• Min elevkalender 1988/89

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #36147  by Kreese
 
Hoho, jag hittade min elevkalender från 1988/89... Antagligen nått man fick från proagerande Socialdemokrater som varit på besök på skolan:
Image

Mitt schema orkade jag aldrig föra in, kom halvägs till tisdagen:
Image

Oj, Anna Lindh, nästan lite läskigt att läsa:
Image

Nu kommer det bästa, jag hade skrivit upp två(!) saker i kalendern, i övrigt var det helt tomt. Det första var min födelsedag som var (och är) den 19:e September. Sedan var det detta:
Image

Fasen alltså, jag skulle allt bra gärna vilja leva om den Måndagen i mitt liv, när jag direkt efter skolan begav mig till närmsta affär som sålde Nintendoprylar. Minns inte riktigt vilken affär det var jag köpte det i, men att jag köpte det på releasedagen minns jag klart och tydligt. Ahh Zelda II, den dagen alltså. Jag minns även att jag under några veckor bodde hos min storasyster under denna perioden. Då "sjukskrev" jag mig en vecka eller nått liknande och samlade Experience poäng genom att döda de blå och röda plupparna i början, ville nämligen ha så mycket attack som möjligt innan jag gav mig vidare in i spelet. :lol: Vilken fegis jag var, inte undra på att jag aldrig klarade spelet.

 #36166  by Tawny
 
hahahaha ja det var riktigt fegt :D

 #36167  by WERY
 
Najs! Gamla minnen och en dåtida kultur i spelvärlden. Jag skanar den tiden då man kunde köpa retrospelen i vanlig affär. Jag hade inte pengar då så jag kunde inte köpa nya kompletta Nintendon SCN för under 500;-

Hoppas man uppfinner tidsmaskiner nån dag så man kan åka tillbaka o köpa nya spel igen

 #36173  by Ufouria
 
WERY wrote:Hoppas man uppfinner tidsmaskiner nån dag så man kan åka tillbaka o köpa nya spel igen
Det önskar jag oxå. Vore även trevligt att få vara barn igen och gå i skolan, spela NES, spela kula, bygga lego, köpa begagnade NES spel via Gula Tidningen, få ett helt nytt NES spel i julklapp, palla frukt, fråga chans på killar, slippa jobba och oroa sig för pengar, få fredagsgodis, titta på Luky Luke och Disneydags... Det var härliga tider det. Sorgligt på något sätt att det är slut på det roliga. :cry:

 #36203  by Bonomaul
 
Hehe.. ganska många av de där sakerna gör ju jag än idag. :oops:

 #36207  by Tawny
 
frågar chans på killar också? \:D/

 #36209  by Gsmhacker
 
fredagsgodis??? Lördagsgodis hade väll alla vecko peng 10kr (sedel)

 #36210  by BelfegorC4
 
Jag hade lördagsgodis och 10 spänn i veckopeng. Jag sparade hela sommaren och köpte mig Starzinger VHS nummer 1 :shock:
Det var tider det :)

 #36219  by Nystroem
 
Hehe det är sjukt kul att hitta sånt där. Jag har några gamla dagböcker från mellanstadiet (ni vet man blev tvingad att skriva dagbok en gång i veckan). Jag spelade väldigt mycket TV-spel när jag var liten, kan man utläsa från den ;D

 #36221  by Bonomaul
 
Tawny wrote:frågar chans på killar också? \:D/
Nej, det var väl en av de sakerna jag varken gör eller har gjort. :)
Dock händer det att jag frågar chans på tjejer som man har för avsikt att inleda förhållanden med.. det lättar garanterat alltid upp stämmningen lite. :)

 #36226  by WERY
 
Sanna: men det roliga lever ju kvar idag, då vi samlar på det. En sak däremot var annorlunda när man var liten, och det var ju att man inte kunde köpa billiga nes spel på ebay. Om jag var född 20 år tidigare hade jag öppnat en egen affär och importerat USA spel till sverige och visat folk hur bra MM1 o 2 är i orginal verra samt alla bra spel som sverige missade, och Akumajou Dracula Densetsu med sitt VR6 chip

 #36236  by Tawny
 
det är roligt att det var coolare att ha tyskimporterade spel än svenskköpta när man var liten :)

 #36257  by Widar
 
Bonomaul wrote:Dock händer det att jag frågar chans på tjejer som man har för avsikt att inleda förhållanden med.. det lättar garanterat alltid upp stämmningen lite. :)
Samma här, min nuvarande tös frågade jag chans på. :D

Det funkar fortfarande.

