• Spelar eller nobbar ni PAL?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#862480  by El_Indio
 04 Feb 2020, 00:45
Ja det är ju det man växte upp med i Sverige och därför kan det tyckas vara som det "ska" vara men nu när man förstår att det är 17% långsammare än vad borde vara så känns det bara som en kass kopia av orginalet. Det är tråkigt att det behöver vara så för det hade varit roligt att samla på det som är från ens egna region men då jag inte vill spela på den och inte heller samla på det jag inte spelar så avstår jag rakt av istället.
 #862483  by Werrock
 04 Feb 2020, 06:33
Ja spelmässigt är PAL undermåliga kopior av NTSC-versionerna. Spelen och musiken är sega och inte som skaparna av spelen avsåg. Jag samlar på PAL och NTSC men spelar enbart NTSC förutom PAL-exklusiva. Jag köpte en NTSC-NES som jag RGB och regionsmoddade som jag spelar allting på.
 #862484  by mackan
 04 Feb 2020, 07:24
Jag samlar pal men spelar dom på en moddad ntsc-konsol, funkar hur bra som helst. Väldigt få spel som optimerades för att ”spelas korrekt”.
 #862490  by Roaziel
 04 Feb 2020, 10:22
Jag samlade PAL ett tag, men har gått över till NTSC nu. Jag skaffade en moddad Top Loader som spelar allt i 60Hz. Så jag spelar de ooptimerade PAL spelen på den och det funkar utmärkt. Dock finns det optimerade och halv-optimerade PAL spel och dem håller jag på att byta ut mot NTSC versionerna, sakta men säkert. Det är lite jobbigt, men jag säljer min optimerade boxade spel och köper bara kassetten av NTSC så blir det lite vinst :P
 #862492  by mickednk
 04 Feb 2020, 10:51
Jag är inte så petig med regionerna så länge priset är vettigt när jag köper spelen, den enda kriteriet är att det inte ska vara på tyska. :)
Men har då 2st NES i spelhörnan där jag spelar det mesta i NTSC konsol oavsett ifall det är PAL eller NTSC utgåvan av spelet men dom som är PAL optimerade kör jag i min PAL NES.
Det är som sagts tidigare i tråden rätt få som var optimerade men finns ju några gobitar som Batman ROTJ, Mr. Gimmick, Blue Shadow och alla Super Mario spelen.
 #862493  by Filurkatten
 04 Feb 2020, 10:58
Jag kör pal då det är det jag växte upp med och således låter musiken rätt i mitt huvud. :p
Kör på en rgb moddad pal enhet. :pwing:
 #862513  by Ufouria
 04 Feb 2020, 16:36
Filurkatten wrote: 04 Feb 2020, 10:58 Jag kör pal då det är det jag växte upp med och således låter musiken rätt i mitt huvud. :p
Samma här! För mig är PAL det rätta, iaf för spelen jag växte upp med.
 #862933  by WERY
 13 Feb 2020, 23:10
Ska jag spela Super Mario Bros 1 och Section Z på NES så är PAL att föredra, då spelen går i rätt hastighet där. Annars brukar jag köra NTSC. Sen kan hastigheten skilja sig på vissa delar i spelen. Tar man Duck Tales så är hälften av låtarna i spelet snabbare i PAL och vice versa. Då kan man lika gärna spela varannan gång på respektive region.
 #862941  by Farbror Barbro
 14 Feb 2020, 10:02
Första Super Mario Bros är väl snarare ett praktexempel på när konverteringen till PAL blir väldigt kvaddad, rent ljudmässigt åtminstone? :)
 #862965  by 0LD5K00L
 14 Feb 2020, 23:25
Spelar oftast PAL när möjligheten finns. Sue me.

Instagram