade på NES:et till och från under hela den perioden. Packades upp ibland för att sedan packas ner igen men suget kom alltid tillbaka efter ett tag. Spelkänslan och musiken i spelen var helt enkelt för bra för att man skulle kunna glömma bort dem helt. Tack för det. :)
 #437900  by WERY

Den var kanske något vemodig. Folk pratade om hur det började bli opopulärt med NES och då fanns ju en del andra konsoler. Jag upplevde situationen som trist då så gott som alla höll på med NES och sedan avtog det mer eller mindre på en gång. Givetvis behöll jag konsolen efter att det försvunnit från butikshyllorna och de sista spelen i release-ordning som spelades var ju Tiny Toons 2, Duck Tales 2 och Chip n Dale 2 bland annat.

Några år efter eran lånade jag hem Lion King. Tyckte det var ganska lamt då jag spelat det till nyare format. Under tiden som var efter eran åkte enheten fram och tillbaka ur sitt gömsle. Jag var fäst vid den men tröttnade på den också ibland
 #437972  by Nils

Var faktiskt exakt så här med mig med fast med Gamecube istället. Kommer ihåg när det slutade släppas spel till Gamecube. Tror jag köpte ett eller två GBA emellan spel innan jag skaffade ett Wii. Sista spelet jag köpte var nog Twilight Princess. Sen så blev det Wii sports (suck).
När jag var liten så spelade jag mycket Paper Mario med min kompis Isak och massor av Smash Bros med min kompis Niklas. Numer spelar Isak mest COD dock och jag träffar inte Niklas så ofta :( Aja. Det var najs iaf!
 #438000  by pyton

Mitt sista spel måste varit Zelda 2 ESP, jag köpte de i den lokala bokhandeln runt 93-94 kanske? 700 gav ja för de då, dyrt som aset. Har kvar de i fint skick och med alla manualer. Efter det sommarjobbade jag och köpte ett SNES med Flintstones till som jag bytte bort senare mot en Cross. Fick sedan köpa mej ett bättre begagnat SNES med ett tjugotal spel till av en kompis efter ett tag, som jag har kvar än idag. Det måste varit 95. Sen blev de N64, och ps1 efter många månaders grubblande, jag tyckte fortfarande kassettter var bättre :D. Fick ett NES av en arbetskompis 01 igen, glömde ju nämna att mitt NES jag hade som barn gick sönder, och kastat sedan länge.Spelen jag hade lånade jag ut och försvann. Jag har Gradius och Days of Thunder, Ski or Die kvar som jag hade som barn. Resterande spel jag minns jag hade var, Blue Shadow, Batman, Golf, Rush n Attack ,Super Mario, Kung Fu, Gremlins 2 ,Blades of Steel.

Detta kanske inte var svaret på trådfrågan, men jag glömde nog av NES ganska fort när SNES kom och hade inga NES spel i köp tankar heller då det var sönder så de får bli mitt svar. :D
 #438045  by Mango

Tyckte helt enkelt SNES var så jäkla häftig att jag inte brydde mig så mycket :) Fick en egen konsol i födelsedagspresent. (Den allra första konsolen som bara var MIN :yes:).

NES fortsatte man ju lira ute i sommarstugan osv. ändå, men kände nog ingen större sorg över dess öde ^^.

Den lever ju än, inte sant? ;)
 #438076  by Sol

Fick mitt ganska sent, 1990 tror jag. Hade Mega Man 2, Battletoads, Blades of Steel, SMB, SMB3, Excite Bike, Paperboy (skitspel!), Track & Field II, Nintendo World Cup & Four Players' Tennis. 1993 kom de sista "riktiga" spelet av mina så jag var mest aktiv 1990-1993.

Spelade sen mest Amiga och Mega Drive hos kompisar.

På gymnasiet (95-98) köpte jag upp några grannungars och klasskompisars NES billigt. Jag minns även att jag köpte Four Players' Tennis när de sålde ut det svinbilligt med four score.

