• Är det någon skillnad mellan de olika bergsala konsolerna?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #34964  by Widar
 
Vet att de första (minns inte hur många det var) är regionsfria, sen om det har något med ytan att göra vågar jag inte spekulera i.

 #35060  by Kreese
 
Är det där verkligen sant? Eller är det en myt, precis som att man ska kunna hoppa över flaggstången på SMB på bana 1-1...

Vilka modeller är regionsfria, har ju hört att det är under ett visst serienummer, men har alltid tagit detta med en nypa salt. Kan någon bekräfta samt även kolla på sin enhet så att den inte är moddad i sånna fall?

 #35077  by Widar
 
Kreese wrote:Är det där verkligen sant? Eller är det en myt, precis som att man ska kunna hoppa över flaggstången på SMB på bana 1-1...

Vilka modeller är regionsfria, har ju hört att det är under ett visst serienummer, men har alltid tagit detta med en nypa salt. Kan någon bekräfta samt även kolla på sin enhet så att den inte är moddad i sånna fall?
En kompis till mig fick hem ett NES från Tradera som tydligen INTE skulle vara moddad men tar ändå allting, Bergsala.

Ska kolla med honom om jag får skruva isär det och kolla. :)

 #35176  by BelfegorC4
 
Detta måste undersökas och presenteras på forumet!!!! =D
Sen kan ju någon snäll människa uppdatera NES på wikipedia (SWE). Innehållet där verkar vara väldigt grunt :( Dock finns länken till nesdb där =D

 #35191  by WERY
 
Informationen på just wikipedia är helt opålitlig då det saknas all kontroll av informationen och vem som lägger till den

 #35206  by BelfegorC4
 
WERY wrote:Informationen på just wikipedia är helt opålitlig då det saknas all kontroll av informationen och vem som lägger till den
Det är just därför DU har fått i uppdrag att utöka deras information om NES :)

 #35257  by WERY
 
Okej men det kommer ta tid då jag först o främst ska lägga upp mer bilder här idag så jag får fixa infon på wikipedia senare

 #35399  by Nystroem
 
Äh. Wikipedia är inte så farligt. Tror inte nån sitter och skriver massa påhittat tjafs om ämnet NES i alla fall. Nazism och så kan jag förstå om nån hjärntvättad liten stackare sitter och ljuger om. Men ämnet NES, varför skulle någon skriva massa lögner om det? :P Och visst, man kan inte lita på all information till 100%, men som sagt... ämnet NES känns ju som ett ämne som folk skriver om för att de är intresserade av det. Inte för att de vill lämna ut felaktig information :P

 #35403  by Gonzo
 
Nystroem wrote:nån hjärntvättad liten stackare
Den beskrivningen är slående lik på de flesta på detta forum, eller? :wink:

 #35406  by BelfegorC4
 
JAPP =D
Dyrkar nintendo guden. Har mitt altare med 2 ljus och en mariobild inbränd i golvet :roll:

 #35430  by Gonzo
 
Spelhyllan fungerar nästan som ett altare, man känner sig lugn när man kollar på det. Och nöjd, samtidigt som girigheten dyker in och säger åt en att köpa mer! :twisted:

 #35432  by BelfegorC4
 
haha håller med Gonzo. Fast just nu säljer jag lite för att nishca mig =)
Skulle lätt kunna sälja 50 av mina 80 NES spel =) Men så blir det inte :P

 #35445  by Lakanman
 
Det kan vara en fara att ha det i en hylla så man ser det hela tiden. Man kanske tröttnar på dom och får för sig att sluta.

 #35472  by rocc
 
BelfegorC4 wrote:JAPP =D
Dyrkar nintendo guden. Har mitt altare med 2 ljus och en mariobild inbränd i golvet :roll:
du e ju helt missledd inom det spirituella.. en zeldabild är ju det enda
rätta att ha inbränd i golvet.

 #35474  by Super-Marko
 
får sakerna platts i EN hylla så tror jag inte man tröttnar,

jag hade skämts och köpt på mig några fler hyllmeter prylar :wink:

 #36991  by J. Lilja
 
Jag har ett gammalt med slät yta, och ett nyare moddat, renoverat och med ny connector och den enda nämnvärda skillnad jag kan påstå mig märka är att vissa spel som vägrar starta i mitt nyare nes startar utan att tveka i mitt gamla nes trots att connectorn i den suger ungefär lika bra som en fuktig socka runt ollonet. Så den äldre måste vara annorlunda på något vis, men utländska spel som funkar i mitt nyare moddade nes funkar inte i mitt gamla, så regionsfri är den inte. Men kanske de ännu äldre är det.. :?:

 #37022  by Kreese
 
Jag tror fortfarande att det där med att de "50.000" första NES:en som kom till Sverige skulle vara regionsfria bara är en myt... Vore himla skoj om någon kunde överbevisa mig med lite bilder och kanske rent av nått videoklipp!