 #36989  by J. Lilja
 
Gsmhacker08 wrote:fredagsgodis??? Lördagsgodis hade väll alla vecko peng 10kr (sedel)
Jag hade fredagsgodis! Grymt var det, man mös ner sig i soffan med godispåsen och en dricka och kollade på Disney-dags! :D Vilka tider.. guud vad jag saknar dem. :cry: Sen avrundade man kvällen med att dö om och om igen i nått nes-spel tillsammans med nån kompis som skulle sova över.

Tror jag måste ringa nån gammal kompis och be honom komma och sova över i helgen så vi kan spela nes och kolla på mina gamla inspelade disney-dags. Fast då lär han väl tro att det brunnit totalt för mig.. :roll: Nån som vill?? ;)

 #36995  by Bonomaul
 
Haha.. jag är på! Synd att det fysiska avståndet oss emellan inte är så lockande bara. :?
Disney Dags med Lasse Åberg, vilka tider! Hästen som imiterade en ko och sa "Muu". :lol:

 #36996  by J. Lilja
 
Tja, hur långt är det från The Mushroom Kingdom till Glasgow egentligen?? ;) Nån sorts gathering måste det ju bli i framtiden asså, vore ju skitskoj! :)

 #37009  by nes_nerd_no_1
 
HAHAHAHA!!! Fy fan vilken skön notering Kreese! Äkta gamer rakt igenom! :D

Men vad jag inte fattar är varför ni längtar tillbaka till barndomen så mycket för?
Man hade ju för fan ingenting & säga till om & man gick ju mest omkring & lallade och frihetskänslan var ju lika med noll.
Ärligt talat, hur kul var det egentligen???
Även om det hade sina mysiga bekymmersfria stunder så är jag så jädra glad över att skiten är över!

... och ja, jag hade en bra barndom, även om det kan vara svårt att tro ;)

 #37017  by J. Lilja
 
Tja, så kände ju jag också när jag var en kvadd, men nu på senare år har man ju börjat inse vad jäkla bra man hade det. Visst, frihetskänslan var ibland lika med noll, men man hade ju heller inget ansvar och då är det nog nästan värt det! :) Men inte saknar jag hela barndomen, men just de där stunderna med sitt nes och framför disney-dags. Det är klart man kan upprepa dem nu, men känslan var annorlunda på den tiden. Det fanns fortfarande magi och mystik i tillvaron då, men ju äldre man blir desto mer av den där magin går förlorad. Har knappt nån kvar alls nu.. :cry: Saknar till och med husvagnssemestrarna med mor, far o bror. :(

 #37040  by Ufouria
 
Kunde inte sagt det bättre själv. Visst var känslan annorlunda som barn. Man mös på ett annat sätt och det var mer bekymmersfritt.
Och samma här, saknar verkligen husvagnssemestrarna med mor, far, storebror och storesyster. :cry:

 #37045  by Tawny
 
hjärnan fungerar så har jag läst. med tiden glömmer man det negativa och kommer bara ihåg det positiva.

jag saknar de fina stunderna när man var liten och ansvarslösheten. i övreigt håller jag med nes_nerd.. förutom det där med lycklig barndom då ;)