97 köpte vi N64:a nästan på release-dagen. Vet inte om jag köpte NES-spelen på gymnasiet före eller efter den. Men jag höll ut med NES genom hela 16-bits-generationen. ;) Dock utan några färska spel, såg dem i tidningarna men la nog mina pengar på METW istället.
 #438121  by aerobert

Fick mitt NES 89 eller 90 och hade inte många spel. Smb/duck hunt, nintendo world cup, turtles 2, track & field 1 och 2 och några mer. Spelade mest Amiga 500 hos min kusin som är sex år äldre. Den var överlägsen NES på alla punkter utom kanske kontrollerna.

Sen kom ju 16-bitseran och jag skaffade Megadrive av nån anledning. Tror jag blev väldigt imponerad av Sonic. Det var ju dock SNES som var den bättre maskinen visade det sig. De flesta kompisarna hade den så jag kunde ju aldrig låna spel av folk. :)

Sen bidde det PS1 några veckor efter release som julklapp och den hade jag länge.

PC 1997 eller 98, Xbox typ 2004 och sedan PS3. Hade en röd gameboy inklämd nånstans också.
 #438141  by Gixen

Det sista spelet som jag minns att jag spelade till NES var Street Gangs. Det kom ut i maj -92, och SNES släpptes April -92 så det kan nog stämma. Gick direkt över till SNES när det släpptes och mer eller mindre pensionerade NES:et. Behöll det dock.
Någonstans i slutet av SNES-eran fick jag av okänd anledning för mig att köpa NES-spel igen. Köpte på mig ca 40 spel, alla kompletta i fint skick för 50:- /st. Köpte även Kid Icarus, Metroid, Castlevania III nya vid nån utförsäljning.

Hade ingen som helst "ångest" när NES-eran dog. Blev bara glad att det äntligen kom en konsol motsvarande MD:en, så alla SEGA-nördar blev tystade.
 #438212  by osiris

gjorde en hyfsad affär kan man säga när du köpte på dig 40 st nya nes spel för femtilappen styck, har du kvar dessa i lika bra skick ännu?
 #438256  by Sonefors

Det sista spelet som vi köpte till vårt NES var Little Samson. Tror det var rea på spelet eftersom jag minns att det satt en orange prislapp på kartongen. Spelet släpptes i mars 1993 så det borde ha varit typ året efter kanske? Fick ett SNES med Super Mario Allstars julen 1994. Eller var det 1993? :-k
Hur som helst så var glädjen enorm när SNES:et kom, spelade på det i väldigt många år. Fick dock ett sug efter NES flera gånger under tonåren (och även senare) och spelade hos kompisar som drog fram spelet samtidigt som vi delade på några 6-pack folköl. Efter många års köp-och-sälj av diverse andra prylar på Tradera fastnade jag återigen för 8-bitars. Detta var vintern 2009. Nu hoppar jag fram och tillbaka mellan NES, SNES, GC och N64. Lite av allt är bäst :yes:
 #438489  by Gixen

osiris wrote:gjorde en hyfsad affär kan man säga när du köpte på dig 40 st nya nes spel för femtilappen styck, har du kvar dessa i lika bra skick ännu?
Yes :yes:
Men de var inte nya, dock i riktigt bra skick.
 #438804  by nes_nerd_no_1

Jag släppte mitt NES-intresse (korkade unge) samma dag som SNES lanserades i Sverige. Tror att det var 1:a juni 1992, om jag inte minns helt fel... Fick maskinen samma dag som den kom ut i affären (födelsedagspresent, iom att jag hade fyllt år två dagar innan).
Sen den dagen var det BARA Snes som gällde... Rörde knappt mitt NES efter det, och till slut sålde jag spelen & köpte SNES-spel för pengarna, & bytte bort maskinen mot en kolsyrepistol som jag sköt kråkor med (sant!)... :roll:

Instagram #sndb.se