• Vi spelar Nes tillsammans | 004 Mr. Gimmick

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Fjärde omgångens spel

Donkey Kong Jr.
8
35%
Slalom
1
4%
Mr. Gimmick
14
61%
 #531817  by Ciconia
 
Gaaaaahhhhh!!!!!!!! :arg: Så s¤%&ns svårt det är att spela på touch-telefon då! ](*,) ingen som vill donera ett powerpak :-w :koopa:
 #531830  by Ciconia
 
Jag har bara jobbets dator att tillgå för tillfället och den har ett kassatangentbord så den klarar bara ett knapptryck i taget :nogood:
 #531846  by poppe
 
Här är min text. Nytt spel om en vecka.

-----

Mr. Gimmick
Mr. Gimmick är ett av de mer eftertraktade Nes-spelen, dels för att spelet släpptes relativt sent, vilket gjorde att det såldes i få exemplar, och dels för att spelet förutom i hemlandet Japan endast såldes i Skandinavien. Något som gör spelet extremt eftertraktat, även av internationella samlare.
Tanken var dock att spelet skulle släppas över hela världen, men av någon anledning blev det inte av. Troligtvis berodde beslutet på att många spelare vid den här tiden (1993) hade bytt ut den gråa lådan under TV:n mot en annan grå låda med orden "Super Nintendo" på.

Kort och gott är Mr. Gimmick ett färgglatt plattformsspel där du ska rädda en liten flicka som kidnappas av sina gosedjur till en drömvärld. Anledningen till kidnappningen är svartsjuka. Spelets huvudpersonen; en grön boll vid namn Mr. Gimmick är det senaste tillskottet bland de fluffiga djuren och flickans nya favorit. Vilket gör de övriga gosedjuren rasande av avund (tänk om de bara hade pratat med varandra).

Färden går genom vackra färgglada banor kryddade med välarbetade detaljer som inte tillför något mer än just godis för ögonen. Ibland undrar jag om det är ett Super Nintendo-spel jag spelar, men den fyrkantiga dosan i min hand skvallrar om att så inte är fallet.

Spelet är inte bara vackert utan imponerar även tekniskt. Till sin hjälp har Mr. Gimmick
en stjärna till vapen som studsar olika beroende från vilken vinkel, höjd och hastighet den kastas ifrån allt tack vare spelets imponerade fysikmotor. Stjärnan kan även användas som ett transportmedel, för att ta sig förbi trixiga partier eller nå plattformar som normalt inte går att nå. Det tog ett tag innan jag bemästrade stjänhoppadet, men när jag gjorde det så fick spelet ytterligare en dimension.

Hela spelet genomsyras av utvecklarnas, ambition och kärlek till sitt hantverk. Inget känns kompromissat eller framstressat. Hur ambitiöst är det inte med ett 8-bitas spel med alternativa slut (ett bra och ett dåligt). Få att få det lyckliga slutet så ska ett bonusföremål hittas på samtliga banor och spelet ska klaras utan att något "continue" används, något som är i princip omöjligt. Men det ska gå. Någon gång.

Nämnde jag föresten att jag gillar spelet?
 #532416  by i<3zelda
 
Haha så jävla gullig du e. Låter du inte patienterna hjälpa dig oxå när d går trögt? Klart man ska ha pröva för å lira. ;) kör du natt pass å sitter å vaktar eller? Tjejen jobbade på äldreboende så förut å hade typ 6 timmar dö tid. Sorry för ot släpper d nu :p
 #532702  by Gippan
 
Sådär! Äntligen är man hemkommen från en 9-dagars arbetsvecka och kunnat sätta tänderna i Mr. Gimmick! Spelade igenom det först utan hemligheter för att se ena slutet, spelade sedan om och tog alla hemligheterna!


Presentation

• Spelet är utvecklat av Authentic Entertainment men utgivet utav Sunsoft som även släppte förra veckans spel Gremlins 2. Sunsoft är verkligen en kompetent utgivare med känsla för kvalité vilket märks i Mr. Gimmick! Spelet är ett plattformsspel i dess renaste form och ser väldigt fint ut med klara färger och genomtänkta fiender. Spelet släpptes relativt sent i Sverige, 1993, och då hade man hunnit utveckla spelen en del vilket märks med t ex Darkwing Duck och liknande.


Gameplay

• Jag tycker Gimmick följer mina knapptryck bra på plattformarna och känns som en korsning mellan Mario och Mega Man i sitt rörelsemönster. Tillskillnad från Gremlins så ser man spelet från sidan och både fiender samt plattformar är utmanande vilket välkomnas. Det är ingen direkt inlärningskurva utöver första banan utan sedan hålller de en jämn nivå! (Näst)sista banan är ju givetvis svårast, men även banorna före den bjuder upp till motstånd med kluriga plattformshopp! Spelet rör sig flera skärmbilder upp och ner vilket är välkommet i plattformsspel enligt mig, tillskillnad från Mario där man sällan rör sig mer än en skärmbild upp eller ner.

• En styrka Mr. Gimmick har är ett återspelningsvärde genom att ha alternativa slut, det dåliga slutet får man genom att helt enkelt klara spelet medans det bästa slutet uppnås genom att hitta varje hemlighet som finns gömd på alla banor utan att få Game Over. Detta gör att man inte kastar spelet direkt när man klarat det utan kör om och nöter tills banorna sitter helt perfekt! Underbar känsla när man äntligen klarar sista gömda banan som får ses som en hyllning till det äventyr man precis bevittnat.

Bossarna tycker jag inte bjuder upp till så farligt motstånd utöver 4e bossen; Han som åker i taket i sin kupol som skjuter laser neråt för att sedan kasta fram en robotspindel till att förgöra dig. Den hade jag en del problem med innan det satt! Likadant att komma till spaken i början, lyckades aldrig sätta det plattformshoppet! ](*,)

• Sista bossen känns ANINGEN malplacerad då en kopia av Greve Dracula uppenbaras framför dig för att ge dig en ordentlig utmaning och när han tagit fem smällar så förvandlas han till en bomberman med en turtles rörelsemönster? AWESOME!

• Musiken är väldigt trallvänlig men jag tycker att ljudet som blir när man ska ladda upp stjärnan är för påträngande och förstör ljudbilden en del!

• Spelet var dock inte särskilt förlåtande kände jag utan gör du fel faller du oftast en bildruta ner och landar i vattnet/taggarna.

Sammanfattning

• Ett riktigt bra plattformsspel jag rekommenderar till vem som helst som har provat plattformsspel förut!

8/10 :MM :good:
Last edited by Gippan on 06 Jun 2012, 22:40, edited 1 time in total.
 #532708  by blaobear
 
När spelen spelas igenom borde även inforutorna i databasen uppdateras då en del av texterna där känns... fel... :P

För övrigt är Mr Gimmick ett sjukt bra spel och oändligt snyggt grafiskt och spelmässigt
 #532752  by smid
 
Grymt Gippan! Håller med angående ljudet när stjärnan laddas upp, även hoppljudet stör jag mig på. Synd när musiken är så bra...
 #532828  by Gippan
 
Tack för berömmet :good: Jag ångrar verkligen inte mitt köp av Powerpak, kommer ha stor användning utav det de närmaste 8 åren "Vi spelar NES tillsammans".. :mario
 #532987  by Sonefors
 
Nu är jag i alla fall klar med Mr Gimmick för den här gången. Gav det ett seriöst försök igår men det är omöjligt att spela det på PSP. Jag plockar fram spelet och spelar det på konsol sen nån gång istället. Har spelat för lite för att kunna ge en recension nu så jag är redo för nästa spel.

Instagram #sndb.se