 #37025  by Bonomaul
 
Men vissa enheter under ett visst serienummer tar piratspel, det vet jag.
Det frågade de alltid när man ringde på de där annonserna i lokaltidningarna där de prånglade piratkassetter ut i de svenska hemmen.
Har för mig det var under 100.000, men kan ha fel.

Sen om de är helt regionsfria eller bara är något litet annorlunda än senare versioner vågar jag inte ens spekulera i.

 #37317  by nes_nerd_no_1
 
En snubbe som har meckat med tv-spel sedan 87 sa till mig att alla under 1234500 var regionsfria.

Tror dock att ngn här motbevisade detta för mig. :roll:

 #37333  by jalla
 
Jag köpte en NES för inte så länge sen (inte SCN, men dock PAL-B) med serienummer 98.000 eller nått. Har dock inte testat den än. Ska se om jag får gjort det i morgon.

 #37375  by Lillapojkenpåön
 
Kreese wrote:Är det där verkligen sant? Eller är det en myt, precis som att man ska kunna hoppa över flaggstången på SMB på bana 1-1...
Hehe om någon påstår att dom hoppat över flaggan på bana 1-1 så kanske dom har det.. Jag kommer ihåg för några år sen när jag kom upp ur röret på bana 1-1 och råkade dö direkt på fienden som vaktar trappan till flaggan, då hamnade mario ett snäpp ner på andra marknivån? och börja moonwalka mot trappan.. det har även hänt en gång efter det på bana 1-2.. Jag har en teori om att smb bara hade en omgång med blocken som bildar marken från början och att dom kanske provade det på olika tevar och märkte att mario knappt syntes på vissa gammla tv's och kanske därför slängde på ett lager till.. ser ju onekligen ut så på den fantasilösa reprisen av mark.

Men det jag menar e att absolut ingen tror på mej när jag säger detta och jag vet ingen annan det hänt.. förhoppningsvis kan någon på nesdb bekräfta att detta e möjligt :?

 #37382  by jalla
 
jalla wrote:Jag köpte en NES för inte så länge sen (inte SCN, men dock PAL-B) med serienummer 98.000 eller nått. Har dock inte testat den än. Ska se om jag får gjort det i morgon.
Testade maskinen med et USA spel nu och det funkar inte. Maskinen är från Frankrike och har serienummer: PE096532.

 #37393  by Bonomaul
 
Lillapojkenpåön;
Jag förstod nog inte riktigt vad du menade, men det lät skumt.
Har det hänt dig så kan det hända, det utgår jag ifrån. Finns ju liksom ingen anledning att såhär 20 år efter releasen fortfarande ljuga om sådana detaljer.

Jalla;
Inte det? Där ser man. Har du möjlighet att testa med ett par olika piratkassetter?
Kanske Famicompirater med adapter, prova på en nyare och den äldre enheten.

 #37484  by jalla
 
Bonomaul wrote:Jalla;
Inte det? Där ser man. Har du möjlighet att testa med ett par olika piratkassetter?
Kanske Famicompirater med adapter, prova på en nyare och den äldre enheten.
Testade med en Famicom pirat nu (med 60 - 72 pin converter), det funkade fint :) Testade den också på en annan NES konsoll och där funkade den inte, bara blinkade (vanliga spel funkar så det är tveksamt connectoren).

 #37485  by Bonomaul
 
Aha.. så om jag förstod dig rätt så är vi något på spåret här då?!

 #37508  by jalla
 
Ser så ut :) Piratspelet funkade isåfall och konsollen är inte moddat.

 #37510  by instinqt
 
Det är inte en 190-in-1 då? Har en sådan och den har funkat klockrent på omoddade enheter sen sent på hösten 1991.

Men den kanske är designad så att den ska funka på alla enheter, vad vet jag :)

 #37518  by jalla
 
instinqt wrote:Det är inte en 190-in-1 då? Har en sådan och den har funkat klockrent på omoddade enheter sen sent på hösten 1991.

Men den kanske är designad så att den ska funka på alla enheter, vad vet jag :)
Nej, det var Aladdin SNES port :) Jag har nån sånn 190-in-1 grej också, men den är i lägenheten så jag måste hämta den för att testa.

 #37890  by Hundägaren
 
Jag har en omoddad SCNmaskin med nummer antingen 4000 eller 8000 hemma så jag ska kolla om den tar en USkassett. Tror inte jag har nåt pirat häruppe att testa med men jag ska rota lite och se om jag hittar nåt.


MVH H Ä

Instagram #sndb.se