 #37050  by rocc
 
Sanna wrote:
WERY wrote:Hoppas man uppfinner tidsmaskiner nån dag så man kan åka tillbaka o köpa nya spel igen
Det önskar jag oxå. Vore även trevligt att få vara barn igen och gå i skolan, spela NES, spela kula, bygga lego, köpa begagnade NES spel via Gula Tidningen, få ett helt nytt NES spel i julklapp, palla frukt, fråga chans på killar, slippa jobba och oroa sig för pengar, få fredagsgodis, titta på Luky Luke och Disneydags... Det var härliga tider det. Sorgligt på något sätt att det är slut på det roliga. :cry:
Damn Sanna, du prickade in allt..
Nu blev jag så nostaligisk att jag funderar på att börja gråta.
Hjälp vad jag ska uppfostra mina barn med Nintendo 8 bitar,
Super nintendo och Ducktalesavsnitt från nätet :P

 #37067  by WERY
 
Men när jag började 3an på lågstadiet så började min frihetskänsla. Tråkit hemma o jag ville bara hänga ute med kompisar och göra lite "roliga" saker med tjejer så nog allt man man igång redan då

 #37246  by Lakanman
 
Det är roligt detta.

När man var liten ville man bli stor så man fick göra vad man ville. Nu vill man bli liten igen :lol:.

Nu förstår man varför alla vuxna sa: Du ska njuta av att vara barn så länge du kan.

 #37259  by nes_nerd_no_1
 
Lakanman wrote: Nu vill man bli liten igen :lol:.
Brrrrr hemska tanke....

 #37275  by Tawny
 
nes_nerd_no_1 wrote:Brrrrr hemska tanke....
word
nu när någon slår en kan man slå tillbaka. det kunde man inte när man var 1 meter lång och vägde 20kg

 #38481  by BarbieOnWeed
 
Sanna wrote:
WERY wrote:Hoppas man uppfinner tidsmaskiner nån dag så man kan åka tillbaka o köpa nya spel igen
Det önskar jag oxå. Vore även trevligt att få vara barn igen och gå i skolan, spela NES, spela kula, bygga lego, köpa begagnade NES spel via Gula Tidningen, få ett helt nytt NES spel i julklapp, palla frukt, fråga chans på killar, slippa jobba och oroa sig för pengar, få fredagsgodis, titta på Luky Luke och Disneydags... Det var härliga tider det. Sorgligt på något sätt att det är slut på det roliga. :cry:
Tycker precis samma sak.
Men jag frågade inte chans på killar. haha
Det var tider det! :(

 #38760  by Lakanman
 
Välkommen Barbie Image

 #38966  by BarbieOnWeed
 
Lakanman wrote:Välkommen Barbie Image
Tackar! :)

 #39266  by Ufouria
 
Usch, nu fick jag en tår i ögat när jag tänker tillbaka på gamla tider. :cry:
Plockade precis fram och tittade i gamla skolkataloger från när man gick i låg- och mellanstadiet. Var då ihop med några killar som gillade att spela NES.
Den ena gillade spel som Mega Man, Duck Tales och Super Mario Bros 3. Hade själv aldrig Duck Tales eller SMB3 som barn utan spelade dem hos honom.
Den andra killen älskade Metroid. Jag var grymt imponerad av honom att han hittade i det spelet och att han ens vågade spela det. (en parantes: minns att vi ville titta på Rovdjuret men det fick vi inte för hans pappa för risken var att jag skulle bli rädd, hehe). Kalle hade jättestora guldfiskar i ett akvarium på rummet. De var jag oxå imponerad av.
Den tredje killen hade inte så många spel men han hade Zelda. Jag minns att jag ville spela Zelda hos honom men han vill göra andra grejer. :oops:

 #39273  by Kreese
 
Hehe, ja det var tider det... Jag minns hur det var innan man fick ett NES själv. Man gjorde allt för att få komma in till de polarna som hade det. En kille som hette Donnie, han "tvingade" oss att springa runt hela kvarteret i nån jäkla bana som han hade hittat på. Sen när vi efter nån timma var klara, så frågade han sin mamma om han fick ta in kompisar. Ibland fick han det och ibland inte. Värt att tillägga var att han hade många spel och så också. Det var nog hos honom jag "spelade" Metroid första gången. Nicke, en annan kille klarade Metroid jättesnabbt utan att dö, så man blev tjejen. DET var mäktigt! Man blev ju en tjej trodde man med, inte att man var en tjej redan från början. :lol:

Instagram #sndb.se